• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 1 اسفند 1398
کد مطلب : 95536
+
-

شنبه ‌ها پسماند ، بی‌پسماند!

شنبه ‌ها پسماند ، بی‌پسماند!

شنبه‌ فقط روز شروع مدرسه نیست؛ شنبه‌ها از این به بعد اسم دیگری هم دارند: «شنبه‌های بدون‌پسماند!»؛ شنبه‌هایی که فعلاً  فقط برای دانش‌آموزان اجرا می‌شود تا در مدرسه‌هایشان، زباله تحویل بدهند و مبلغی را دریافت کنند.
صدرالدین‌علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در گفت‌وگو با شهرنوشت گفت: «در قالب این طرح، شهروندان این فرصت را دارند که در طول هفته پسماندهای خشک خود را به روش‌های علمی که به آن‌ها آموزش می‌دهیم فشرده‌سازی و تفکیک کنند و در ابتدای هفته در اختیار نیروهای سازمان پسماند قرار دهند و در ازای آن مبلغی را دریافت کنند.»
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به این‌که طرح شنبه‌‌های بدون پسماند در گام اول در مدارس اجرایی خواهد شد، گفت: «دانش‌آموزان این فرصت را دارند تا در ابتدای هفته پسماند خشک را تحویل دهند و در مقابل شهرداری تهران مبلغی را برای ترویج فرهنگ کاهش تولید زباله و تفکیک پسماند از مبدأ،  در اختیار مسئولان مدارس قرار دهد.»
او دانش‌آموزان را یکی از بازوان اجرایی در این زمینه می‌داند که آموزش به این گروه نه تنها به کاهش تولید پسماند در سال‌های آینده کمک می‌کند؛ بلکه موجب می‌شود هریک از آن‌ها مروج این فرهنگ در خانواده‌ی خود باشند. به گفته‌ی علیپور در ماه‌های گذشته مدیریت شهری پایتخت، طرح «کاپ» (کاهش پسماند) را اجرا کرده که در نتیجه‌ شاهد کاهش تولید پسماند در پایتخت از روزانه هفت‌هزار و 500 تن به پنج‌هزار و 300 تن بوده‌ایم. در طرح کاپ، تفکیک پسماندهای حجیم مثل شیشه و لاستیک در مبدأ و تفکیک پسماند در ساختمان‌های اداری، آموزشی و شهرک‌های مسکونی ساماندهی می‌شود. طبق آمارهای موجود، تهرانی‌ها دو برابر میانگین جهانی زباله تولید می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید