• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 1 اسفند 1398
کد مطلب : 95558
+
-

آموزش و رعایت بهداشت برای پیشگیری از کرونا

آموزش و رعایت بهداشت برای پیشگیری از کرونا

مینو محرز- متخصص بیماری های عفونی

در یک‌ماه گذشته ویروس کرونا نگرانی‌های بسیاری را در کشور ما و در سطح جهان ایجاد کرده و در واقع تبدیل به یک دغدغه‌ جهانی شده است. ثانیه و ساعتی نیست که درباره این ویروس خبری داده نشود و این در حالی است که آموزش و پرورش و صداوسیما همچنان نسبت به این ویروس آنچنان که باید و شاید کار تبلیغاتی نکرده و آموزش‌های لازم را ارائه نکرده‌اند. این در حالی است که به‌صورت بالقوه هیچ کشوری مصون از این بیماری نیست و اکنون که مواردی از بیماری در کشور ما شناسایی شده‌اند و 2نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، خطر بسیار پررنگ‌تر شده است.

البته قصدم این نیست که مردم را از این ویروس بترسانم و نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کنم اما همه باید بدانند که هم‌اکنون شرایط عادی نیست و می‌توان با آموزش که همواره جای آن در رسانه‌ها و صداوسیما بسیار خالی است و رعایت بهداشت فردی، به مقابله با این ویروس پرداخت و خطر ابتلا به آن را به‌شدت کاهش داد. می‌خواهم از همین‌جا به همه مردم پیام بدهم «نو ماچ، نو تاچ»؛ شعاری که در بسیاری از کشورها به‌خاطر خطر ابتلا به ویروس کرونا جا افتاده است. یعنی افراد نباید با یکدیگر دست بدهند و روبوسی کنند. به‌خصوص حالا که به روزهای آخر سال و عید نوروز نزدیک می‌شویم و شاهد افزایش دید و بازدیدها و حضور افراد در مکان‌های عمومی هستیم، خطر ابتلا به ویروس کرونا افزایش پیدا می‌کند، به همین‌خاطر به همه افراد و خانواده‌ها توصیه جدی می‌کنم که موضوع را جدی بگیرید؛ نمی‌گویم صله رحم نداشته باشید اما وقتی شرایط خاص حکمفرما می‌شود اولویت حفظ سلامت است. تک‌تک ما مردم وظیفه‌مان این است که مقابل پیشرفت سریع این بیماری را بگیریم. به مادران باید آموزش داده شود تا بتوانند در خانواده خود این آموزش‌ها را به بهترین نحو به فرزندان و همسرانشان منتقل کنند.

هم‌اکنون عزم همگانی برای مقابله با کرونا وجود ندارد ولی باتوجه به شرایط کنونی باید حرکت جمعی برای مراقبت و مقابله با این بیماری شکل بگیرد. همه امروز تنها درگیر این موضوع هستند که آیا کرونا به ایران آمده یا می‌آید؟ به‌نظر من به‌جای این دغدغه، به آموزش برای چگونه مقابله‌کردن با این ویروس اقدام کنید. 

نخستین راه هم رعایت بهداشت فردی است؛ یعنی مهم‌ترین راه پیشگیری از ویروس کرونا همین موضوع است. نیاز مردم آگاهی است، چراکه افزایش آگاهی نسبت به راه‌های انتقال ویروس کرونا بسیار مهم است و در این راه باید همه دستگاه‌های مختلف برای اطلاع‌رسانی و ارائه آموزش‌های پیشگیرانه همکاری کنند. رسانه‌های ارتباط جمعی به‌خصوص تلویزیون باید در این زمینه فعال عمل کند. اطلاع‌رسانی از طریق صداوسیما و رسانه‌های رسمی دغدغه‌ای جدی است.

مدارس، پایگاه بعدی برای آموزش هستند. به همین دلیل باید مسئولان وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت اقدامات جدی در این زمینه انجام دهند. در مترو، اتوبوس‌ها و فضاهایی که تردد مردم بیشتر است باید آموزش‌های لازم ارائه شود؛ چراکه هرچه سطح آگاهی افراد بالاتر برود، پیشگیری آسان‌تر است. رعایت بهداشت فردی و جمعی، همواره از موضوعاتی است که باید به‌معنای واقعی آموزش داده شود. مردم در این شرایط باید یاد بگیرند روبوسی نکنند، دست ندهند، اگر علائم آنفلوآنزا دارند به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنند، دستان خود را دائم با آب و صابون بشویند و از ماسک استفاده کنند. رعایت این موارد بهداشتی به‌خصوص برای کودکان، زنان باردار، افراد مسن و کسانی که از بیماری‌های ریوی رنج می‌برند باید جدی‌تر باشد. به افرادی که بیمار هستند و علایم سرماخوردگی دارند نزدیک نشویم، هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را با یک دستمال بپوشانیم، و بعد هم دستمال را درون سطل زباله بیندازیم. از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفلوآنزا نشان می‌دهند، خودداری کنیم و از تماس محافظت‌نشده با حیوانات وحشی و اهلی بپرهیزیم.
افراد جامعه باید بدانند به‌جای ترس و نگرانی با رعایت چند نکته بهداشتی ساده می‌توانند خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهند. از همه مهم‌تر اینکه اگر علائمی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارید، در خانه بمانید و از تماس نزدیک با دیگران خودداری کرده و حتما به پزشک مراجعه کنید. یادمان باشد همواره پیشگیری بهتر از درمان است، به‌خصوص اینکه ویروس کرونا یک ویروس جدید و ناشناخته است و هیچ‌کس نمی‌تواند آینده این بیماری را پیش‌بینی کند. مردم باید توجه داشته باشند که سرعت انتشار این بیماری بالاست و راه‌های درمانی هنوز برای آن پیدا نشده است. البته ناگفته نماند که تعدادی از مبتلایان به این ویروس بهبود پیدا کرده و به زندگی عادی برگشته‌اند اما حرف ما این است تا می‌توانیم به‌جای ایجاد هزینه‌های درمان، در زمینه پیشگیری تلاش کنیم که هزینه‌ها کمتر شود. به‌هرحال در شرایط فعلی به‌جای وحشت و نگرانی باید به‌دنبال پیشگیری بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید