• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 5 اسفند 1398
کد مطلب : 95875
+
-

کرونا می‌تازد

سالن‌های نمایش و سینماهای کشور و همه رویدادهای هنری تعطیل شدند

سینما
کرونا می‌تازد

فهیمه پناه‌آذر- خبر‌نگار

 سال98 از یاد هیچ‌کس بیرون نمی‌رود؛ سالی پر از اتفاق؛ سالی که مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حالا سلامت عمومی مردم را در برگرفت و اتفاقات بزرگ و کوچکش کام مردم را تلخ کرد. نیمه اول سال به دلایل اقتصادی سخت گذشت اما نیمه دوم سال از نیمه اول آن سخت‌تر بود. بعد از اتفاقات آبان و دی‌ماه مردم چند روزی است که درگیر ویروس کرونا شده‌اند و حالا همه‌جا صحبت از این ویروس است. این ویروس ناخوانده تمام برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری را تحت‌الشعاع قرار داده؛ تا جایی که وزارت ارشاد تصمیم گرفته تمام فعالیت‌های هنری تعطیل شود. با پایان جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر و جشنواره ملی فیلم فجر و در یک‌ماه باقیمانده سال بسیاری از گروه‌های جدید که در نوبت اجرای نمایش بودند، اجراها خود را آغاز کردند؛ گروه‌هایی که ماه‌ها تمرین داشتند و با اعضای خود و سالن اجرا قرارداد بسته‌اند. اما این تعطیلی تمام برنامه‌ها را به هم ریخت. اکران فیلم‌ها نیز وضعیت دیگری دارد؛ نوبت اکرانی که از دست می‌رود و باید دید مدیران هنری برای متضرر شدن گروه‌ها چه تصمیماتی را می‌گیرند.

تلاش برای اضافه شدن اجراها
شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی درباره تصمیم‌های جدید و تعطیلی یک هفته‌ای سالن‌های نمایش به همشهری می‌گوید: «در مرکز هنرهای نمایشی تمهیداتی را برای کاهش این ضرر خواهیم داشت. این یک بحران است که تمام جامعه را در برگرفته و تا برطرف شدن این مشکل باید علاوه بر مدارا با گروه‌های نمایشی نقشه راهی را ترسیم کنیم.» کرمی با اشاره به هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مراجع تخصصی و به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا که تمامی فعالیت‌های هنری اعم از سینما، تئاتر و موسیقی حتی فعالیت‌های جشنواره‌ای تعطیل و به زمان دیگری موکول شده است، یادآور می‌شود: «گروه‌های تئاتری که فعالیت گروهی دارند برای رسیدن به اجراهای عمومی چندین‌ماه تلاش می‌کنند و عدم‌اجرای این گرو‌ه‌ها ضرر بزرگی برای آنها و حتی صاحبان سالن‌های نمایشی خواهد بود. با توجه به فعالیت تماشاخانه‌های خصوصی که فعالیت آنها متکی به گیشه است . اکنون که  امکان فروش بلیت وجود ندارد، تامین هزینه‌ها و پرداخت قراردادها سخت و حتی غیرممکن است. در حال تلاشمان این است که با مدیران سالن‌ها اعم از دولتی و خصوصی گفت‌وگو کنیم تا درصورت موافقت و میسر بودن در جدول اجراها و برنامه‌ریزی صورت گرفته، فرصت تمدید یک هفته‌ای گروه‌های نمایشی برای تعداد اجراها ایجاد شود تا گروه‌های تئاتری ضرر کمتری داشته باشند. اگر بتوانیم تعداد اجراها را بیشتر می‌کنیم تا گروه‌ها لطمه کمتری ببینند.»

مذاکره با مدیران سالن‌های نمایشی
یکی از موضوعاتی که کرمی به آن اشاره کرد، حمایت مالی از گروه‌های نمایشی است. مدیر مرکز هنرهای نمایشی در توضیح بیشتر می‌گوید: «به شکل یکسان از همه گروه‌هایی که در این شرایط پیش آمده قرار گرفته‌اند؛ چه آنهایی که در سالن‌های دولتی آثارشان را به صحنه برده‌اند و چه آنهایی که در سالن‌های خصوصی اجرا می‌کنند، در حد امکان حمایت خواهیم کرد اما بیشترین حمایت ما می‌تواند تمدید اجراها باشد. همانطور که عنوان شد باید مذاکراتی با مدیران سالن‌های نمایشی در بخش خصوصی و دولتی داشته باشیم.» کرمی در پاسخ به این سؤال که اگر تعطیلی یک هفته بیشتر شد، مرکز چه تصمیمی خواهد گرفت، می‌گوید: «امیدواریم ویروس کرونا به‌زودی در کشور از بین برود و این تعطیلی‌ها بیشتر نشود و گروه‌ها بتوانند فعالیت خود را از سر بگیرند. با این حال اگر این اتفاق صورت بگیرد باید برنامه‌ریزی بلندمدت درباره فعالیت‌های گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌ها داشته باشیم.»

تا آخر هفته فیلم نبینیم
علاوه بر سالن‌های نمایشی، اکران فیلم‌ها نیز تا پایان هفته متوقف شده است. هر چند در شب اعلام تعطیلی سالن‌های سینما شورای صنفی اعلام کرد که سینما‌ها همچنان باز هستند و حتی بلیت‌فروشی نیز تا ساعتی ادامه داشت، اما محسن امیریوسفی، رئیس شورای صنفی نمایش عنوان کرد: «صحبت‌‌های سخنگوی شورای صنفی نمایش به‌درستی منتقل نشده است. بحث تعطیلی سینماها در حوزه اختیارات شورای صنفی نمایش نیست و به وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی مربوط می‌شود.»
وضعیت کنسرت‌های موسیقی
با وجود تعطیلی سالن‌های نمایش و سینما، در ادامه تمام برنامه‌های نمایش و نقد فیلم و آیین‌های رونمایی و نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌ها نیز تعطیل شد. به‌دنبال تعطیلی تمام برنامه‌ها و همایش‌های هنری، برنامه کنسرت‌های موسیقی نیز در هفته جاری لغو شد. به گفته یکی از مدیران وزارت ارشاد مبنی بر اجرای مجدد کنسرت‌های موسیقی، قرار بر این است که اگر کنسرتی لغو شود برای اجراهای دیگر مجوز‌ها به درخواست برگزارکنندگان کنسرت صادر ‌شود و  اگر کنسرت برگزار شود، منوط به تصمیم برگزار‌کنندگان و تهیه‌کنندگان شخصی آنهاست.

تأخیر در برگزاری جشنواره تجسمی فجر
جشنواره تجسمی فجر تا روز ۵ اسفند به‌کار خود ادامه می‌دهد اما اختتامیه این دوره از جشنواره به زمان دیگری موکول شد. بنا به اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اختتامیه دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر که قرار بود در تاریخ ۹ اسفند در تالار وحدت برگزار شود، کنسل شد. قرار است مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره پس از برداشتن ممنوعیت‌های برگزاری برنامه‌های هنری و در زمانی مناسب برگزار شود اما جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا روز ۵ اسفند به‌کار خود ادامه خواهد داد؛ چراکه این نمایشگاه محل تجمع محسوب نمی‌شود. هم‌اکنون داوری آثار توسط شورای هنری در حال انجام است و خرید آثار برتر طبق اعلام قبلی صورت خواهد گرفت.

تعویق در برگزاری جشنواره نمایش عروسکی یزد
قرار بود جشنواره نمایش عروسکی نهم تا سیزدهم اسفند‌ماه برگزار شود اما به‌دلیل شرایط ویژه‌ای که این روزها در پی شیوع ویروس کرونا دچارش هستیم، برگزاری این جشنواره به تعویق می‌افتد. برومند اعلام کرده: «هنوز زمان دقیقی برای برگزاری این جشنواره درنظر نگرفته‌ایم، ولی به‌احتمال زیاد 3، 4‌ماه آینده خواهد بود؛ زمانی که دیگر شرایط ثابتی داشته و به تعادلی رسیده باشیم.» نخستین جشنواره نمایش عروسکی یزد در این شهر برگزار می‌شود. ابتدا قرار بود این جشنواره 9تا 13اسفند‌ماه با هدف آشنایی هرچه بیشتر مردم این استان با ظرفیت‌های نمایش عروسکی و به‌عنوان وسیله‌ای برای جذب گردشگر به این شهر که جزو شهرهای ثبت شده جهانی و ملی است، برگزار شود.

جشنواره تصویر سال تعطیل شد
جشنواره تصویر سال تا پایان هفته‌ جاری تعطیل است. دبیرخانه جشنواره اعلام کرده، بدیهی‌ است با بهبود شرایط و از سرگیری برنامه‌های جشنواره فیلم تصویر، فیلم‌هایی که زمان پخش آنها در جدول برنامه‌های تالار ناصری و شهناز در روزهای تعطیل جشنواره بودند، در ادامه برنامه‌های جشنواره فیلم تصویر گنجانده و نمایش داده شوند. اما بخش نمایشگاهی تصویر سال تا اطلاع ثانوی از ساعت ۱۴ تا ۲۰ برقرار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید