• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 28 بهمن 1398
کد مطلب : 95342
+
-

۷۹ درصد اتوبوس‌ها فرسوده‌اند

حمل‌و‌نقل
۷۹ درصد اتوبوس‌ها فرسوده‌اند

هم‌اکنون ۷۹درصد ناوگان اتوبوسرانی موجود در کشور فرسوده است؛ این آمار را معاون وزیر کشور اعلام کرد. مهدی جمالی‌نژاد چنین رقمی را بسیار بالا دانست و گفت: مقرر شده ۳هزار میلیارد تومان برای خرید و تزریق اتوبوس‌های جدید و ۲هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی به‌عنوان کمک به این امر اختصاص پیدا کند و قول داده شده حتی در شرایط سخت این ارقام با کمک بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه محقق شود.
جمالی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: برای بودجه سال۱۳۹۸ نیز ۸۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت درنظر گرفته شده است تا به‌عنوان کمک به بخش مترو و اتوبوس و بازآفرینی اطراف اماکن مذهبی محقق شود و تأکید شد که ۱۰۰ درصد به بخش مترو و اتوبوس تخصیص یابد. در حقیقت از این میزان اوراق مشارکت ۱۲۳۰ میلیارد تومان برای اتوبوس و ۴هزار میلیارد تومان نیز برای مترو اختصاص پیدا خواهد کرد و مابقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده اطراف اماکن مذهبی و حرم‌های مطهر اختصاص داده خواهد شد.
جمالی‌نژاد درباره شروع اجرای طرح تراموا در شهرهای کشور نیز گفت: شهر رشت در این زمینه اقدامات  مقدماتی انجام داده؛ شیراز شروع به‌کار کرده و مصوبه لازم را دارد و ۵۰۰میلیارد تومان هم برای اجرای این طرح درنظر گرفته است و شهر تهران هم طرح مصوب دارد، ولی تاکنون اقدام عملی نداشته و طرح را به‌صورت فاینانس در مسیر خیابان ولیعصر(عج) اجرایی خواهد کرد.
او افزود: برای مسیرهای دوچرخه‌سواری نیز ۵۰۰ میلیون تومان توسط سازمان و تا یک و نیم برابر هم توسط حدود ۶۰ شهر پرداخت خواهد شد تا پروژه‌های گردشگری با رویکرد حمل‌ونقل پاک اجرایی شود. در برخی شهرها همانند تبریز و اردبیل نیز پیاده‌راه‌هایی افتتاح شده است و ۸ شهر نیز مسیر سلامت را افتتاح کرده‌اند.
او با اشاره به گستردگی جامعه شورایی کشور و وجود بیش از ۱۲۰هزار عضو در آن و تأکید بر لزوم نظارت بر شوراها، از رونمایی نخستین سامانه نظارتی شوراها در کشور در آینده نزدیک خبر داد.
جمالی‌نژاد در تشریح تخلفات انجام شده در سطح مدیریت شهری، شوراها و شهرداری‌ها گفت: شوراهای روستا، شهر، بخش، شهرستان، استان و نهایتا شورای‌عالی استان‌ها به‌عنوان بالاترین نهاد شورایی کشور که ظرفیت ارائه طرح را دارد، نیازمند آموزش هستند و این آموزش باید قبل، حین و بعد از انتخابات شوراها وجود داشته باشد. باید افرادی که قصد ورود به حوزه شوراها را دارند با وظایف، قانون و حدود شوراها آشنا باشند. او ادامه داد: در جامعه شورایی کشور با جمعیت بیش از ۱۲۰هزار نفر عضو روبه‌رو هستیم؛ هرچند که حتی یک تخلف برای ما زیاد است اما تاحدی نسبت به جامعه آماری تخلفات اندک بوده است. در حقیقت در حدود یک دهم درصد برای سلب عضویت‌ها بوده؛ با این حال باید نظارت‌ها به شکلی دقیق‌تر و جدی‌تر پیگیری و اعمال شود. وزیر کشور نیز همواره بر اعمال جدی‌تر نظارت‌ها تأکید دارند.

نوسازی 67هزار تاکسی
معاون وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر گستردگی مجموعه وزارت کشور افزود: باید نظارت‌های خود را یکپارچه و سامانه‌ای کنیم. بی‌تردید نظارت‌های سیستمی به‌صورت انفرادی امکان‌پذیر نیست؛ به همین دلیل برای نخستین بار در کشور و برای نظارت بیشتر بر شوراها و مصوبات آنها سامانه‌ نظارتی به‌زودی رونمایی خواهد شد. او درباره آنچه پس از سهمیه‌بندی شدن بنزین با استفاده از منابع مالی این محل در حوزه ایمنی و حمل‌ونقل عمومی انجام شده است، گفت: باید حمل‌ونقل عمومی مناسبی داشته باشیم تا شهروندان را به سمت استفاده از آن و خودداری از استفاده خودروی شخصی سوق دهیم. بی‌تردید مردم باید با خیال آسوده از حمل‌ونقل عمومی بهره بگیرند؛ در همین راستا در حوزه نوسازی ناوگان تاکسیرانی در طول دولت فعلی اقدامات خوبی انجام شده؛ به شکلی که ۶۷هزار دستگاه نوسازی شده و ۷۰هزار تاکسی هم اسقاط شده یعنی تعدادی پس از اسقاط برای دریافت تاکسی مراجعه نکرده‌اند.
او درخصوص روند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در کشور گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها بسیاری از خودروسازان ما متأسفانه موجودی اتوبوس ندارند؛ جلسات متعددی با معاون اول رئیس‌جمهور گذاشته شد تا روند تزریق اتوبوس‌های جدید به ناوگان موجود تعیین تکلیف شود.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت نیروی انسانی شهرداری‌های کشور نیز گفت: نیروهای انسانی پیمانی که ۸سال سابقه کار داشته‌اند دستورالعمل تغییر وضعیت آنها ابلاغ شد؛ نیروهای پیمانی به رسمی با ۸سال سابقه پیمانی نیز تغییر وضعیت پیدا کردند. موضوعی درباره به کارگیری نیروهای موقت بود که با اولویت به کارگیری نیروهای شرکتی دارای تحصیلات دانشگاهی و سابقه که مجوز عقد قرارداد برای آنها صادر شد و برای چند استان هم هفته آینده ابلاغ خواهد شد. او افزود: یکی از مشکلات کارکنان شهرداری‌ها و خود شهرداران تفاوت حقوق و مزایای آنها با سایر دستگاه‌های اجرایی بود که 2 اقدام انجام شده است: نخست اصلاح آیین‌نامه حقوق و مزایای شهرداران در دولت مطرح و درحال پیگیری است و دوم افزایش فوق‌العاده جذب کارکنان شهرداری‌ها که آن هم در دولت مطرح و درحال پیگیری است.

۱۳ اتوبوس جدید وارد خطوط اتوبوسرانی تهران می‌شود
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با تأکید براینکه استفاده از اتوبوس‌های ساخت داخل در اولویت قرار دارد، گفت: ۱۳ اتوبوس جدید تا چند روز دیگر وارد خطوط اتوبوسرانی می‌شوند.
به گزارش مهر، «محمود ترفع» با اعلام اینکه به‌خودروسازان داخلی فراخوان داده‌ایم تا نسبت به تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز ناوگان اتوبوسرانی تهران از طریق آنها اقدام کنیم، افزود: البته یکی از کارخانجات سازنده، ۱۳ اتوبوس آماده تحویل داشت که تا چند روز دیگر وارد خطوط اتوبوسرانی تهران می‌شوند. او با اشاره به اینکه ۵۴درصد اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده هستند و روزبه‌روز بر این میزان افزوده می‌شود، اظهار کرد: به همین دلیل هم‌اکنون روزانه ۳۰۰دستگاه اتوبوس از حدود ۶هزار اتوبوس تهران به‌دلیل فرسودگی در سطح شهر متوقف می‌شوند و به‌عبارتی هر روز ۵درصد ناوگان به‌دلیل فرسودگی، در تعمیرگاه متوقف می‌شوند.
ترفع با بیان اینکه بودجه توسعه اتوبوسرانی تهران از محل منابع نقد و غیرنقد برای سال آینده ۱۳۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: با احتساب قیمت هر دستگاه اتوبوس تک‌کابین به مبلغ یک میلیارد و ۷۴۰میلیون تومان، اگر کل بودجه درنظر گرفته شده را نیز به خرید اتوبوس جدید اختصاص دهیم، تنها قادر به نوسازی ۷۴۷دستگاه اتوبوس خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید