• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 30 بهمن 1398
کد مطلب : 95456
+
-

کشف کلید هوشیاری مغز

دانشمندان برای نخستین بار در جهان توانسته‌اند کلید هوشیاری یا بیهوشی را در اعماق مغز انسان کشف کنند

کشف کلید هوشیاری مغز

 آنچه ما درباره کارکرد مغز و بدن انسان می‌دانیم در برابر آنچه نمی‌دانیم به میزان غیرقابل باوری کم است. در این بین هوشیاری خود یکی از رموز کمتر شناخته شده علم است. این مورد از آنجایی عجیب است که در برخی حواس این تنها چیزی است که می‌توانیم اطمینان داشته باشیم وجود دارد. اصلا مهم نیست که زندگی شما مصنوعی است یا واقعی ، به هر حال مغز در حال دریافت یک تجربه ذهنی است و این شاید تنها حقیقتی باشد که از آن مطمئن هستیم. این تجربه ذهنی می‌تواند به روش‌های مختلفی از کار بیفتد؛  با رفتن به یک خواب عمیق، یک ضربه سنگین یا بیهوشی. همه اینها موجب می‌شود که اعجاب‌آمیز بودن هوشیاری و نحوه عملکرد مغز در این میان بیش از پیش اعجاب‌انگیز شود.
در واقع متخصصان بیهوشی بسیار آموزش دیده‌ای وجود دارند که افراد را برای انجام جراحی یا حتی تحمل درد به خوابی عمیق می‌برند، این کار صرفا به نحوه عملکرد یک داروی بیهوشی برنمی‌گردد بلکه منعکس‌کننده چندین دهه آزمایش و خطاست.
حالا محققان از دانشگاه ویسکونسین مدیسون به‌نظر می‌رسد تاحدی به یک موفقیت رسیده‌اند. در یک مطالعه که از این تیم در مجله Neuron منتشر شده، مشخص شد که در فرکانس 50هرتز تحریک الکتریکی تالاموس جانبی مرکزی، منطقه‌ای که قبلا به‌عنوان ایستگاه تقویت و پردازش تصور می‌شد توانست میمون‌های ماکاک را از حالت بیهوشی بیرون بکشد و رفتارهای بیداری عادی را برانگیزد.
در واقع دانشمندان ناحیه‌ای کوچک از مغز را شناسایی کرده‌اند که منطقه کنترل هوشیاری است و می‌تواند با تحریک الکتریکی، روشن یا خاموش شود.
در این مطالعه مشخص شد که تحریک الکتریکی تالاموس جانبی مرکزی- منطقه‌ای که زمانی عمدتاً به‌عنوان ایستگاه رله، تقویت و پردازش درنظر گرفته شده بود- در فرکانس 50هرتز توانست میمون‌ها را از یک حالت بیهوشی درآورد.
دانشمندان مطالعاتی طولانی روی تالاموس در اعماق مغز و در نزدیکی ساقه مغز، برای درک نقشی که این قسمت از مغز در خواب، بیداری، هوشیاری و حالت هشدار ایفا می‌کند، انجام دادند. اما این تحقیق که تحریک الکتریکی را هدف قرار داده بود و در یک منطقه خاص کاربرد داشت جست‌وجو را بیش از هر زمان دیگری محدود کرد. الکترودهایی که در این مطالعه استفاده شد بیشتر مناسب شکل ساختارهای مغزی بود که برای کار روی آنها طراحی شده بود و تحریک الکتریکی برای تقلید از فعالیت یک مغز طبیعی و بیدار طراحی شده بود.
یوری سلمان، استادیار دانشگاه می‌گوید: ما متوجه شدیم که با تحریک مناطق کوچک مغز توانستیم حیوانات را از خواب بیدار کنیم و تمام فعالیت‌های عصبی را که معمولاً در حالت بیدار شدن در قشر خارجی مغز مشاهده می‌شود، احیا کنیم. آنها طوری رفتار کردند که گویا بیدار هستند. اما وقتی محرک را خاموش کردیم حیوانات مجددا به حالت بیهوشی برگشتند.
محققان امیدوارند این کشف آنها به افرادی با اختلال هوشیاری کمک کند. ممکن است این تحریک‌ها افراد را با دستگاه‌های مبتنی بر هوشیاری از کما خارج کند یا به مبتلایان به مواد‌مخدر کمک کند تا بتوانند هنگام به خواب رفتن در زمان نامناسب مغز خود را تحریک کنند.
فراتر از اینها یک تکنیسین بیهوشی می‌تواند از این یافته‌ها برای درست انجام دادن کارش استفاده کند. اینکه بیمار به درستی بیهوش شده است یا چه زمانی به هوش می‌آید برای اجتناب از برخی تجربه‌های بد ناشی از جراحی‌های سنگین که مدت بیهوشی زیادی می‌طلبد نکته بسیار مهمی در عملکرد تکنیسین بیهوشی است.
این یافته جدید دانشمندان در زندگی روزمره برای افرادی که دچار مشکل بی‌خوابی شبانه هستند می‌تواند یک نقطه عطف باشد. حتی در پروازهای طولانی ممکن است شما بتوانید با استفاده از این روش مغز خود را تحریک کنید تا خوابی طولانی را تجربه کنید. در این مسیر زمان همه‌‌چیز را خواهد گفت و باید دید علم ناقص انسان از مغز تا چقدر پیشرفت خواهد کرد.

تحقیق روی تالاموس
دانشمندان مطالعاتی طولانی روی تالاموس در اعماق مغز و در نزدیکی ساقه مغز، برای درک نقشی که این قسمت از مغز در خواب، بیداری، هوشیاری و حالت هشدار ایفا می‌کند، انجام دادند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :