• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 3 اسفند 1398
کد مطلب : 95670
+
-

در سایه پوتین

دیمیتری مدودف، یار دیرین پوتین، به اجبار و خواست او تن به استعفا از نخست‌وزیری داد

در سایه پوتین

دیمیتری مدودف / نخست‌وزیر روسیه از سال 2012 تا 2020

بیوگرافی

دیمیتری آناتولیویچ مدودف متولد سپتامبر 1965 در لنینگراد روسیه است. او فرزند آناتولی مدودف از استادان مؤسسه فناوری لنینگراد است. او در رشته حقوق دانشگاه ایالتی سن‌پترزبورگ تحصیل کرد و بعدتر مدرک کارشناسی ارشد و درجه دکتری خود را نیز در رشته حقوق جزا در سال1990 دریافت کرد. دیمیتری مدودف با سوتلانا- اقتصاددان، حسابدار، سرمایه‌دار و سیاستمدار اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی- در ۲۴ دسامبر ۱۹۹۳ ازدواج کرد. مدودف از سال۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ در دانشگاه دولتی لنینگراد (سن‌پترزبورگ) به تدریس حقوق پرداخت. مدودف در نوامبر ۱۹۹۹ به سمت معاون دفتر نخست‌وزیر روسیه گمارده شد و تنها به فاصله چند هفته به‌عنوان معاون دفتر ریاست‌جمهوری روسیه مشغول به‌کار شد. این دوره همزمان با انتصاب پوتین به‌عنوان نخست‌وزیر و پس از آن کناره‌گیری یلتسین و انتخاب پوتین به کفالت ریاست‌جمهوری روسیه بود. پس از آن مدودف نقش ریاست ستاد انتخاباتی پوتین را بازی کرد. با پیروزی پوتین، مدودف در ژوئن ۲۰۰۰ به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور انتخاب شد و از اکتبر۲۰۰۳ نیز مسئولیت دفتر ریاست‌جمهوری روسیه را برعهده گرفت. وی از نوامبر۲۰۰۵ به‌عنوان معاون اول نخست‌وزیر روسیه انتخاب شد.

دوران ریاست
انتخاب وی به ریاست‌جمهوری در سال2008 مدیون حمایت‌های ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور وقت بود. مهم‌ترین برنامه مدودف به‌عنوان رئیس‌جمهور روسیه در سال‌های 2008 تا 2012 نوسازی گسترده با هدف مدرن‌سازی‌ اقتصاد و جامعه روسیه و کاهش اتکای کشور به نفت و گاز بود. در دوره تصدی او، پیمان کاهش فعالیت‌های هسته‌ای میان روسیه و آمریکا امضا شد. روسیه در جنگ با گرجستان پیروز شد و از دوران رکود بزرگ نجات یافت. مدودف اصلاحات اساسی در اجرای قوانین را آغاز کرد و آ‌نکه خودش به فساد اداری متهم بود، اقدامات زیادی در مبارزه با فساد انجام داد. از سال2012 دوباره پوتین رئیس‌جمهور روسیه شد و از همان ابتدا، دیمیتری مدودف توسط او به سمت نخست‌وزیر معرفی شد. در حقیقت مدودف، سمت ریاست‌جمهوری را در این دوره نگه‌داشت تا پوتین دوباره به رئیس‌جمهوری بازگردد. مدودف همچنین در دوره خود، ریاست‌جمهوری را از 4سال به 6سال افزایش داد.

وضعیت فعلی
دیمیتری مدودف تا ژانویه 2020 در سمت نخست‌وزیری باقی ماند. در طول این سال‌ها او همیشه در سایه قدرت پوتین و در پس زمینه ایستاد. پس از آنکه ولادیمیر پوتین لایحه ایجاد اصلاحات در قانون اساسی را به مجلس فدرال تحویل داد، مدودف به همراه دیگر اعضای کابینه دولت در روز 15ژانویه 2020 از سمت نخست‌وزیری روسیه استعفا کرد. اینطور گفته شد که با این کار می‌خواهد به رئیس‌جمهور اجازه دهد تغییرات دلخواه خود را در قانون اساسی ایجاد کند. درست فردای روزی که دیمیتری مدودف از نخست‌وزیری استعفا کرد، میخائیل میشوستین -رئیس اداره مالیات- جانشین او در مقام نخست‌وزیری شد و پوتین، مدودف را به‌عنوان معاون رئیس شورای امنیت منصوب کرد. این سمت در ابتدا وجود خارجی نداشت و در همان روز برای نخست‌وزیر سابق، ایجاد شد. شورای امنیت مطابق با قانون اساسی و قانون فدرال امنیت، توسط رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود. رئیس‌جمهور، رئیس این شوراست و اعضای آن را منصوب می‌کند. در روز 6فوریه، ولادیمیر پوتین لایحه قانونی کردن پست معاون رئیس شورای امنیت روسیه را امضا کرد. در اصلاحیه قانون اساسی که توسط پوتین ارائه شده است، به شورای امنیت نیز نقشی پررنگ در قانون اساسی و اداره کشور داده شده است. گفته می‌شود تغییرات قانون اساسی ازسوی پوتین به‌منظور حفظ قدرت بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش انجام می‌شود. هر چند که اعلام شده بود، دیمیتری مدودف به‌طور داوطلبانه استعفا کرده، دستور اجرایی که منتشر شد مشخص کرد پوتین طبق ماده83 و بخش 2ماده 117قانون اساسی استعفا را اعلام کرده است. کومرسانت در این‌باره گزارش داد که استفاده از این بخش‌های قانون نشان داد که پوتین مدودف را اخراج کرد و استعفا، نه داوطلبانه بلکه اجباری بوده است. این بخش‌های قانون اساسی به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد تا بدون توضیح یا ارائه انگیزه، دولت را منحل کند.

پایان قدرت
دیمیتری مدودف تا ژانویه 2020 در سمت نخست‌وزیری باقی‌ماند. در طول این سال‌ها او همیشه در سایه قدرت پوتین و در پس‌زمینه ایستاد

این خبر را به اشتراک بگذارید