• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 27 بهمن 1398
کد مطلب : 95247
+
-

بحران پولانسکی در سزار

اعضای آکادمی اسکار فرانسوی 2هفته قبل از برگزاری استعفا دادند

بحران پولانسکی در سزار

 آرش نهاوندی- روزنامه‌نگار

استعفای اعضای هیأت‌مدیره آکادمی سزار، 2 هفته پیش از برگزاری مراسم اهدای جایزه سزار فرانسه که قرار است روز 28فوریه 2020(9اسفند 1998) برگزار شود، برگزاری این مراسم را که نسخه فرانسوی اسکار محسوب می‌شود، در هاله‌ای از ابهام قرار داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، زمانی که مشخص شد فیلم «یک افسر و یک جاسوس» اثر رومن پولانسکی در 12 رشته از سوی آکادمی سزار نامزد دریافت جایزه شده، 21عضو هیأت‌مدیره آکادمی سزار از مقام خود استعفا دادند. گفته می‌شود، اعتراض فعالان زن و برخی از فعالان صنعت سینما نسبت به حضور فیلم پولانسکی در فهرست نامزدهای دریافت جایزه مراسم سزار سبب بروز این بحران عمیق شده است. گفته می‌شود نامه بیش از 200بازیگر مطرح سینما، تهیه‌کننده و کارگردان که در آن خواستار اصلاحات عمیق در شیوه انتخاب کاندیداهای مراسم جوایز سزار شده‌ بودند، سبب این استعفای دسته‌جمعی شده است.
آکادمی سزار هم در بیانیه‌ای که همزمان با استعفای اعضای هیأت‌مدیره این آکادمی صادر شده با اشاره به این نامه نوشته است: با احترام به این مردان و زنانی که ادامه فعالیت سینما در 2019 بر اثر تلاش‌های آنها میسر شد، برای برقراری آرامش و اطمینان از این مسئله که یک مراسم سینمایی همچنان فقط یک مراسم سینمایی باقی می‌ماند، هیأت‌مدیره آکادمی سزار به‌طور جمعی تصمیم به استعفا گرفت. این تصمیم جمعی راه را برای تغییر کامل در هیأت‌مدیره این آکادمی هموار می‌کند. در بخشی از این نامه همچنین آمده است: چرا 4هزار و 700عضو آکادمی سزار نمی‌توانند مانند روال حاکم بر جوایز اسکار، بفتا و آکادمی اروپا، نامزدهای خود را برای مراسم سزار انتخاب کنند.
آکادمی سزار اعلام کرده است که شیوه انتخاب نامزدهای این جوایز را به روز می‌کند و تنوع جنسیتی و نژادی بیشتری در هیأت رأی‌دهنده خود که 65درصد از آنان مرد هستند، ایجاد می‌کند.  پس از اعلام این خبر که فیلم «یک افسر و یک جاسوس» حائز بیشترین نامزدی از سوی آکادمی سزار شده گروهی از فمینیست‌ها در بیرون از سالن‌های سینمایی که فیلم‌ رومن پولانسکی در آنها به نمایش در آمده، تجمعات و تظاهرات اعتراض‌آمیزی برپا کرده‌اند.  گروه‌های فمینیستی فرانسه در نامه‌ای سرگشاده حتی خواستار تجمع در بیرون از «سالن پلیل پاریس»، محل برگزاری مراسم اهدای جوایز سزار شده‌اند. البته آلن ترازیان، رئیس سابق هیأت‌مدیره سزار، پیش‌تر در واکنش به انتقادات فمینیست‌ها گفته بود: 1.5میلیون فرانسوی فیلم پولانسکی را دیده‌اند، چرا نظرات آنان را نیز جویا نمی‌شوید. فمینیست‌ها پرونده تجاوز رومن پولانسکی به یک دختر نوجوان را دلیل مخالفت خود با نمایش این فیلم در سالن‌های سینمای فرانسه اعلام کرده‌اند. پرونده مفتوح اتهام تجاوز رومن پولانسکی به یک دختر نوجوان آمریکایی در سال 1977حساسیت گروه‌های فمینیستی را برانگیخته است. البته مجرم بودن پولانسکی در این پرونده اثبات نشده و او همچنان از سوی دادگاه عالی لس‌آنجلس به‌دلیل این پرونده تحت تعقیب است و سال‌هاست که در اروپا زندگی می‌کند.
فیلم یک افسر و یک جاسوس به داستان آلفرد دریفوس، افسر فرانسوی می‌پردازد که به جرم جاسوسی محاکمه و محکوم شده بود و بعدها مشخص شد که اتهام جاسوسی علیه دریفوس بی‌اساس بوده و وی تبرئه و اعاده حیثیت شد. قضیه دریفوس در سال‌های پایانی قرن 19چنان سر‌و‌صدایی در فرانسه برپا کرد که حتی امیل زولا اثر بسیار مهم خود به نام من متهم می‌کنم را در حمایت از دریفوس و در تقبیح احساسات ضد‌سامی‌گری در فرانسه آن زمان به نگارش درآورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید