• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9557
+
-

نارضایتی ترامپ از پیشنهادهای اروپایی‌ها درباره برجام

سیاست خارجی
نارضایتی ترامپ از پیشنهادهای اروپایی‌ها درباره برجام

امین خرمی|خبر‌نگار:

2روز به دور بعدی مذاکرات اروپایی‌ها با آمریکا بر سر تغییرات توافق هسته‌ای مانده است و 2‌ماه به موعد بعدی دونالد ترامپ برای تأیید تعهدات ایران در چارچوب برجام. وب‌سایت آمریکایی «آکسیوس» اکنون از سخنان رد و بدل شده میان ترامپ و بنیامین نتانیاهو خبر می‌دهد مبنی بر اینکه آمریکا قرار نیست در برابر فرانسه، آلمان و انگلیس بر سر تغییر مفاد توافق هسته‌ای با ایران کوتاه بیاید. وب‌سایت آکسیوس که یک سال پیش از سوی برخی روزنامه‌نگاران جدا شده از وب‌سایت «پولیتیکو» در آمریکا راه‌اندازی شده، در خبری به نقل از مقام‌های اسرائیلی در کابینه بنیامین نتانیاهو آورده است که رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه هفته گذشته در دیدار خصوصی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید به او گفته که تاکنون 3کشور اروپایی تنها سعی کرده‌اند توافق هسته‌ای را «بزک» کنند اما او خواستار «تغییرات اساسی» در مفاد توافق است و به اضافه کردن یک متمم به آن رضایت نمی‌دهد. بر این اساس، دونالد ترامپ به تأکید گفته است: «اگر با خواسته‌هایش موافقت نشود، آمریکا از برجام خارج می‌شود.» به نوشته آکسیوس، دفتر نتانیاهو و کاخ سفید این ادعا را تأیید نکرده‌اند اما آن را رد هم نکرده‌اند.
دونالد ترامپ طبق مصوبه کنگره آمریکا باید هر 4‌ماه یک بار، پایبندی ایران به برجام را تأیید و سپس براساس این تأییدیه، لغو تحریم‌های ایران را بار دیگر تمدید کند. 22اردیبهشت سال آینده، چهارمین موعد کنگره برای تأیید یا عدم‌تأیید پایبندی ایران از سوی ترامپ است. این تاریخ البته مهلت ترامپ به طرف‌های حاضر در توافق هسته‌ای هم هست. او 2‌ماه پیش تأیید اقدامات ایران و ادامه حضور آمریکا در توافق هسته‌ای و برجام را به انجام تغییرات گسترده براساس خواست آمریکا مشروط کرد.
10روز پیش وب‌سایت المانیتور در واشنگتن با انتشار گزارشی، از مذاکرات نمایندگان 3کشور اروپایی حاضر در برجام یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس با مذاکره‌کنندگان آمریکایی خبر داد؛ مذاکراتی که هدف آن بحث بر سر ایراداتی است که ترامپ به برجام وارد کرده است. به نوشته المانیتور تاکنون 2دور مذاکره در لندن و پاریس میان اروپایی‌ها و آمریکا انجام شده است. آکسیوس نیز دیروز خبر داد که دور سوم این نشست‌ها قرار است روز پنجشنبه در برلین برگزار شود.
دونالد ترامپ 2سال است که به مخالفت با توافق هسته‌‌ای با ایران کمر بسته و خواهان لغو آن ‌است. او ابتدا طی یک سال مبارزات انتخاباتی رو در روی دمکرات‌ها و باراک اوباما، با توافق هسته‌ای به‌عنوان «بدترین توافق تاریخ» مخالفت کرد و سپس طی یک سال نخست حضورش در کاخ سفید از هیچ تلاشی برای لغو آن کوتاهی نکرد.
با این همه، برخی تحلیلگران نزدیک به مذاکرات هسته‌ای معتقدند اطلاعاتی که از سوی مقام‌های اسرائیلی در اختیار آکسیوس قرار گرفته هدفمند بوده و برای اعمال فشار به مذاکره‌کنندگان اروپایی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید