• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 4 اسفند 1398
کد مطلب : 95709
+
-

نه به ترس از کرونا

کرونا آنقدرهم که می‌گویند ترسناک نیست، اگر بهداشت فردی را جدی بگیریم

گزارش
نه به ترس از کرونا


اگرچه از زمان اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به کشور از سوی مسئولان وزارت بهداشت تنها 5روز می‌گذرد؛ ولی «ترس» از ابتلا به این بیماری چندین هفته است به کشورمان رسیده و حالا که خود بیماری هم به کشور رسیده و تاکنون 5فوتی به‌دنبال داشته، این ترس تشدید شده و همه جا حرف از این بیماری و نگرانی از ابتلا به آن است. اما سؤال اصلی این است که بیماری کرونا چقدر خطرناک و ترسناک است؟ 
ویروس کرونا انواع مختلفی دارد که از ویروس آنفلوآنزا تا بیماری‌های شدیدی مانند سارس و مرس را شامل می‌شود و نوع جدید آن‌که اکنون در بیش از 30کشور موارد ابتلا به آن شناسایی و در واقع «کووید 19» نامگذاری شده که در ایران ویروس کرونا یا کرونا ویروس خوانده می‌شود. البته نسبت به انواع دیگر خود به‌شدت ویروس ضعیف‌تری است و آمار مرگ‌ومیر کمتری دارد اگر چه سرعت شیوع و انتقال آن بیشتر از انواع دیگر است. مثلا درحالی‌که آمار میانگین جهانی مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا 2.2درصد است، آمار میانگین مرگ‌ومیر جهانی آبولا بیش از 50درصد و سارس و مرس بیش از 36درصد بوده است. بیماری‌هایی که خوشبختانه به کشور ما نرسیده‌اند.
 در این بین میزان خطر بیماری آنفلوآنزا به‌خصوص آنفلوآنزا H1N1 هم که در ماه‌های مهر و آبان کشورمان با موج گسترده‌ای از آن روبه‌رو شد (بیش از 100نفر جانشان را از دست دادند) ، بسیار بیشتر از ویروس کنونی کرونا «کووید 19» است. در روزهای گذشته متخصصان عفونی و پزشکان توصیه کردند به جای ترس و اضطراب نسبت به ابتلا به ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی را جدی بگیرند؛ زیرا با پیشگیری می‌توان به‌شدت احتمال ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داد.
مسعود مردانی یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه 80درصد مبتلایان به عفونت ویروس کرونا علامت ندارند، به همشهری گفت: ویروس کرونا یک ویروس عفونی در دستگاه تنفس فوقانی است که علائمی شبیه سرماخوردگی، سینه پهلو و یا عفونت‌های ریوی دارد. او گفت: از 20درصد افرادی که علامت ویروس کرونا در آنها بروز پیدا می‌کند تنها 2.5درصد نوع شدید بیماری را تجربه می‌کنند که نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان دارند و امکان دارد که در نهایت به‌ آی‌سی‌یو منتقل شوند.
عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا ادامه داد:‌ براساس مقالاتی که در کشور چین درخصوص شیوع این بیماری و میزان مرگ‌ومیر آن منتشر شده است، در بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شوند 13درصد احتمال فوت وجود دارد ولی اگر همین بیماران به بخش آی‌سی‌یو منتقل شوند احتمال مرگ‌ومیر در آنها به 30درصد می‌رسد.
وی ادامه داد: کرونایی که اکنون در دنیا شایع شده و از ووهان چین شروع شده، با ویروس کرونای معمولی، بیماری سارس و مرس که چند سال قبل در عربستان اتفاق افتاد متفاوت است. اکنون که مواردی از کرونا در کشورمان به آن مبتلا شده‌اند مردم باید بدانند که میزان ابتلا و مرگ‌ومیر در اثر بیماری آنفلوآنزای H1N1 بیشتر از این ویروس بوده ولی مشکلی که درخصوص ویروس کرونا وجود دارد این است که قدرت سرایت این بیماری بسیار بالاست اما تعداد مرگ‌ومیر این بیماری کمتر از سارس و آنفلوآنزای H1N1 است.
مردانی تأکید کرد: متأسفانه موارد ابتلا به این بیماری رو به افزایش است و مردم باید حواسشان را جمع کنند و پیشگیری را جدی بگیرند چرا که این بیماری واکسن ندارد. باید روی پیشگیری از ابتلای به این بیماری به‌شدت کار کرد تا شاهد شیوع بیشتر آن در کشور نباشیم.
وی با بیان اینکه بیش از 2هزار نفر در چین در اثر ابتلا به این بیماری درگذشته‌اند، گفت:‌ تا روز گذشته (شنبه) تعداد آماری که وزارت بهداشت از مبتلایان به این بیماری اعلام کرد 28نفر بودکه 5نفر نیز جان خود را از دست دادند ولی به‌نظر می‌رسد با توجه به سیر ابتلا به این بیماری در کشورمان شاهد ابتلای تعداد بیشتری از مردم به این ویروس باشیم.
مردانی با بیان اینکه تا‌کنون آماری از مرگ‌ومیر در کودکان زیر 10سال در اثر ابتلا به این بیماری منتشر نشده است، گفت: «بیشترین میزان مرگ‌ومیر در اثر ابتلای به این ویروس، در مردان بالای 80سال مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است؛ بنابراین باید افراد سالمند و کسانی که بیماری‌های ریوی و ضمنی دارند بیشتر مراقب باشند.»
این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه نمی‌توان تعداد احتمالی مرگ‌ومیر در اثر این ویروس را در کشورمان پیش‌بینی کنیم، گفت: اگر پیشگیری‌های ساده‌ای مثل شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، روبوسی نکردن و دست ندادن و... جدی گرفته شود حتما سرعت ابتلا به این بیماری در کشور کاهش خواهد یافت و در غیراین صورت با افزایش تعداد بیماران روبه‌رو می‌شویم.
مردانی درباره درمان بیماران احتمالی و امکانات پزشکی در کشور، گفت:«از نظر داروهای کمکی و تست‌های تشخیصی در کشورمان مشکلی نداریم چرا که به تعداد مورد نیاز کیت‌های تشخیصی وارد کشور شده و مشکلی از این نظر نداریم و در تهران 4مرکز بزرگ درمانی برای بستری و تشخیص بیماری وجود دارد و در سایر شهرها نیز مراکز درمانی برای این بیماری مجهز شده‌اند.»
این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه ویروس کرونا از 2ساعت تا 9روز می‌تواند روی سطوح باقی بماند، گفت: «‌بهترین راهکار در زمان شیوه این ویروس این است که مردم از حضور بی‌دلیل در اماکن شلوغ و پرتردد باید خودداری کنند، چرا که دوره انتقال بیماری از زمان شروع علائم ویروس کرونا آغاز شده و تا پایان دوره بیماری می‌تواند همراه بیمار باشد، به همین دلیل است که همواره بر رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری به‌صورت مکرر توصیه می‌شود. ‌توصیه ما به کارمندان و افراد این است که سطوحی که با آن ارتباط دارند را دائم ضد‌عفونی کنند.»
مردانی درخصوص استفاده از ماسک و میزان اثرگذاری آن نیز گفت: لزومی به استفاده از ماسک  برای تمام مردم وجود ندارد؛ چرا که عمر مفید ماسک‌های یک لایه حدود 2تا 3ساعت و عمر مفید ماسک‌های N95 بین 8تا 10ساعت است و افرادی که دارای علائم بیماری هستند باید از ماسک استفاده کنند.
همچنین روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت هم با اشاره به اینکه کرونا ویروس با وجود وحشتی که نسبت به آن شکل گرفته، ویروسی به‌مراتب کم تهاجم‌تر از آنفلوآنزای H1N1 است، ‌گفت: « کشندگی و بیماری‌زایی آنفلوآنزای H1N1 به‌مراتب از کروناویروس بیشتر بود که خوشبختانه توانستیم به خوبی آن را مهار کنیم. این ویروس همچنین از ویروس سارس سال ۲۰۰۳ که از چین آغاز شده به‌مراتب ضعیف‌تر عمل می‌کند اما، مشکل قدرت سرایت بالای آن است، اما بیماری‌زایی یا مرگ آن به‌مراتب کمتر از سارس و آنفلوآنزای H1N1 است.»
به‌گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت،  نمکی به‌همزمانی ابتلا به‌کروناویروس و آنفلوآنزای نوعB 
در زمستان اشاره کرد و گفت:«همین موضوع کار را برای همکاران ما سخت کرده و موارد منفی زیادی کشف می‌کنیم که دلیل آن هم این است که دیگر مجبوریم همه را با پروتکل بررسی کرونا ویروس بسنجیم؛ درحالی‌که همه دنیا عکس آن را می‌گویند، اما ما با سختگیری زیادی با پیگیری پروتکل، کنترل کرونا ویروس را دنبال می‌کنیم.»
 وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه هیچ آمار مثبتی از ابتلا به کرونا ویروس را از مردم پنهان نخواهیم کرد، خاطرنشان کرد:«صادقانه می‌گویم هر بیمار بستری به‌عنوان مشکوک در تخت بیمارستان به کرونا ویروس مبتلا نیست بلکه تعداد قابل توجهی از آنها به آنفلوآنزای فصلی مبتلا شده‌اند. ما زمانی می‌گوییم فردی مبتلا به کرونا است که فرد از 3مرحله تست تشخیصی گذشته باشد و این موضوع باید در مرحله آخر به امضای مسئول فنی ما در انستیتو پاستور رسیده و این تشخیص باید مبتنی بر پروتکل‌های جهانی و تأیید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی باشد.»



مکث
کمبود ماسک داریم یا نداریم؟


نگرانی عمومی نسبت به شیوع ویروس کرونا در کشور به‌خصوص در شهرهایی که تاکنون مواردی از بیماری شناسایی و مبتلایان بستری شده‌اند، باعث شده که شاهد افزایش چشمگیر تقاضای خرید انواع ماسک، مواد ضدعفونی کننده، الکل، دستکش‌های یک‌بار مصرف و کالاهایی این چنینی باشیم. مثلا بررسی‌های میدانی خبرنگار همشهری از 6داروخانه در مرکز و شمال شهر تهران نشان می‌دهد که با کمبود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده روبه‌رو هستیم. پاسخ این داروخانه‌ها به افرادی که برای خرید ماسک و مواد ضدعفونی مراجعه می‌کنند تنها این جملات است:« ماسک تمام کرده‌ایم.»، « مواد ضدعفونی نداریم.»، «‍ژل ضدعفونی دست تمام شده.»، «الکل تمام شده» و...
مسئول یکی از داروخانه‌ها در نزدیکی میدان آرژانتین به همشهری می‌گوید: «از عصر پنجشنبه که خبر ورود کرونا به کشور اعلام شد ما چندین جعبه ماسک داشتیم که تمام شد و الان تقاضا برای خرید مجدد داده‌ایم ولی شرکت‌های توزیع می‌گویند که با کمبود مواجه هستند.»
در این بین تعداد زیادی از شهروندان هم در شبکه‌های اجتماعی از  کمبود ماسک در داروخانه‌ها شکایت می‌کنند و از افزایش قیمت مواد ضدعفونی‌کننده می‌نویسند. یکی از کاربران در توییتر نوشته است:« همه درد ما از سوء‌مدیریت‌های دولتی نیست خودمان هم انصاف نداریم، چرا باید داروخانه‌ها و شرکت‌ها قیمت ماسک‌ها و انواع ژل‌‌های ضدعفونی را گران کنند؟» 
البته کمبود انواع ماسک و مواد ضدعفونی و چند برابر شدن قیمت این کالاها در شرایطی در سطح داروخانه‌ها به چشم می‌آید که روز گذشته مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند؛ قیمت هر ماسک 4100ریال است و مردم موارد گرانفروشی را به این وزارتخانه اعلام کنند. همچنین مودت همایی، سرپرست اداره نظارت و بازرسی اداره‌ کل تجهیزات و ملزومات پزشکی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: «  هیچ‌گونه کمبودی در حوزه ماسک وجود ندارد و به اندازه کافی ماسک داریم. جلساتی با تولید‌کنندگان ماسک در کشور برگزار شد و آنها توجیه شدند. از آنها خواستیم که با تمام‌ ظرفیت‌شان نسبت به تولید ماسک، اقدام کنند که مشکلی ایجاد نشود.» همچنین سیدحسین صفوی، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی به ایرنا گفت:« ۱۵ تولید‌کننده ماسک در کشور، روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد ماسک تولید می‌کنند که پاسخگوی نیاز کشور است.» همچنین رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران هم اعلام کرده است:« هیأت امنا اقدام به خرید تمام تولیدات ماسک‌های شرکت‌های ایرانی می‌کند و آن را برای توزیع رایگان بین خانواده‌ها در سراسر کشور، در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌دهد. ماسک‌های خریداری شده و وارداتی به همراه بسته آموزشی و محلول شوینده، از طریق خانه‌های بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه‌های سلامت و واحدهای بهداشتی در کشور بین مردم توزیع می‌شود.دستورالعمل ممنوعیت خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها به‌زودی ابلاغ می‌شود.» مسئولان وزارت بهداشت در حالی می‌گویند کمبودی وجود ندارد که مردم از نبود ماسک و مواد ضدعفونی در بسیاری از نقاط شکایت دارند و خواستار نظارت بر توزیع و قیمت این کالاها هستند.


پزشکان به مردم توصیه می‌کنند از حضور در مراسم، مهمانی‌ها و مکان‌های شلوغ خودداری کنند
مراکز فرهنگی تا اطلاع ثانوی تعطیل شد


افزایش تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا و شناسایی مواردی از بیماری در شهرهای تهران، رشت، اراک، قم و بابل باعث شده که بحث قرنطینه شهرها و تعطیلی مراکز اداری، اماکن مذهبی، مدارس، مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی همچون بازارها و...داغ شود و بخشی از مردم و پزشکان برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا خواستار تعطیلی‌های گسترده در سطح شهرها به‌خصوص شهرهای پرجمعیت شوند. همچنین پزشکان عفونی از مردم می‌خواهند که از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و تا اطلاع ثانوی تا جای ممکن از حضور در مکان‌های شلوغ خودداری کنند و مراسم، مهمانی‌های خود را به زمانی دیگر موکول کنند و در عروسی‌ها، معاشرت‌های دوستانه و خانوادگی و... شرکت نکنند.
علاوه بر این‌ها در 2روز گذشته بسیاری از خانواده‌ها از وزارت آموزش و پرورش درخواست کرده‌اند به‌دلیل نگرانی از ابتلای دانش‌آموزان به کرونا مدارس را تعطیل کند. روز گذشته محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعطیلی تمامی اردوهای دانش‌آموزی و ضدعفونی تمامی مدارس کشور در پاسخ به اینکه چرا مدارس کشور به‌دلیل احتمال خطر گسترش بیماری کرونا تعطیل نمی‌شوند، گفت: «تصمیم برای تعطیلی مدارس با حوزه‌های سیاسی و بهداشتی است. مجموعه آموزش و پرورش از سیاست‌های وزارت بهداشت تبعیت می‌کند.»  البته با توجه به نگرانی نسبت به شیوع بیماری در استان‌های گیلان، قم و اراک مسئولان این استان‌ها تا پایان هفته تمامی مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرده‌اند.
همچنین مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان هم از تعطیلی تمامی گردهمایی‌های دانشگاهی خبرداد. خبرهایی که به همشهری رسیده هم نشان می‌دهد در شهرهایی که موارد ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده بسیاری از دانشجویان شهرستانی از ترس به شهرهای خود بازگشته‌اند.
در عین حال مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نظر به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری و به‌منظور صیانت از سلامت آحاد جامعه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از همکاری صنوف مرتبط به اطلاع عموم می‌رساند: «تمامی برنامه‌های هنری و سینمایی در سالن‌های سراسر کشور تا پایان هفته جاری (۹/۱۲/۹۸) تعطیل می‌شود. بدیهی است تداوم این وضعیت منوط به بررسی مجدد شرایط و اخذ نظر مراجع ذی‌صلاح خواهد بود.» همچنین در پی فوت 4 بیمار مشکوک به ابتلا به کرونا در قم، تمام مراکز علمی این استان تا یک هفته و مراکز حوزوی نیز روز یکشنبه (امروز) تعطیل شدند.
در این بین و باتوجه به اینکه موارد شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا در شهر قم بیش از دیگر شهرهای کشور است، در 2 روز گذشته بخشی از مسئولان کشور ازجمله مسئولان وزارت بهداشت خواستار تعطیلی اماکن مذهبی این شهر که روزانه هزاران زائر به آنها ورود می‌کنند، شده‌اند که هنوز هیچ تصمیمی در این‌باره گرفته نشده است. به‌گزارش ایرنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید هم روز گذشته در واکنش به گسترش بیماری کرونا گفت: «مردم باید توصیه‌ها و دستوراتی را که مسئولان بهداشت و درمان کشور برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ارائه می‌دهند را با دقت رعایت کنند و انجام دهند و از حضور در امکان عمومی بپرهیزند. در این مقطع زمانی معاشرت‌ها و حضور در مراکز عمومی صحیح نیست.» آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید هم با تأکید بر ضرورت توجه به هشدار‌ها و توصیه‌های پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا گفت: «توصیه پزشکان برای مقابله با کرونا ازجمله عدم‌حضور در اجتماعات برای ما حجت است.»
غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در یک برنامه تلویزیونی درباره قرنطینه شهرهایی که مواردی از ابتلا به بیماری کرونا درآنها شناسایی شده است، گفت: «فعلا قراری برای قرنطینه منطقه یا شهری در دستور کار نداریم.»


مکث
شمار جانباختگان به ۵ نفر رسید


رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از شناسایی قطعی ۱۰ مورد جدید کروناویروس ۲۰۱۹ خبر داد. به گزارش همشهری، کیانوش جهانپور درباره آخرین وضعیت بیماری کروناویروس جدید در کشور گفت: تا این لحظه بیش از ۷۸۵ نفر از میان هزاران نفری که به مراکز بهداشتی مراجعه کردند، به مراکز درمانی ارجاع شدند و تحت نظر قرار گرفتند تا بررسی‌های بیشتری روی آنها انجام شود.
وی افزود: از میان جمع تحت نظر، تا روز گذشته ۱۸ نفر مبتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ یا کروناویروس جدید بودند و ظرف ظهر روز گذشته و قبل از ظهر امروز هم ۱۰ مورد جدید ابتلای قطعی به کرونا ویروس تأیید شده است که از این جمع 8 نفر از شهر قم و 2 نفر از بیماران بستری در شهر تهران هستند که تشخیص‌شان قطعی و نتایج آزمایشگاهی آنها به‌صورت قطعی   اعلام شده است. بنابراین مجموعا با آماری که طی روزهای گذشته اعلام شد ۲۸ نفر تشخیص قطعی کروناویروس در کشور داشتیم که البته این طبق نمونه‌هایی است که از دیروز تا امروز تشخیص داده شدند.
جهانپور ادامه داد: هم نمونه‌هایی که امروز تشخیص داده شده‌اند و هم نمونه‌های قبلی عمدتا یا در شهر قم ساکن هستند و یا سابقه و شرح حالی مبنی بر مراجعت به شهر قم ظرف روزهای گذشته داشته‌اند. یعنی عمدتا به قم سفر داشته‌اند؛ البته مواردی هم هستند که در تهران یا شهرهای دیگر بوده‌اند که ممکن است سابقه حضور یا مسافرت به شهر قم نداشته باشند. او ادامه داد: یک نفر از موارد ۱۰ گانه جدید که ابتلایشان به کرونا ویروس جدید تأیید شد، متأسفانه فوت کردند. بنابراین مجموعا تا قبل از ظهر دیروز 5 نفر بر اثر ابتلا به کرونا ویروس جدید در کشورمان جانشان را از دست داده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید