• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 6 اسفند 1398
کد مطلب : 95889
+
-

افزایش کروناستیزی در ایران و حومه

تمهیدات کشورهای همسایه ایران برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا با قوت ادامه دارد

اقدامات احتیاطی ایران و کشورهای همسایه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین آنها، تردد اتباع ایرانی و عراقی میان 2کشور برای 15روز از سوی دولت عراق ممنوع شده و ترکیه نیز ضمن بستن مرزهای ورودی خود، فقط به کامیون‌های غیرایرانی اجازه ورود به خاک خود را می‌دهد. در داخل کشور نیز اقداماتی برای ضدعفونی کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی و پایش مرزهای ورودی کشور در دستور کار قرار گرفته است.

به‌گزارش همشهری، به‌دنبال نشر اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در کشور و تلفات جانی آن، کشورهای همسایه برای جلوگیری از ورود این ویروس مبادلات تجاری و مسافری خود با ایران را کاهش دادند. در این میان عراق و کویت نخستین کشورهایی بودند که ارتباط هوایی با ایران را تعلیق کردند و ترکیه نیز با پایش مسافران ورودی از ایران، مقابله با انتشار ویروس کرونا را در دستور کار قرار داد. در ادامه، دیروز عراق در یک اقدام احتیاطی باهدف پیشگیری از سرایت ویروس کرونا، تردد شهروندان ایران و عراق از مرزهای مشترک را تا 15روز ممنوع کرد.

سفر به ترکیه با گواهی سلامت
ترکیه نیز دست‌به‌کار اقدامات سختگیرانه‌تری شده و ضمن ممنوع کردن ورود افراد از مرزهای زمینی مشترک با ایران، ورود مسافران هوایی از مبدأ ایران را نیز به داشتن گواهی سلامت منوط کرد. در این زمینه، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شیراز، مشهد، اصفهان، هرمزگان و خوی تأکید کرد که برای تمامی مسافران خروجی از ایران به مقصد کشور ترکیه، ضمن انجام معاینات اولیه پزشکی و مراقبت سندرمیک، گواهی سلامت ازنظر عدم‌ابتلا به کرونا ویروس جدید (COVID-19)، صادر شود. براساس این نامه، پس از تعیین مراکز منتخب، صدور گواهی سلامت مسافران عازم ترکیه از پایگاه مراقبت بهداشت مرزی به این مراکز محول نمی‌شود و مسافران باید ۲۴ساعت قبل از پرواز نسبت به تهیه این گواهی اقدام کنند.

ورود ممنوع کامیون‌های ایرانی
طبق اظهارات سخنگوی گمرک ایران، از ساعت 12دیروز، ترکیه اجازه داده است رانندگان کامیون با تابعیت ترک از مرز ایران وارد خاک ترکیه شوند و ورود رانندگان با سایر تابعیت‌ها را نیز برای عبور از خاک ترکیه برای رسیدن به مقصد نهایی را نیز مجاز کرده؛ اما چنین مجوزی به رانندگان ایرانی نداده است. سیدروح‌الله لطیفی درباره وضعیت مرز ایران و ترکیه به ایلنا گفته است: تا ساعت20 یکشنبه، هیچ کامیونی اجازه تردد میان مرز ایران و ترکیه را نداشت اما در ادامه به رانندگان ایرانی که در مرز ترکیه مستقر بودند، اجازه داده شد از مرز عبور کنند و وارد خاک ایران شوند و از ظهر دوشنبه نیز ترکیه به رانندگان ترک و سایر تابعیت‌ها به‌جز ایرانی اجازه ورود داد.

پرواز فقط به امارات
به‌دنبال انتشار ویروس کرونا، اغلب پروازهای خارجی متوقف شده و آنگونه که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران می‌گوید: فقط امارات با کنترل پزشکی مسافران ایرانی را می‌پذیرد. مقصود اسعدی سامانی با اشاره به توقف پرواز میان ایران و برخی از کشورهای همسایه می‌افزاید: پروازهای مسافری میان ایران، ترکیه، عراق، گرجستان، افغانستان، ارمنستان، ترکمنستان و سایر کشورهای همسایه انجام می‌شود اما پروازها خالی از مسافر هستند و فقط برای سوار کردن مسافران عمدتا ایرانی در این کشورها اجازه فرود دارند.

قرنطینه 14روزه در قطر
در گیرودار اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در جهان، شرکت هواپیمایی قطرایرویز، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ایرلاین‌های جهان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است: مسافرانی که از ایران و کره‌جنوبی به این کشور سفر می‌کنند را به‌مدت 14روز قرنطینه خواهد کرد. براساس گزارش رویترز، این ایرلاین قطری دلیل انجام این قرنطینه را جلوگیری از شیوع و انتشار ویروس کرونا از کشورهای دارای موارد مثبت کرونا به کشور قطر اعلام کرده و خاطرنشان کرده است مسافران بعد از انجام تست و آزمایش‌های مربوطه، مرخص خواهند شد.

لبنان در دوراهی
پروازهای ایران و لبنان نیز گرچه از اقدامات احتیاطی مقابله با کرونا معاف نبوده اما تاکنون متوقف نشده است. دیروز نیز همه اعضای کادر پروازی و مسافران یک فروند هواپیمای مسافربری ایران‌ایر که در فرودگاه رفیق حریری بیروت به زمین نشست توسط تیم ویژه پزشکی لبنان با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا آزمایش و معاینه شدند. در این میان فادی کرم، دبیر فراکسیون جمهوری قوی در مجلس ملی لبنان از حمد حسن، وزیر بهداشت این کشور درخواست کرده تا پروازهای هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان به لبنان و بالعکس را متوقف کند. او دیروز در صفحه توییتر خود نوشت: «این درخواست، سیاسی نیست بلکه مطابق معیارهای علمی و بهداشتی است و فرق است میان کشورهایی که ویروس کرونا را کنترل کرده‌اند با کشورهایی که در اثر شیوع این ویروس تلفات داده‌اند.» وزیر بهداشت لبنان روز شنبه گفته بود: تاکنون تصمیم به تعلیق پروازهای ورودی و خروجی لبنان گرفته نشده و این تصمیم و اقدام در حیطه اختیارات هیأت وزیران لبنان است.

احتمال برگشت کامیون‌های معطل در مرز عراق
کشور عراق مرزهای هوایی و زمینی خود را بر تردد اتباع خود و ایران بسته؛ اما مبادلات تجاری این کشور با ایران نیز همزمان با اعلام محدودیت‌های مسافری، به دلایل اداری و اقتصادی مسدود شده است. عبدالهاشم حسن‌نیا، مدیرعامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌گوید: اگر بسته ماندن مرزهای ایران و عراق طولانی شود، کامیون‌های ایرانی معطل‌مانده از مرز عراق به محل مبدأ بارگیری بازگردانده می‌شوند. به گفته او، برخی از این کامیون‌ها از 4روز پیش وارد مرز ایران و عراق شده‌اند و گرچه رایزنی برای حل مشکلات گمرکی این مرزها ادامه دارد اما تاکنون این مشکل حل نشده است.

    مصوبات ستاد مقابله با کرونا در وزارت صنعت

در جلسه ستاد مقابله با کرونا در وزارت صنعت، معدن و تجارت که یکشنبه‌شب با حضور رضا رحمانی، وزیر صنعت برگزار شد، ضمن تأکید بر تشدید مبارزه با گرانفروشی اقلام مرتبط با ماجرای کرونا، مصوب شد کارخانه‌های تولید ملزومات بهداشتی برای تأمین نیاز مردم، شبانه‌روز و در ۳شیفت فعالیت کنند و در مصوبه‌ای دیگر، خرید تضمینی ماسک تولیدی در این کارخانه‌ها به هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت سپرده شد. همچنین این ستاد مقرر کرد: تأمین قطعات و ملزومات موردنیاز ماشین‌آلات تولید ملزومات بهداشتی واحدهای تعطیل بدون هیچ اتلاف وقتی انجام شود. ضمنا سازمان‌ها و شرکت‌های دارای ارباب‌رجوع نیز مکلف شدند تمهیدات لازم را برای رعایت بهداشت عمومی در اسرع وقت به انجام برسانند. براساس مصوبه این جلسه، فروشندگان مواد غذایی، نانوایی‌ها و رستوران‌ها باید تمامی الزامات دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و درمان را به‌طور کامل در دستور کار قرار دهند. به‌دنبال این جلسه، بختیار علم‌بیگی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان شوینده آرایشی و بهداشتی گفت: اگر وزارت بهداشت زودتر انتشار ویروس را به تولیدکنندگان لوازم بهداشتی اطلاع می‌داد، آنها تولید را افزایش داده بودند و بازار با کسری مواجه نمی‌شد؛ اما در همین شرایط فعلی نیز با مصوبات ستاد مقابله با کرونا نهایتا تا پایان هفته بازار از مواد ضدعفونی‌کننده اشباع خواهد شد. به گفته او، توان تولید شرکت‌های بهداشتی تا 2برابر ظرفیت فعلی است و درصورت نیاز بازهم می‌توانند تولید خود را افزایش دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید