• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 6 اسفند 1398
کد مطلب : 95903
+
-

از ورود 4نماینده مجلس به پارلمان به‌دلیل مشکوک بودن به ابتلای کرونا ممانعت شد

کرونا در خانه ملت

یکی از نمایندگان مدعی شده هراس از کرونا باعث رد کلیات بودجه شد، چون اگر کلیات بودجه تصویب می‌شد جلسات مجلس هر روز در 2شیفت ادامه پیدا می‌کرد

مجلس
کرونا در خانه ملت

فرزانه آیینی _ خبر‌نگار

جلسه علنی دیروز مجلس یکی از پرحاشیه‌ترین نشست‌های مجلس دهم بود؛ کروناویروس، ناکامی اکثر نمایندگان در انتخابات و لایحه بودجه پرچالش٩٩ و رد کلیات آن از سوی مجلس، 3موضوعی بود که نمایندگان را بعد از 3هفته تعطیلی در گعده‌های ٣ تا ٥نفره به‌خود مشغول کرده بود.

در این بین اما وحشت از تسری ویروس کرونا در بهارستان بیشتر از 2موضوع دیگر هویدا بود؛ آنچنان که هیأت‌رئیسه را بر آن داشت که از ساعت ٦ صبح که معمولا در بهارستان حاضر می‌شوند استقبال ویژه‌ای از نمایندگان و دیگر مراجعان پارلمان انجام دهند.
هیأت‌رئیسه کار را به کمیته ویژه مقابله با کرونا ویروس به ریاست بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سپرد. در ادامه با استقرار نیروهای مجهز به ماسک و کاور در مبادی ورودی مجلس شورای اسلامی و با دستگاه‌های تب‌سنج حرارتی، دمای بدن نمایندگان، کارکنان و خبرنگاران در مبادی ورودی مجلس مورد کنترل قرار گرفت؛ روندی که سبب ممانعت از ورود ٤نماینده از نقاط مختلف کشور به‌دلیل مشکوک‌بودن به ابتلای کرونا شد. یکی از نماینده‌ها که خواست نامی از او برده نشود با اعلام این خبر گفت: در جریان آغاز نشست، این رقم به 8 یا 9نماینده هم رسید که به‌جد نمایندگان دیگر را نگران کرد.

در این فضا بود که پیش از آغاز جلسه علنی مجلس، سعید نمکی، وزیر بهداشت به جمع نمایندگان آمد و در جلسه غیرعلنی توضیحاتی درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا به نمایندگان ارائه کرد.
آنطور که احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز به فارس خبر داده است، در جلسه سعید نمکی وزیر بهداشت، گزارشی در رابطه با منشأ بیماری کرونا و تعداد مبتلایان و تعداد قربانیان به نمایندگان ارائه کرد. وی افزود: وزیر بهداشت در این جلسه عنوان کرد که کانون بیماری کرونا در کشور، شهر قم بوده است.
نماینده تبریز ادامه داد: طبق اعلام وزیر بهداشت تاکنون 47نفر از هموطنانمان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که این بیماری تاکنون در کشور 12نفر قربانی گرفته است.
پس از گزارش نمکی، زنگ رسمیت مجلس به صدا درآمد و علی لاریجانی، رئیس مجلس در شرح جزئی این نشست از کمیسیون بهداشت مجلس خواست مستمرا موضوع را زیرنظر داشته باشد و در قالب گزارشی نتیجه بررسی‌هایش را به مجلس ارائه کند.
 توضیحات کلی لاریجانی در حالی بود که احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم به جمع خبرنگاران آمد و با ارائه آماری روند مدیریتی وزارت بهداشت در ماجرای کرونا را زیر سؤال برد. او گفت: دولت هنوز کرونا را در قم جدی نگرفته است.
امیرآبادی با بیان اینکه حدود ۵۰نفر بر اثر کرونا در قم فوت شده‌اند تأکید کرد: 32نفر در محل قرنطینه فوت شده‌اند و نخستین فوتی‌های مشکوک به کرونا ۲۴بهمن فوت کرده‌اند. نماینده قم با تأکید بر اینکه شهر باید قرنطینه شود ادامه داد: 3هفته است کرونا به قم آمده؛ این موضوع دیر اعلام شد و ۲۵۰نفر در قرنطینه هستند. به گزارش ایلنا او همچنین مدعی شد که مراجع مخالفتی با تعطیلی حرم نداشتند. معاون وزارت بهداشت در پاسخ به ادعای امیرآبادی نماینده مردم قم مبنی بر ارائه لیست 50نفر از متوفیان بر اثر بیماری کرونا گفت: افرادی که فوت آنها از سوی وزارت بهداشت و درمان به‌دلیل ابتلا به کرونا اعلام شده است، همگی داری پرونده پزشکی مشخص هستند و همگی آنها تست مثبت کرونا داشته‌اند. وی افزود: آقای امیرآبادی باید ثابت کنند که افراد معرفی‌شده دارای این ویژگی‌ها هستند. اگر اینگونه بود من با صداقت کامل از سمت خود استعفا می‌دهم ولی اگر اینگونه نبود ایشان هم همینقدر صداقت داشته باشند و با اعتراف به اشتباه خود از نمایندگی مردم شریف قم استعفا دهند. نماینده مردم قم هم در پاسخ به اینکه معاون وزیر بهداشت آمار فوت‌شدگان قم را تکذیب کرد، افزود: اسامی ۴۰نفر از فوت‌شدگان را به معاون وزیر داده‌ام و حالا باید منتظر استعفای وی باشیم.

غلط کردند میز و صندلی مرا ضدعفونی کردند
به‌دنبال سخنان امیرآبادی و تناقض آماری او و وزارت بهداشت که سبب رودررویی رسانه‌ای او و سخنگوی وزارت بهداشت بر سر کشته‌شدگان بود، ایسنا در خبری شایعه ابتلای او به کرونا را منتشر کرد و نوشت: احمد امیرآبادی، نماینده و عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به‌دلیل مشکل جسمی از صحن مجلس خارج شده است .
ساعتی بعد از این خبر، امیرآبادی با ادبیاتی تند ابتلایش به کرونا را رد کرد و درباره اینکه چرا پس از ترک جلسه اقدام به ضد‌عفونی میز و صندلی شما کردند؟ گفت: غلط کردند همچین کاری کردند. اشتباه کردند، به من چه مربوط است.

فرار از بودجه‌نویسی به‌خاطر کرونا

کرونا چنان بحث داغ رسمی و غیررسمی مجلسی‌ها بود که به‌گفته یکی از نمایندگان، نمایندگان از ترس شیوع بیماری کرونا کلیات بودجه را رد کردند. او به ایسنا گفته است: اگر کلیات بودجه تصویب می‌شد جلسات مجلس هر روز در 2شیفت ادامه پیدا می‌کرد. هرچند نماینده دیگری به این شائبه ورود نکرده اما لغو نشست بعدازظهر دیروز مجلس خبر از این می‌دهد که هراس مجلس از فراگیری کرونا جدی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید