• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 27 بهمن 1398
کد مطلب : 95243
+
-

کنایه ظریف پیرامون احتمال مذاکره مجدد درباره برجام:

یک اسب را دوبار نمی‌خریم

یک اسب را دوبار نمی‌خریم

وزیر امور خارجه دیروز در مونیخ روز پرکاری داشت؛ از دیدار با مقامات و همتایان تا مصاحبه با رسانه‌های بین‌المللی، اما اصلی‌ترین برنامه محمدجواد ظریف، یک گفت‌وگو در کنفرانس امنیتی مونیخ بود که عربستان سعودی در کانون آن قرار داشت.
ظریف در این گفت‌وگو با بیان اینکه بعد از ترور سردار سلیمانی، برای چند هفته رفتار سعودی‌ها تعدیل شد، گفت: پس از ترور سردار سلیمانی عربستان پیام کاهش تنش برای ما فرستادو ما همان روز پاسخ دادیم که آماده گفت و گو هستیم اما عربستان به این پاسخ ما پاسخی نداد. رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران به سیاست‌های ضد‌ایرانی عربستان اشاره کرد و گفت: گروهی که برای هر سخنرانی به جان بولتون ۵۰هزار دلار پول می‌پردازند، این پول را از محل جمع‌آوری اعانه از خیابان نمی‌آورند، بلکه آن را از افرادی در عربستان سعودی دریافت می‌کنند.
وزیر خارجه در عین حال با اشاره به اینکه ما هیچ قصدی برای مشکل‌داشتن با همسایگان خود نداریم، خاطرنشان کرد: زمانی که عربستان سعودی قطر را محاصره کرد، ما به کمک قطر رفتیم. اگر هم امروز کسی به عربستان سعودی حمله کند، ما حاضریم به کمک آنها برویم.
ظریف اضافه کرد: آماده‌ایم امروز بنشینیم و با تمام همسایگان خود درباره یک سازوکار امنیتی گفت‌وگو کنیم که امنیت تمام ما در خلیج‌فارس را تأمین کند. موضع‌گیری درباره تحولات روابط ایران و آمریکا و احتمال مذاکره دوباره درباره برجام از دیگر بخش‌های این گفت‌وگو بود. ظریف در این‌باره اظهار کرد: شما یک اسب را دو بار نمی‌خرید. بحث مذاکره با ایالات متحده نیست، بحث بازگرداندن ایالات متحده به میز 1‌+5 است که آنجا بوده است. وزیر خارجه در رابطه با ترور سردار سلیمانی نیز گفت: ایالات متحده به یک حمله بزدلانه متوسل شد و ژنرال ما را در حالی هدف قرار داد که در یک خودروی غیرنظامی بود. این یک اقدام تروریستی بود. ژنرال ما را در حالی ترور کردند که در یک مأموریت برای پیشبرد صلح به‌سر می‌برد.

مأموریت سلیمانی کاهش تنش با آمریکا بود
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی درباره حادثه مورد هدف قرار‌گرفتن غیرعمد هواپیمای اوکراینی در ایران گفت: چیزهای نامعلوم زیادی وجود دارد و به همین‌خاطر است که ما بیشتر از هر کس دیگری خواهان این هستیم که محتوای جعبه سیاه را بدانیم. وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد که طبق قانون هوانوردی بین‌المللی، ایران حق این را داشت که هدایت تحقیق درباره ساقط‌شدن هواپیما را برعهده بگیرد، اما ایران به نرم‌افزارها و تجهیزات بخصوصی از آمریکا یا دیگر کشورهای غربی احتیاج دارد تا بتواند اطلاعات درون جعبه سیاه را رمزگشایی کند. ما درخواست کمک کردیم، چرا آمریکا به ما کمک نکرده است؟ 
ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو که به افزایش تنش میان آمریکا و ایران پس از اقدام دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی اختصاص داشت، گفت: جای تأسف دارد که آمریکا، براساس اطلاعات غلط، نادانی و تکبر، روندی را در پیش گرفت که منطقه را بسیار به آخرین حد تنش‌ها نزدیک کرده است. ما بسیار به جنگ نزدیک بودیم. وزیر امور خارجه کشورمان درباره خطر جنگی ناخواسته، توضیح داد: آمریکا در محلی اشتباه و در زمانی اشتباه ضربه وارد کرد و اینها عواقبش هستند؛ نه ما و نه آمریکا نمی‌توانیم عواقب را کنترل کنیم. 

رایزنی‌ها در حاشیه اجلاس مونیخ
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ با وزیر امور خارجه اسپانیا دیدار و گفت‌وگو کرد.
بررسی راه‌های گسترش روابط دوجانبه، زمینه‌های تقویت اعتماد و همکاری بین ایران و اروپا، کاهش تعهدات برجامی ایران، تعهدات برجامی اروپا، اوضاع منطقه و واقعیت‌های داخلی آمریکا ازجمله محورهای مورد گفت‌وگو بین 2وزیر خارجه در این دیدار بود. محمدجواد ظریف و همتای اوکراینی او هم در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ درخصوص هواپیمای اوکراینی و همچنین همکاری 2کشور در تحقیقات در این خصوص تبادل‌نظر کردند. ظریف 2روز قبل هم با نخست‌وزیر و وزیر خارجه کانادا ‌درباره حادثه سقوط هواپیما رایزنی کرده بود. محمدجواد ظریف همچنین در جلسه وزرای خارجه کشورهای مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی شرکت کرد. علاوه بر این، محمدجواد ظریف و هایکو‌ ماس وزیر خارجه آلمان در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ، اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه، اشتباهات آمریکایی‌ها درباره منطقه غرب آسیا، تعهدات اروپا در قبال برجام، واقعیات رابطه اروپا و آمریکا و همچنین بررسی راه‌های تقویت اعتماد و همکاری بین ایران و اروپا مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر 2وزیر خارجه قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید