• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 1 اسفند 1398
کد مطلب : 95581
+
-

کرونا در ایران قربانی گرفت

2 ایرانی در شهر قم به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جانشان را از دست دادند

کرونا در ایران قربانی گرفت

معصومه حیدری پارسا _ خبرنگار

بعد از حدود یک‌ماه از اعلام ابتلا‌ی نخستین فرد به ویروس کرونا در چین و در شرایطی که تعداد مبتلایان به این بیماری به بیش از 70هزار نفر (در بیش از 30کشور) رسیده است و حدود 1800نفر هم بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، دیروز مسئولان وزارت بهداشت به‌صورت رسمی از مرگ 2 ایرانی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در قم و ورود رسمی این بیماری به کشورمان ‌خبر دادند. اطلاعات همشهری نشان می دهد که یکی از این افراد جانباز بوده و مشکل ریوی داشته و فرد دیگر هم فردی مسن بود. 
کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اعلام خبر فوت 2‌نفر  به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا در توییتی نوشت:«به دنبال پیک بیماری‌های حاد تنفسی ظرف روزهای اخیر در قم، 2مورد در آزمایشات اولیه از نظر کروناویروس مثبت گزارش شدند، متاسفانه هر دو بیمار باتوجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت های وی‍ژه فوت کردند.»

او همچنین به همشهری گفت:«ظرف 2روز گذشته موارد مشکوک ابتلا به ویروس‌کرونا در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم‌های شناسایی و مدیریت بیماری‌های واگیر و تیم‌های واکنش سریع در شهر قم مستقر شدند.  طبق پروتکل‌های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آنها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد. در میان نمونه‌های ارسالی آزمایشگاه مرجع، نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به ویروس‌کرونا مثبت گزارش شد  که متاسفانه این 2نفر فوت شدند و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپB اعلام شده است .» او افزود: «تیم‌های مدیریت و کنترل بیماری‌های واگیر در شهر قم مستقر شده‌اند، بخش ایزوله منفی برای ایزولاسیون موارد مشکوک، تجهیز و آماده ارائه خدمت است. همگی هموطنان به‌ویژه شهروندان قم، توصیه‌های بهداشتی مبنی بر رعایت بهداشت فردی و عمومی، بهداشت دست دادن (پرهیز از مصافحه و دست دادن و روبوسی)  ، شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع، پرهیز از حضور در محل کار و تحصیل درصورت وجود علائم شبه آنفلوآنزا را مدنظر قرار دهند.»
جهانپور همچنین با ابراز نگرانی نسبت به احتمال گسترش بیماری درمناطق دیگر که با تعداد زیادی از زائران که از دیگر کشورها به ایران سفر می‌کنند،در تماسند درباره مشاهده موارد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در تهران گفت:  «تاکنون هیچ مورد مشکوکی در تهران به مراکز درمانی مراجعه نکرده است. البته آمادگی‌های لازم برای مقابله با موارد احتمالی وجود دارد و بخش‌های قرنطینه تجهیز شده‌اند. مردم نباید نگران باشند؛ وزارت بهداشت به‌صورت شفاف در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد کرد اما توصیه اکید ما به مردم این است که بهداشت فردی را رعایت کنند.»

همچنین محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تایید فوت 2نفر در قم بر اثر بیماری کرونا، بر ضرورت توجه مردم نسبت به رعایت بهداشت فردی تاکید کرد. او به ایرنا گفت:« ما شاهد یک پیک بیماری‌های تنفسی ظرف سه چهار روز اخیر بودیم و در بررسی‌های صورت‌گرفته 2‌مورد منجر به فوت شد و آزمایشات اولیه مشخص شد که این 2 نفر از نظر کرونا مثبت هستند ولی هنوز نتیجه تست‌های ژنتیک اعلام نشده است. 
قرار بر این بود با مردم صادق باشیم و همین که برای خودمان نتایج آزمایشات اولیه مشخص شد مساله را به مردم اطلاع دادیم؛ یک بیمارستان (کامکار) به عنوان مرکز بیماران ویروسی در نظر گرفته شده و یک بیمارستان (نکویی - فرقانی) نیز قرار است که پشتیبان باشد.»
اعلام خبر رسمی «آزمایش مثبت 2 مورد ویروس کرونا در ایران» روز گذشته موج نگرانی را در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای غیررسمی ایجاد کرد.بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی پیام‌هایی در این‌باره منتشر کردند. یکی از کاربران توییتر نوشت: «کرونا نگیریم استرسش می‌کشه مارو.» یکی دیگر از کاربران نوشت: «سؤال مهم اینه که این دو نفر از کی کرونا گرفتن؟ چند نفر رو قبل از قرنطینه تا حالا میتونن مبتلا کرده باشن؟» همچنین کاربردیگری هم نوشت: «خبر ناخوشایند اول اینه که ویروس کرونا تو دمای گرمتر با سرعت بیشتری تکثیر میشه و هوا داره کم کم گرم میشه. خبر ناخوشایند بعدی اینه که عید نزدیکه و فصل رو بوسی و دید و بازدیده.» علاوه بر این برای مقابله با ویروس کرونا و اطلاع‌رسانی به مردم کمپین‌هایی هم در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شده است که یکی از آنها «#دوستت دارم که دست نمی‌دهم» است. یاسمن حجازی کسی که این کمپین را راه‌اندازی کرده است می‌گوید: «افراد جامعه باید کمک کنند تا خودشان، خانواده و اطرافیانشان از ابتلا به این بیماری در امان بمانند.باید با جدیت هر چه بیشتر اقدامات لازم را برای پیشگیری از این بیماری در سطح جامعه انجام دهیم. شاید باورتان نشود اما ستون اصلی کنترل بیماری ویروس کرونا آموزش است و با آموزش می‌توان از ابتلای افراد به این بیماری پیشگیری کرد.»
کارشناسان بهداشت و درمان و بیماری‌های عفونی هم معتقدند که به جای ایجاد موج ترس در جامعه نسبت به ابتلا به ویروس کرونا و باتوجه به اینکه این ویروس وارد کشور شده بهتر است مردم بهداشت فردی را رعایت کنند و رسانه‌ها و مسئولان به‌صورت گسترده در سطح جامعه راه‌های پیشگیری را آموزش دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید