• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 29 بهمن 1398
کد مطلب : 95432
+
-

حالا به مدال جهانی فکر می‌کنم

فرزانه فصیحی که یکشنبه شب در استانبول کاپ، رکورد دوی سرعت ایران را برای سومین بار در 2‌ماه اخیر جابه‌‌جا کرد در گفت‌وگو با همشهری از برنامه‌های بعدی‌اش گفت

حالا به مدال جهانی فکر می‌کنم

لیلی خرسند| با شال مشکی که دور سر و صورتش پیچیده، با آن بلوز آستین بلند و شلوار زرشکی‌اش که تا روی کفش‌هایش رسیده، متفاوت از همه دخترانی است که روی خط استارت ایستاده‌اند، دخترانی که همه لباس‌های استاندارد دو پوشیده‌اند و تا قبل از شروع، به‌نظر می‌رسد چند صدم ثانیه‌ای از او جلوتر باشند.گزارشگر ترک، به اسم فرزانه فصیحی که می‌رسد، او را قهرمان ایران معرفی می‌کند بدون هیچ توضیح بیشتری اما رقبای او ویکتوریا، میلانای صرب و اولگای قزاق و... بیشتر از یک اسم برای گزارشگر، آشنا هستند. مسابقه که شروع می‌شود، فرزانه در ثانیه‌های آخر انگار می‌جهد و خودش را زودتر از دیگران به خط پایان می‌رساند. گزارشگر که بدتر از گزارشگران دوومیدانی ایران هیجان چندانی ندارد، روی اولگا تمرکز کرده و از او تعریف می‌کند، جمله‌اش تمام نشده که فرزانه جلو می‌زند و گزارشگر با تعجب می‌گوید: «فرزانه فصیحی است که دو را تمام می‌کند.» فرزانه دو را تمام می‌کند با رکورد رویایی 7ثانیه و 25صدم ثانیه.فرزانه فصیحی دونده سرعتی ایران در مسابقات کاپ استانبول برای سومین بار در کمتر از 2‌ماه رکورد دوی 60متر (داخل سالن) را شکست. 8دی‌ امسال او در مسابقات صربستان به رکورد 7و 32صدم ثانیه رسید، 29دی با رسیدن به رکورد 7و 29صدم ثانیه رکورد ورودی مسابقات قهرمانی جهان را به دست آورد و عصر 27بهمن رکورد 7و 25صدم ثانیه به نام او ثبت شد.

  سال قبل در کاپ استانبول، رکوردی که ثبت کردی، 7و 48صدم ثانیه بود و امسال با یک رکورد خوب قهرمان شدی. این همه تفاوت در یک سال زیاد نیست؟
نمی‌دانم فعلا که خوشحالم. دفعه قبل که در استانبول مسابقه دادم، چهارم شدم. بزرگ‌ترین حسرت من این بود که‌ای‌کاش حداقل می‌توانستم مدال بگیرم. اما الان قهرمانم و این به‌خاطر تمریناتی است که داشته‌ام. 3 بار پشت سر هم رکورد زدم، در 2 شهر رکوردهایم را شکستم و این برای من خیلی خوب است که در شهرهای مختلف توانسته‌ام خوب بدوم.
 هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که به این رکورد برسی. حتی گزارشگر تلویزیون ترکیه هم روی اولگا تمرکز کرده بود.
فاصله من با بقیه زیاد بود. رکورد نفر دوم 7و 39صدم ثانیه بود. این اختلاف در 60متر زیاد است. روسای فدراسیون‌های ترکیه و صربستان در جایگاه بودند و از نزدیک مسابقه را تماشا می‌کردند. آنها بعد از مسابقه به همسرم که در جایگاه بود، تبریک گفته بودند. رئیس فدراسیون ترکیه به او گفته بود که این رکورد، یکی از بهترین رکوردهایی است که در این ورزشگاه ثبت شده. من تنها زنی بودم که در این مسابقات توانستم با حجاب به مدال طلا برسم. این نکته هم از نظر آنها مهم بود.
  از صربستان که برگشتی، تصور می‌شد که افت کنی، به‌خصوص اینکه گفته می‌شد تمرینات خوبی هم نداری.
شاید باورتان نشود، ولی مطمئن بودم که باز هم یک رکورد خوب می‌زنم. قبول دارم که تمرینات منظم و خوبی در ایران نداشتم و روند تمرینی‌ام کمی به هم ریخت اما خوشبختانه شکل بدنی‌ام حفظ شد و توانستم خوب بدوم.
 قبل از اینکه به استانبول بروی، آسیب هم دیده بودی. دویدن با مصدومیت سخت نبود؟
در سالن آفتاب انقلاب در حال دویدن بودم که ورزشکاری ناگهان وارد پیست شد. هدفون توی گوشش بود و فریادهای من را نشنید، به من خورد و پایم آسیب دید. مصدومیتم در حدی بود که برای مسابقه تردید داشتم ولی قبل از مسابقه پمادهای بی‌حس‌‌کننده زدم. بعد از اینکه گرم کردم، دردهایم با من همکاری کردند.
  می‌توانیم بگوییم بدشانس هم هستی، کرونا مسابقات آسیایی را لغو و مسابقات قهرمانی جهان را به تعویق انداخت. کرونا چقدر به تو آسیب زد؟ 
قطعا با این رکوردها شانس مسلم و بی‌چون و چرای طلای آسیا بودم. اگر رکوردهای دوره‌های گذشته را نگاه کنید، می‌بینید که این رکورد طلای قطعی آسیا و فینال جهانی بود. ولی من به این اتفاق نگاه مثبت دارم. می‌گویم حتما خیری در این کار است. خدا تا اینجا برای من خوب خواسته. شاید خیرش در این است که امسال ورودی به‌دست بیاورم و سال دیگر بتوانم مدال جهانی بگیرم.
 واقعا به مدال جهانی فکر می‌کنی؟ 
بله فکر می‌کنم.
 قرار بود بعد از مسابقات قهرمانی جهان به صربستان بروی، با لغو این مسابقات و با توجه به اینکه ویزای صربستان بعد از عید می‌آید، برنامه‌ات تغییری نکرده؟
چند ایمیل به دستم رسیده و به مسابقات جدید دعوت شده‌ام، اما فکر می‌کنم مسابقات استانبول، آخرین مسابقه امسال من در داخل سالن بود. می‌خواهم تمرینات فضای باز را کمی زودتر شروع کنم. حتما به صربستان برمی‌گردم و طبق برنامه‌ پیش می‌روم.
 برنامه‌هایت برای گرفتن سهمیه المپیک مشخص است؟‌
کلی کار هست که همسرم در حال پیگیری آنهاست. گرفتن ویزای کشورهای مختلف، رزرو کمپ و ثبت نام در مسابقات با کیفیت جهانی‌ از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام بدهیم. قبلا قرار بود از 10فروردین تمرینات را شروع کنم اما حالا تصمیم دارم از اواسط اسفند تمرینات را شروع کنم. یک هفته استراحت دارم. تصمیم دارم در 4 تور آماده‌سازی در کشورهای مختلف شرکت کنم.

فدراسیون متفاوت‌تر از همیشه 
مسئولان فدراسیون دوومیدانی ایران بعد از قهرمانی فرزانه فصیحی در کاپ استانبول رفتار متفاوتی با او داشتند. در دو رکوردزنی قبلی، فدراسیون با تأخیر خبر موفقیت فصیحی را منتشر کرد و به جز پریسا بهزادی، نایب‌رئیس زن فدراسیون شخص دیگری به او تبریک نگفت اما این بار دقایقی بعد از پایان مسابقات، خبر قهرمانی فرزانه روی سایت فدراسیون منتشر شد. گفته می‌شود ایرج عرب، سرپرست فدراسیون هم بلافاصله با فرزانه تماس تلفنی گرفته و به او تبریک گفته است. این تبریک روی سایت فدراسیون هم درج شد. کمیته ملی المپیک هم در خبری، این قهرمانی و ثبت رکورد جدید را به فصیحی تبریک گفت.رکوردشکنی فصیحی در فضای مجازی هم بازتاب گسترده‌ای داشت و در اینستاگرام و توییتر خیلی‌ها او را تحسین کردند و رکورد جدیدش را تبریک گفتند.حالا به مدال جهانی فکر می‌کنم
 

این خبر را به اشتراک بگذارید