• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 4 اسفند 1398
کد مطلب : 95764
+
-

آگاه باشیم

آگاه کردن مردم عامل مهمی در جلوگیری از هجوم برای خرید ماسک، دستکش و محلول‌های بهداشتی است تا با بازار سیاه این محصولات مواجه نشویم نبود ساز و کار مناسب برای اطلاع رسانی به مردم در مواجه با ویروس کرونا اقدامات پیشگیرانه و درمانی را با مشکل مواجه کرده است

گزارش
آگاه باشیم

 شیوع ویروس کرونا و ابتلای چند نفر از هموطنان به آن در آخرین روز هفته گذشته اعلام رسمی شد. خبری که در ساعات اولیه از ابتلای 18 نفر و مرگ 4 بیمار حکایت داشت و آمارش در ظهر دیروز به 28 بیمار و 5 فوتی رسید تا تشدید اقدامات بهداشتی و آماده‌باش مراکز درمانی به‌ منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در شهرهای مختلف کشور را رقم بزند. به گزارش گروه ایرانشهر، به جز قم، بابل، اراک و تهران، بسیاری از مراکز استان‌ها هم کارگروه مبارزه با کرونا را تشکیل داده‌اند و ضدعفونی اماکن و وسایل حمل‌ و ‌نقل عمومی در دستور کار شهرداری‌های کشور قرار گرفته است. هر چند که شهروندان هم از قافله پیشگیری‌ها عقب نمانده‌اند و طی 3 روز گذشته شاهد هجوم آنها به داروخانه‌ها و مراکز عرضه لوازم بهداشتی برای تهیه ماسک، دستکش، ژل‌ و محلو‌ل‌های بهداشتی هستیم تا غوغای تهیه ماسک و الکل به اتفاق ویژه بسیاری از شهرهای کشورمان تبدیل شود. در این باره خبرگزاری ایرنا هم با انتشار فیلمی مدعی شده که بر اساس الگوی شیوع این بیماری در دیگر کشورها، علاوه بر رعایت بهداشت فردی، ضرورت دارد که گروه‌های پرخطر مانند سالمندان و گروه‌های دارای بیماری زمینه‌ای یا نقص سیستم ایمنی از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند.

تدارک برای رفع نیاز مردم به ماسک
با وجود اعلام اداره کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، مبنی بر تولید روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک و تعیین قیمت 410 تومانی، گزارش‌های میدانی از داروخانه‌های کشور حاکی از کم‌فروشی و نبود این محصول برای فروش است. اتفاقی که البته درباره محلول‌ و ژل‌های بهداشتی و حتی دستکش‌ هم رخ داده است و بسیاری از مردم در تهیه این اقلام با مشکلات زیاد مواجه هستند. هر چند که نباید افزایش تقاضا و اقدام عجیب برخی شهروندان برای خرید فله‌ای این محصولات طی روزهای اخیر را هم نادیده گرفت که عامل مهم التهاب در بازار، کمبود، افزایش 5 تا 6 برابری قیمت و ایجاد شرایط جیره‌بندی برای عرضه محلول و ماسک‌های بهداشتی در بسیاری از داروخانه‌ها و مراکز عرضه لوازم بهداشتی است.
یک شهروند شیرازی در این باره می‌گوید: دیدن بخش زیادی از مردم شهر با ماسک‌ ناخودآگاه هراس عجیبی به دل آدم می‌اندازد و این حس را منتقل می‌کند که تو هم باید ماسک داشته باشی وگرنه حتما در معرض ابتلا به کرونا قرار می‌گیری. اما با وجود مراجعه به چند داروخانه بزرگ شهر فقط اعلام می‌کنند که «ماسک نیست.» روشنک جوادی ادامه می‌دهد: حتی دستمال‌های الکل‌دار هم نمی‌توان پیدا کرد و برخی داروخانه‌ها تنها شیشه کوچک الکل را روی پیشخان خود گذاشته‌اند و آنها را به عنوان تنها محصولات ضدعفونی‌کننده به چند برابر قیمت می‌فروشند.
البته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تولید ماسک در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: در فارس یک کارخانه تولیدی ماسک و ملزومات مرتبط وجود دارد که پیگیری‌های لازم برای صدور مجوز تولید و عرضه این کارخانه صورت گرفته و قرار است از فردا (دوشنبه) روزانه ۱۰۰ هزار ماسک تولید و در بازار عرضه شود. محمد‌جواد خشنود می‌افزاید: این واحد تولیدی برای فعالیت بهتر منتظر دریافت یک ماده اولیه بود که تامین شده و ماسک‌‌های تولیدی از دوشنبه قابل عرضه خواهد بود.

  نبود هماهنگی در توزیع ماسک‌
  روح‌الله کریمی – قم: رفت و آمد در خیابان‌های قم به دلیل شیوع ویروس کرونا کمتر و مدارس قم هم امروز و فردا تعطیل شده است. تقاضا برای تهیه ماسک و تجهیزات بهداشتی افزایش یافته زیرا از 28 آزمایش مثبت ابتلا به کرونا در کشور، 20 آزمایش مربوط به قم است و ده‌ها نفر از بیماران بستری شده در بیمارستان کامکار هم در انتظار اعلام نتایج آزمایشگاهی هستند. اما ماسک‌های معمولی و فیلتردار در بسیاری از داروخانه‌ها وجود ندارد، یا با چند برابر قیمت فروخته می‌شود. هر چند رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این باره به همشهری می‌گوید: داروخانه‌ها موظف هستند این ماسک‌ها را با قیمت 500 تومان در اختیار شهروندان قم قرار دهند. محمدرضا قدیر از توزیع محموله بزرگ توزیع ماسک در روزهای آینده در شهرهای مختلف استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: قبول داریم که سوء‌استفاده‌هایی در توزیع ماسک‌ وجود دارد به همین دلیل از شهروندان می‌خواهیم تا تخلفات احتمالی داروخانه‌ها در عرضه ماسک‌ها را به سامانه 190 گزارش دهند.
این اظهارات در حالی است که به نظر می‌رسد هماهنگی درستی میان نهادهای نظارتی و بازرسی و دانشگاه علوم پزشکی قم وجود ندارد، چراکه در روزهای گذشته وقتی مردم قم ماسک‌های معمولی و فیلتردار را با چند برابر قیمت خریداری می‌کردند و گزارش‌های زیادی از تخلفات مراکز عرضه تجهیزات پزشکی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود، هیچ گزارشی از برخورد با گرانفروشی در این مراکز دیده نشد. در عین حال تصویری در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که نشان می‌دهد یک انبار بزرگ تجهیزات بهداشتی و ماسک‌های احتکار شده در یکی از مناطق قم کشف شده است. البته برخی نهادهای استان همکاری خوبی با دانشگاه علوم پزشکی برای مدیریت کروناویروس دارند. از جمله شهرداری قم که برای جلوگیری از شیوع کروناویروس تدابیری اندیشیده است.

کارت بلیت شهروندی به جای پول نقد
یکی از درخواست‌ها و مطالبات مردم قم در روزهای اخیر ضدعفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی شهری است که این کار به خوبی در حال انجام است. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم در این باره اظهار می‌کند: ضدعفونی‌کردن اتوبوس‌های شهری با محلول‌های شست‌وشو هر شب طبق دستورالعمل وزارت بهداشت در پایانه مرکزی اتوبوسرانی انجام می‌شود و ما از شهروندان انتظار داریم برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیر از کارت بلیت شهروندی به جای پول نقد برای پرداخت کرایه استفاده کنند. امیر یزدی آموزش پرسنل و رانندگان بخش حمل و نقل عمومی را یکی از فعالیت‌های این سازمان در روزهای اخیر ذکر کرد.
کارگران خدمات شهری نیز در روزهای اخیر در تماس با خبرنگار همشهری خواستار توجه بیشتر پیمانکاران به موارد ایمنی بهداشتی شدند. مدیرکل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری شهرداری قم در این زمینه عنوان می‌کند: ما نمی‌توانیم نظافت شهر را به دلیل شیوع بیماری تعطیل کنیم اما در خصوص رعایت الزامات بهداشتی و سلامتی از سوی پیمانکاران و کارگران خدمات شهری برنامه‌هایی در دست اقدام داریم. سیدمحسن میرهادی درباره نگرانی شهروندان پیرامون انتقال پسماندهای عفونی بیمارستان‌های درگیر کروناویروس، اظهار می‌کند: زباله‌های عفونی بیمارستان‌های کامکار و فرقانی با رعایت کامل الزامات بهداشتی و با ناوگان ویژه انتقال داده شده و به درستی دفع می‌شود.

عرضه سهمیه‌ای اقلام بهداشتی
  سید‌مرتضی احمدپور – تبریز: شهروندان تبریزی‌ هم از کمبود اسپری و ژل ضدعفونی در این شهر خبر می‌دهند و اعلام می‌کنند که داروخانه‌ها ماسک را هم به صورت سهمیه‌ای در اختیارشان قرار می‌دهند. مسئول فنی نسخه‌پیچی داروخانه کاکایی در خیابان آزادی تبریز در این باره می‌گوید: به طور متوسط هر ساعت 40 تا 50 نفر برای خرید محلول‌های ضدعفونی‌کننده و ماسک به داروخانه مراجعه می‌کنند، اما از روز گذشته با هجوم خریداران این محلول‌ها تمام شده و ماسک فیلتردار هم نداریم. بهروز کاکایی با اشاره به هیجان مردم برای خرید ماسک اظهار می‌کند: این افزایش تقاضا حتی درباره ماسک‌‌های عادی هم وجود دارد و برخی شهروندان تقاضای 100 ماسک هم دارند. به همین دلیل برای کنترل فروش و جلوگیری از بازار سیاه اقدام به سهمیه‌بندی کردیم و در حال حاضر به هر فرد مراجعه‌کننده تنها 4 عدد ماسک و یک محلول یا ژل ضدعفونی‌کننده در روز ارائه می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با اشاره به تمهیدات کشوری برای مقابله با ویروس کرونا اظهار می‌کند: در حال حاضر بحث اصلی پیشگیری از این بیماری است و بر این اساس تامین مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک مورد نیاز داروخانه‌ها در دستور کار قرار دارد. البته سهمیه‌بندی در این زمینه اعمال نشده و داروخانه‌ها خودشان اقدام به توزیع محدود ماسک می‌کنند. محمد حسین صومی می‌افزاید: باید آگاهی مردم برای مواجهه با این بیماری افزایش پیدا کنند و با رعایت بهداشت فردی حتی اگر در معرض این ویروس قرار گرفتند هم دچار عفونت نشوند. مهم‌تر از همه باید به اقدامات آگاهی‌بخش به عموم مردم ادامه دهیم و ضرورت دارد مردم از رفتارهای هیجانی در خرید اقلام بهداشتی بکاهند.

اقدامات پیشگیرانه در شهرهای کشور
هر چند شیوع کرونا در بسیاری از شهرهای کشورمان اعلام نشده است اما از روز جمعه فیلمی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که از بستری شدن یک مبتلا به کرونا در مشهد حکایت می‌کند. اما روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد علائم این بیمار را آنفلوآنزا عنوان و اعلام کرده مشکلات تنفسی این شخص به معنای ابتلای وی به کرونا نیست. همچنین تا اعلام شدن نتایج آزمایش نمی‌توان در این باره اظهارنظر قطعی کرد. اما با هدف اطمینان خاطر شهروندان و زائران در مشهد و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از اوایل هفته جاری تمامی واگن‌های خط یک و دو قطار شهری مشهد پس از اتمام خدمات‌رسانی ضدعفونی می‌شوند.
در این باره رئیس دانشگاه فردوسی مشهد هم از تشکیل کارگروه ویژه‌ برای مبارزه و مهار بیماری کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: از پنجشنبه گذشته که وجود کرونا در کشور تایید شد، فعالیت‌هایی در این زمینه با محوریت معاونت دانشجویی دانشگاه در دستور کار قرار گرفت. محمد کافی می‌افزاید: با توجه به این‌که امکان گسترش بیماری در ایران وجود دارد و همچنین با توجه به حضور دانشجویان از نقاط مختلف کشور، مقرر شد در این کارگروه با همکاری کارگروه پدافند غیرعامل دانشگاه، پیشگیری‌ و اقدامات لازم برای مهار ویروس کرونا صورت گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم از اختصاص یک مرکز قرنطینه برای نگهداری بیماران احتمالی مبتلا به کرونا در بندرعباس خبر می‌دهد و می‌گوید: تمهیدات لازم برای مقابله با این بیماری در نظر گرفته شده و همه مراکز درمانی، بهداشتی، پزشکان و پرستاران آمادگی کامل دارند. حسین فرشیدی با بیان این‌که تاکنون مورد مشکوکی از این بیماری در استان مشاهده نشده از مردم خواست با رعایت نکات بهداشتی به‌ویژه شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.
فرشیدی درباره کمبود ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده در استان هم بیان می‌کند: مردم باید بدانند که استفاده از ماسک در افراد سالم ضرورت ندارد و تنها افراد مشکوک، بیماران تنفسی و کسانی که از این افراد مراقبت می‌کنند، کادر‌های درمانی و بهداشتی، ملزم به استفاده از ماسک هستند. اما مردم به دلیل نداشتن آگاهی کافی، به تهیه شمار بالای ماسک از داروخانه‌ها اقدام کردند و همین مسئله موجب کمبود شده، اما به طور یقین در اسرع وقت مشکل برطرف می‌شود.
جلسه مدیریت بحران شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان هم در حالی برگزار شده که مدیرعامل این واحد از تمهیدات ویژه برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خبر می‌دهد. قدرت افتخاری در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که از جمعه شب ضدعفونی اتوبوس‌های شهری آغاز شده است، بیان می‌کند: نظافت کامل تمام اتوبوس‌ها و پاک‌سازی بدنه و داخل اتوبوس‌ها در دستور کار قرار گرفته است. سیستم ثبت انگشت تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌شود و پرسنلی که بیماری دارند سرکار نمی‌آیند. همچنین پاکبانان و نیروهای نظافت حتماً از ماسک استفاده خواهند کرد. عوامل باجه‌های فروش کارت بلیت هم باید دستکش و ماسک تهیه و راهبران نیز در حال رانندگی از دستکش استفاده کنند. وی تاکید می‌کند: انجام این اقدامات ضمن پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، باعث افزایش اطمینان خاطر مسافران و استفاده‌کنندگان از حمل ‌و ‌نقل عمومی شهر می‌شود.
آرزو فلاحی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، هم هر چند شیوع ویروس کرونا در این استان را رد می‌کند، اما از تحت نظر قرار دادن افراد مشکوک به کرونا تا زمان جواب‌دهی و نتیجه قطعی آزمایش خبر می‌دهد و می‌گوید: ترس و نگرانی مردم موجب انتشار اخباری مبنی بر وجود ویروس کرونا در شهرستان‌های قروه، سقز و سنندج شده است اما تاکنون از وجود فرد مبتلا به این بیماری در استان گزارشی نداشتیم. با هدف اطمینان خاطر مردم، همه شهرستان‌های استان یک مرکز درمانی را برای پذیرش بیماران مشکوک به ویروس کرونا آماده کرده‌اند.

نتیجه آزمایش همدانی‌ها اعلام نشده
  فاطمه کاظمی- همدان: همدانی‌ها هم در معرض اخبار غیررسمی شیوع ویروس کرونا در شهر هستند و کار به جایی رسید که دیروز اعلام شد یکی از مبتلایان به این بیماری در یکی از بیمارستان‌های مرکز استان فوت کرده است. اتفاقی که هجوم مردم شهر برای خرید ماسک و مایع ضدعفونی‌کننده و همان داستان نایاب شدن این محصولات در داروخانه‌های همدان یا فروش قیمت‌های نجومی را رقم زد. برخی شهروندان هم در تماس با همشهری اعلام کردند، بیماران بدحال بستری در بخش‌های ‌آی. سی. یو و ایزوله بیمارستان فرشچیان سینا به بخش‌های عادی منتقل شده‌اند و مسئولان بیمارستان در برابر اعتراض همراهان این بیماران بستری ‌کردن بیماران مبتلا به کرونا را دلیل این انتقال عنوان کرده‌اند. اما معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی استان همدان همه این موارد را تکذیب می‌کند و می‌گوید: تعدادی محدود از شهروندان مشکوک به کرونا در همدان شناسایی شده‌اند، اما هنوز نتیجه قطعی آزمایش‌های آنها اعلام نشده و ظرف ۴۸ ساعت آینده نتیجه آزمایش‌های آنها مشخص خواهد شد.
منوچهر کرمی از اعلام تعداد نمونه‌های مشکوک به کرونا در همدان امتناع می‌کند و می‌افزاید: تنها مرجع رسمی برای اعلام این آمار وزارت بهداشت است و وظیفه اصلی ما اطلاع‌رسانی درباره نحوه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. ضمن این‌که بیماران مشکوک طی روزهای اخیر به قم سفر کرده‌ بودند.  این مسئول همچنین خبر تخلیه بیمارستان فرشچیان سینا را تکذیب می‌کند و درباره انتقال بیماران بخش آی. ‌سی. ‌‌یو و ایزوله این بیمارستان به بخش‌های عادی می‌گوید: اصلا چنین چیزی نیست و ما به منظور آمادگی برای پذیرش بیماران مشکوک به کرونا به 2 تخت ایزوله نیاز داشتیم و با توجه به تعداد تخت‌های ایزوله استان ضرورتی برای جابه‌جایی بیماران وجود ندارد. تنها مورد این‌که معاونت درمان برخی اعمال جراحی غیراورژانسی را با رضایت بیماران به تعویق انداخته است که این هم صرفا به منظور حفظ آمادگی است. در غیر این صورت اگر موردی باشد حتما پیگیری خواهیم کرد.

شهروند شیرازی: دیدن مردم با ماسک‌ هراس عجیبی به دل می‌اندازد و این حس را منتقل می‌کند که تو هم باید ماسک داشته باشی وگرنه حتما در معرض ابتلا به کرونا قرار می‌گیری. اما «ماسک نیست»

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان:تنها مرجع رسمی برای اعلام آمار مبتلایان به کرونا وزارت بهداشت است و وظیفه اصلی ما اطلاع‌رسانی درباره نحوه پیشگیری از ابتلا به این بیماری خواهد بود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز : باید آگاهی مردم برای مواجهه با کرونا افزایش پیدا کنند تا با رعایت بهداشت فردی حتی اگر در معرض این ویروس قرار گرفتند هم مبتلا نشوند


آماده‌باش شهرداری اراک و تعطیلی مدارس
مهدیه صالحی - اراک: یکم اسفند یک مورد مثبت بیماری کرونا هم در اراک تشخیص داده شد که گفته می‌شود این بیمار اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه و در قرنطینه به سر می‌برد، اما وضعیت عمومی او رو به بهبود است. همچنین برای پیشگیری از این بیماری مدارس اراک تا آخر هفته تعطیل اعلام شد.در این باره شهردار اراک در گفت‌وگو با همشهری از اجرای تمهیدات و تدابیر ویژه به منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر ۲۰۰ نفر از کارکنان خدمات شهری شهرداری اراک هر شب نسبت به ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی، دستگاه‌های حمل ‌و ‌نقل عمومی، مناطق و سازمان‌های شهرداری، ترمینال‌های مسافربری و مبادی ورودی و خروجی شهر اقدام می‌کنند. محمدکریم شفیعی تاکید می‌کند: شهرداری همه تلاش خود را برای حضور ایمن مردم در اماکن و فضاهای عمومی شهری به کار گرفته و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند و انتظار است مردم نیز به توصیه‌ها و نکات لازم بهداشتی توجه ویژه داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید