• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 5 اسفند 1398
کد مطلب : 95868
+
-

معرفی تعدادی از مهندسان معاصر ایرانی که دستاوردهای مهمی داشته‌اند

ذهن زیبا

ذهن زیبا

شبنم سید مجیدی_روزنامه نگار

خیلی از ما نام و مشخصات بازیگران سینما را که با فیلم‌های‌شان شگفت‌زده‌مان کرده‌اند، می‌شناسیم. اما چقدر با آن ذهن‌های بزرگ که اختراعات شگفت‌انگیزی داشته‌اند یا برای پیشرفت علم کاری کرده‌اند و زندگی را برای ما آسان‌تر و شاد‌تر ساخته‌اند، آشناییم؟ بد نیست حالا به مناسبت روز مهندس، با بعضی از بزرگ‌ترین ذهن‌های ایران آشنا شویم و آنها را به‌خاطر بسپاریم؛ مهندسان مشهوری که از دنیا جای بهتری ساخته‌اند. این فهرست می‌توانست نام ده‌ها و صدها نفر از بزرگان مهندسی را دربرگیرد اما تعدادی از معاصرترین‌ها برای معرفی انتخاب شدند.

علی حاجی میری 
 مهندس برق
شغل: استاد دانشگاه کلتک
علی حاجی‌میری- استاد، مخترع و کارآفرین- در حوزه مهندسی برق است و اکنون دارای کرسی استادی در دانشگاه کلتک (مؤسسه فناوری کالیفرنیا) است. او لیسانس مهندسی برق خود را از دانشگاه صنعتی شریف و فوق‌لیسانس و دکتری را از دانشگاه استنفورد دریافت کرده است. او و دانشجویانش در ۲۰۰۴ نخستین رادار-روی چیپ جهان را در سیلیکون ولی رونمایی کردند. او در 32سالگی به‌عنوان یکی از 35 نوآور برتر زیر 35سال جهان انتخاب شد. او همچنین یکی از 45دانشمند دعوت شده به انجمن جهانی اقتصاد در سال2016 بود.


 پرویز معین 
 مهندس مکانیک
شغل: استاد دانشگاه استنفورد آمریکا
پرویز معین در سال1331 در تهران به دنیا آمد و اما بعدتر به آمریکا مهاجرت و مدرک مکانیک سیالات خود را از دانشگاه استنفورد اخذ کرد. او حالا عضو هیأت علمی مهندسی مکانیک دانشگاه استنفورد آمریکاست. وی تا‌کنون برنده جایزه علمی ناسا و جایزه مؤسسه انستیتو آمریکایی هوانوردی و فضانوردی شده است. همچنین در سال1996 موفق به دریافت جایزه دینامیک سیالات شد.


 دارا خسروشاهی 
 مهندس بیوتکنولوژی
شغل: مدیرعامل شرکت اوبر
دارا خسروشاهی، تاجر ایرانی و مدیرعامل اجرایی شرکت تکنولوژی‌های اوبر است. او پیش‌تر مدیرعامل اجرایی اکسپیدیا بود. دارا خسروشاهی در ایران‌زاده شده و از خانواده کارآفرین خسروشاهی که مؤسس شرکت سرمایه‌گذاری البرز و مالک چندین کارخانه تولید دارو همچون تولید دارو، تولی‌پرس و … در ایران بودند برخاسته است. نیویورک‌تایمز در سال۲۰۱۵ درآمد آقای خسروشاهی را در میان مدیران عامل در آمریکا بالاترین اعلام کرد؛ حدود ۹۵میلیون دلار. حالا او به‌عنوان مدیرعامل جدید ارزشمندترین شرکت نوپای تکنولوژیک در دنیا یعنی اوبر(اپلیکیشن مسافربری آنلاین) برگزیده شده است.


 پریسا تبریز 
 مهندس علوم کامپیوتر
شغل: متخصص امنیت رایانه
پریسا تبریز در سال1983 متولد و در حومه شیکاگو بزرگ شده است. او دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی علوم کامپیوتر از دانشگاه ایلینوی است. او در سال2007 به استخدام شرکت گوگل درآمد و تا سال2011 مدیر امنیت این شرکت بود. او اکنون ریاست بخش مهندسی مرورگر گوگل کروم را برعهده دارد. شرکت گوگل به او لقب شاهزاده امنیت را داده است. نشریه فوربس در سال2012 از تبریز به‌عنوان یکی از 30 چهره برتر در زمینه تکنولوژی در کنار افرادی چون مارک زاکربرگ نام برد. مجله فورچون در سال2018 از تبریز به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد زیر 40سال در دنیای کسب و کار نام برد.


زوبین قهرمانی 

مهندس اطلاعات
شغل: استاد دانشگاه کمبریج
زوبین قهرمانی متولد 1970 و استاد ایرانی رشته مهندسی اطلاعات در دانشگاه کمبریج است. وی همزمان دارای کرسی استادی در دانشگاه کارنگی ملون و کالج لندن است. او دکتری خود را از دپارتمان علوم‌شناختی انستیتو تکنولوژی ماساچوست تحت هدایت مایکل جردن و توماسو باجو دریافت کرده است. قهرمانی آورده‌های قابل توجهی در حوزه یادگیری ماشین با روش بیزین مدل‌های گراف و نروساینس محاسباتی دارد. او در سال2015 به‌عنوان عضو انجمن سلطنتی لندن به‌خاطر تلاش‌هایش برای پیشرفت دانش طبیعی انتخاب شد. او همچنین دانشمند ارشد شرکت بزرگ «اوبر»(تاکسی آنلاین) و معاون مدیر مرکز لوورهولم است.


انوشه انصاری
  مهندس برق و علوم کامپیوتر 
 شغل: مدیر بنیاد ایکس‌پرایز و مدیرعامل شرکت پرودی سیستمز
انوشه انصاری، مهندس ایرانی آمریکایی متولد شهر مشهد، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت پرودی سیستمز، یک شرکت مدیریت فناوری است. او سابق بر این مدیرعامل شرکت تلکام تکنولوژی بود. در 18سپتامبر 2006 و چند روز پس از تولد 40سالگی‌اش نخستین زن ایرانی شد که به فضا رفته است. همچنین چهارمین جهانگرد فضایی بود که با بودجه شخصی به یک ایستگاه بین‌المللی فضایی پرواز کرد.


همایون کازرونی 
مهندس مکانیک
شغل: متخصص روباتیک و استاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا
کازرونی، مدیر آزمایشگاه روباتیک و مهندسی انسان دانشگاه برکلی و یکی از بنیانگذاران و دانشمندان اصلی برکلی بیانیکس است. او دکتری مهندسی مکانیک خود را از دانشگاه ‌ام‌ای‌تی دریافت کرده است. تیم کازرونی توانستند ساختار بسیار سبک حمل‌کننده انسانی با نام Human Universal Load Carrier را ابداع کنند. این ابداع نخستین ساختار و مستقل از نظر انرژی برای اندام تحتانی انسان است که برای کاربر خود این امکان را فراهم می‌کند که بیش از 90کیلوگرم وزن را در هر مسیری و برای مدتی طولانی بدون نیاز به تلاش مضاعف حمل کند. نتایج فعالیت‌های او به تولید نسل جدیدی از ابزارهای هوشمند منجر شد که اکنون توسط کارگران مراکز توزیع و کارخانه‌ها برای جا‌به‌جایی اشیای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.


ناصر جبلی 
شغل: برنامه‌نویس
برنامه‌نویس و سازنده بازی‌های رایانه‌ای اهل ایران و مقیم آمریکاست. او در سال1336 در ایران متولد شد و برای تحصیل در رشته علوم رایانه به آمریکا رفت. او مؤسس شرکت « Sirius Software» است که بازی‌های بسیاری ازجمله space eggs و Gorgon را برای اپل 2تولید کرد که یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های جهان تا سال 1982میلادی بود. او سپس شرکت خود با نام Gebelli Software را تاسیس کرد. او بعدها به ژاپن رفت و به یکی از اصلی‌ترین طراحان شرکت اسکوئر تبدیل شد.


 پیر امیدیار 
مهندس کامپیوتر
شغل: کارآفرین و بنیانگذار eBay 
امیدیار، بنیانگذار یکی از افسانه‌ای‌ترین استارتاپ‌های سیلیکون ولی است. او بنیانگذار و مدیرعامل شرکت ‌ای بی(eBay) بزرگ‌ترین فروشگاه خرید و فروش اجناس دست دوم در دنیاست. این شرکت امروز ارزشی معادل 30میلیارد دلار دارد. او همچنین بنیانگذار The Intercept است، یک استارتاپ روزنامه‌نگاری و رسانه‌ای دیجیتال که تا به‌حال تعدادی فیلم و مستند مانند Spotlightو Dark Money را ساخته‌است.


 لیلا عراقیان 
 مهندس معماری
شغل: معمار و طراح
لیلا عراقیان متولد 1983در ایران است. او کارشناسی مهندسی معماری را از دانشگاه شهید بهشتی و فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافت کرده است. او در سال1384 به همراه همکارش علیرضا بهزادی شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا را تاسیس کردند و طرحشان در مسابقه طراحی پل طبیعت برگزیده شد. پل طبیعت در سال1393 تکمیل و به یکی از نمادهای شهر تهران تبدیل شد. او در زمان طراحی این پل فقط 25سال داشت.














 

این خبر را به اشتراک بگذارید