• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 6 اسفند 1398
کد مطلب : 95890
+
-

الهام از زنبورها برای هدایت پهپادها

الهام از زنبورها برای هدایت پهپادها

زنبورها نه‌تنها بانمک و زیبا هستند بلکه می‌توانند برای از بین‌بردن بهترین گل‌های غنی از گرده، بسیار حرفه‌ای عمل کنند. حالا این زنبورهای کوچک در مرکز توجه 4.8 میلیون پروژه قرار گرفته‌اند تا پهپادها و خودروهای بدون راننده با الهام از آنها ساخته شوند.
دیلی‌میل در گزارشی نوشته است: در یک آزمایش غیرمعمول، دانشمندان گیرنده‌های کوچک راداری را به صدها زنبور عسل چسباندند تا آنها را هنگام پرواز ردیابی کنند. پژوهشگران که با دقت خود را از نیش دردناک زنبورها دور نگه می‌دارند، آنها را در اتاق‌های واقعیت مجازی قرار داده‌اند تا چگونگی عملکرد مغز آنها را هنگام مسیریابی بررسی کنند.
اکنون با اجرای این پروژه که از سوی دانشگاه شفیلد هدایت می‌شود، مغز زنبور در داخل یک چیپ کامپیوتری قرار گرفته است. حالا این چیپ درون پهپادها قرار داده شده است که می‌تواند برای رهاکردن بسته‌ها در شهرهای شلوغ و پر ازدحام مورد استفاده قرار گیرد. این چیپ باعث می‌شود که پهپادها با موانع موجود در مسیر برخورد نکنند؛ یعنی همان کاری که زنبورها هنگام جست‌وجوی غذا انجام می‌دهند.
امید می‌رود که پهپادها تا 5سال آینده با بهره‌گیری از این تکنولوژی بتوانند به‌طور عادی مورد استفاده شرکت‌های مختلف قرار بگیرند.
جیمز مارشال از دانشگاه شفیلد که هدایت این پروژه را به‌عهده دارد و یک شرکت مرتبط با این تکنولوژی به نام Opteran Technologies را راه‌اندازی کرده، می‌گوید: این واقعا حیرت‌انگیز است که یک زنبور عسل با مغزی به اندازه سر یک سنجاق، می‌تواند بیش از 8کیلومتر را پرواز کند و مسیر بازگشت به خانه را فراموش نکند. آنها در حالی این کار را با یک میلیون سلول مغزی انجام می‌دهند که انسان‌ها از 100میلیارد سلول مغزی برخوردارند. بنابراین منطقی است که ما باید برای تقلید از مغز زنبورها در پهپادها و خودروهای بدون راننده تلاش کنیم. در نتیجه تلاش برای تقلید از مغز زنبورها در مقایسه با تقلید از عملکرد مغز انسان برای ساختن چنین دستگاه‌هایی عملی‌تر است. زنبورها میان سایر حیوانات به‌خاطر هوش خود و حتی هدایت همدیگر به سمت گل‌های مناسب‌تر با استفاده از حرکاتی خاص مشهور هستند. پژوهشگران به‌منظور تحت کنترل درآوردن مهارت‌های مسیریابی زنبورها، از رادار برای ردیابی مسیر دقیق پرواز آنها در زمانی که در مراتع هرتفوردشایر به پرواز در می‌آمدند استفاده کردند. جو وودگیت، پژوهشگر دانشگاه کوئین مری لندن می‌گوید: اتصال تگ‌های راداری به این حشرات ساده‌تر از آن چیزی است که گفته شد. با این حال، آنها خیلی خوب از دست ما فرار می‌کنند و وقتی موفق می‌شویم یک زنبور خشمگین را بگیریم، آن را پیش خود نگه می‌داریم که البته همیشه مکان امنی برای نگهداری آنها نداریم.
پژوهشگران همچنین برای درک حرکات زنبورها، آنها را داخل یک اتاق واقعیت مجازی که در آن یک صفحه پانوراما، مارپیچ‌هایی را نشان می‌داد، قرار دادند و سپس حرکات آنها را با گذاشتن یک توپ زیرپاهای این حشرات ردیابی کردند. الگوهای حرکتی در ترکیب با آنچه اکنون در مورد سلول‌های مغز زنبور عسل شناخته شده است، اجازه می‌دهد تا یک الگوریتم براساس روش فکرکردن زنبورها ایجاد شود.
پژوهشگران پهپادهایی را به طول 20سانتی‌متر براساس مغز زنبورها تولید کرده‌اند که آنها برای تحویل بسته در شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
یکی از مهارت‌های مهمی که زنبورها دارند توانایی قضاوت در مورد «جریان نوری» است که مثل نگاه کردن یک انسان از پنجره قطار به بیرون است. آنها به این ترتیب می‌توانند این واقعیت را دریابند که اشیای نزدیک‌تر سریع‌تر از اشیای دورتر، از مقابل چشم آنها عبور نمی‌کنند. جریان نوری یا «شار نوری» الگوی حرکت آشکار اشیاء، سطوح و لبه‌ها در یک صحنه بصری است که ناشی از حرکت نسبی بین یک ناظر و یک صحنه است.
این تسلط بر جریان نوری می‌تواند توانایی دید چشم زنبور را در خودروهای بدون راننده ایجاد کند و حتی می‌توان از مغز زنبور عسل برای کار با روبات‌ها استفاده کرد.

مغز شگفت‌انگیز زنبورها
یک زنبور عسل با مغزی به اندازه سر یک سنجاق، می‌تواند بیش از 8کیلومتر را پرواز کند و مسیر بازگشت به خانه را فراموش نکند. آنها در حالی این کار را با یک میلیون سلول مغزی انجام می‌دهند که انسان‌ها از 100میلیارد سلول مغزی برخوردارند

این خبر را به اشتراک بگذارید