• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 1 اسفند 1398
کد مطلب : 95568
+
-

پاکسازی شهر پس از انتخابات

بلافاصله پس از پایان رأی‌گیری، پاکسازی دیوار‌ها و معابر شهر از اقلام انتخاباتی شروع می‌شود

پاکسازی شهر پس از انتخابات

محمد سرابی _ خبر‌نگار

هر دوره پاکسازی برچسب‌ها و برگه‌هایی که روی دیوار‌های شهر چسبانده شده است بیش از یک میلیارد تومان برای شهرداری تهران هزینه دارد. اگر بخواهیم هزینه‌های انتخابات را درست محاسبه کنیم باید این یک میلیارد تومان را هم به آن بیفزاییم وگرنه چهره نامزد‌های انتخابات تا هفته‌ها و ماه‌ها در مقابل چشمان شهروندان باقی‌ می‌ماند. ستاد‌های انتخاباتی هرسال افرادی را به‌کار می‌گیرند تا پوستر‌های نامزد‌ها را در سطح شهر پراکنده کنند. نتیجه تمام کاری که آنها در یک هفته یا بیشتر از آن انجام می‌دهند، باید در یک روز از شهر پاک شود تا در روز بعد از برگزاری انتخابات، شهر برای زندگی عادی و روزمره آماده شود.

طی سال‌های اخیر، شهرداری با ایجاد بنرهای عریض و همینطور تابلو‌های استند در پیاد‌ه‌رو‌ها، محلی را برای نصب پوستر‌ها مشخص کرده است. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در این‌باره می‌گوید: ۲هزار سازه پرتابلی برای تبلیغات مجاز یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی‌ نصب شده است. برای اینکه نامزدهای انتخاباتی بتوانند تبلیغات خود را در شهر تهران انجام دهند و این تبلیغات باعث ضرر و آسیب به محیط شهری نشود، تدابیری اتخاذ و بر این اساس سازه‌های پرتابلی طراحی و در سطح شهر نصب شد تا روی این سازه‌ها تبلیغات صورت بگیرد.

«برزین ضرغامی» می‌افزاید: با مشارکت مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران، بیش از ۱۰۰۰نقطه شناسایی شد که قابلیت استقرار این سازه‌ها را دارد و تا الان هم ۲هزار سازه پرتابلی دووجهی که قابلیت چسباندن آگهی را دارد در این نقاط استقرار یافته است.
او تأکید می‌کند: انتظاری که از ستادهای نامزدهای انتخاباتی مجلس یازدهم می‌رود این است که تبلیغات خود را فقط روی این سازه‌ها نصب کنند و از نصب پوسترها و تراکت‌های تبلیغاتی روی جداره‌های شهری و مبلمان شهری پرهیز کنند؛ چراکه نصب تبلیغات روی این سازه‌ها باعث می‌شود که هزینه‌های اضافی به شهرداری تحمیل نشود. هریک از مناطق بیست‌ودوگانه باید در طول دوران تبلیغات و برگزاری انتخابات فضا‌سازی محیطی مرتبط با آن را انجام دهد. به گفته سرپرست امور شهری و محیط‌زیست شهرداری، فضاسازی محیطی در 75نقطه از شمال تهران برای تبلیغات انتخاباتی، همزمان با آغاز زمان تبلیغات مجلس شورای اسلامی انجام شد.
«مانی جعفریان» می‌گوید: تعداد 118سازه 6مترمربعی که از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران به منطقه یک تحویل شده بود و 540مترمربع داربست توسط اداره زیباسازی در سطح معابر شمال تهران نصب شده که امکان فضای تبلیغاتی به‌صورت دو رو را برای نامزدها ایجاد کرده و مقرر شده است تبلیغات در خارج از فضاهای تعیین شده انجام نشود. حفظ و حراست از دیوارهای ماندگار و محصور کردن دیوارهای معابر اصلی که نقاشی دیواری دارند از مهم‌ترین فعالیت‌های اداره زیباسازی منطقه یک در ایام انتخابات است که سعی شده با نصب داربست روی این دیوارها از مخدوش شدن آنها جلوگیری شود.
به گفته او فضاهای تبلیغاتی اجرا شده در محورهای شهید دکتر باهنر، ولیعصر(عج)، شریعتی، شهید اندرزگو، بوستان قیطریه، میادین تجریش و قدس و... اجرا و فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها تا ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه اول اسفند‌ماه یعنی ۲۴ساعت قبل از شروع اخذ رأی پایان می‌یابد.

پوسترهای دردسرساز
بنا به قانون، نظارت بر تخلف‌ گروه‌های تبلیغاتی از سوی فرمانداری انجام می‌شود و اکیپ‌های این ارگان برای امحای انواع تبلیغات غیرقانونی در سطح شهر حضور دارند اما شهرداری در این زمینه هم نقش اصلی را برعهده دارد. در طول هفته تبلیغات و خصوصا در پایان آن، کار شهرداری برای پاکسازی معابر بیشتر می‌شود.
مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: کار از ساعت12 جمعه شب و از زمانی‌که انتخابات به پایان برسد شروع می‌شود. اکیپ‌های مناطق و نواحی برای پاک کردن شهر از پوستر‌ها و بنر‌ها نصب شده و دیگر اقلام تبلیغاتی اعزام می‌شوند.
«اصغر عطایی» درباره مشکلاتی که در این زمینه بروز می‌کند، اظهار می‌کند: بیشتر پوستر‌ها با فشار آب و دستگاه واترجت از روی دیوار کنده می‌شود، اما بعضی از این پوستر‌ها با چسبی که در آب محلول نیست نصب شده‌اند و پاک کردن آنها دشوار است. 
او می‌افزاید: پوستر‌هایی که روی شیشه‌های ایستگاه‌های اتوبوس و تابلو‌های ترافیکی با چسب قوی نصب شده‌اند بیشتر از همه دردسرساز هستند و برای برداشتن آنها باید از کاردک استفاده کرد که خود آسیب دیگری به شیشه‌ها و تابلو‌ها وارد می‌کند. خوشبختانه در جریان تبلیغات انتخاباتی سال‌ها اخیر این نوع تخریب اموال عمومی کاهش پیدا کرده است، اما باز هم می‌توان نمونه‌های آن را مشاهده کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید