• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 27 بهمن 1398
کد مطلب : 95240
+
-

رئیس‌جمهور در جمع زنان مدیر و فرهیخته:

زن‌ها می‌توانند سرنوشت انتخابات را تغییر دهند

جامعه را نمی‌توان بدون حضور فعال زن‌ها اداره کرد

زن‌ها می‌توانند سرنوشت انتخابات را تغییر دهند

رئیس‌جمهور روز شنبه در نشست زنان مدیر و فرهیخته به مناسبت روز زن تلویحا به موانع حضور زنان در پست‌های مدیریتی کلان کشور اشاره داشت. حسن روحانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری واگذاری 30درصدی مناصب مدیریتی به زنان را جزو شعارهای خود قرار داده بود، در برنامه روز شنبه سالن اجلاس سران گفت: در دولت ما یک جمع  30- 20 نفره هستیم اگر خانم‌ها باشند – غیر از معاونین رئیس‌جمهور که دست رئیس‌جمهور باز است و می‌تواند معاون خانم بگذارد - آن طرف هم دست را باز بگذارید، برای وزیر هم دست رئیس‌جمهور را باز بگذارید. چه اشکال دارد. ما قبول داریم، واقعا تعارف نمی‌کنیم و به زبان نمی‌گوییم که زنان در کنار مردان هستند. او مرداد ماه سال96 در جلسه رأی اعتماد کابینه گفته بود «خیلی دلم می‌خواست در دولت دوازدهم 3زن را به‌عنوان وزیر معرفی کنم، افرادش مشخص شده بود، جایگاه‌ها هم مشخص شده بود. اما نشد. در دوره‌های بعد ان‌شاءالله می‌شود. اکنون باید زمینه‌سازی‌ شود و در معاونان وزرا باید از زنان استفاده شود.»

آمار حضور زنان در مناصب
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با یادآوری این مسئله که «در دولت یازدهم و دوازدهم به همه وزرا گفته شد که حداقل باید یکی از معاونین یا مشاورین عالی، یا دستیاران شما از خانم‌ها باشند و این را همواره تأکید کرده‌ام»، افزود: «از ابتدای دولت یازدهم تأکید شده است که در مدیریت جامعه و مدیریت دولتی، حداقل 30درصد مدیریت باید در اختیار خانم‌ها باشد و طبق آخرین آماری که سازمان اداری و استخدامی برای من فرستاده است، آمار نسبت به زمان قابل‌قبول است. طبق مصوبه شورای اداری در سال96 قرار بر این شد که میزان 30درصد از کل مدیران کشور را خانم‌ها تشکیل دهند و آماری که الان در اختیار من است، این است که نیمه اول سال98 تا پایان شهریور امسال 26درصد مدیران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و نسبت به این یکی دو سال 4درصد افزوده شد.» 

4سفیر زن داریم
روحانی با بیان اینکه قبل از این دولت بعضی از مشاغل مثل سفیر صرفا مردانه بود، گفت: «وقتی صحبت می‌کردم که یکی از خانم‌ها سفیر بشود شاید مقداری برای وزارت خارجه حرف نو و کمی سنگین بود. بحمدالله 4نفر از خانم‌ها پست سفارت را به‌عهده گرفتند و اخیرا به وزیر خارجه تأکید کردم، باز هم در پست‌های سفارتی که خالی می‌شود، تلاش کنند زنانی که آمادگی و شرایط لازم را دارند، پست سفارت را به‌عهده بگیرند کمااینکه در بقیه امور هم بحمدالله امروز زنان ما فعال هستند.» او با بیان اینکه «یک عده که در همان تظاهرات سال57 اشکال می‌کردند و می‌گفتند خانم‌ها در خیابان می‌آیند شعار ندهند، صدایشان را نامحرم می‌شنود»، یادآور شد: مرگ بر شاه را زن بگوید چه مشکلی پیش می‌آید؟ حتما باید مرگ بر شاه را مرد بگوید؟ امام بود که این راه‌ها را باز کرد و گشود و اینکه زن در داخل هنر باشد را بیان کرد، شما دیدید، عده‌ای از علمای قم نامه نوشتند به امام برای برخی از فیلم‌ها.

می‌خواستند دیوار بکشند
روحانی تصریح کرد: امام راه را باز کرد که خانم‌ها در هنر و جامعه حضور داشته باشند؛ این امام بود که راه را برای حضور دختران در دانشگاه باز کرد؛ عده‌ای در سال اول انقلاب می‌گفتند در وسط کلاس دانشگاه یک دیوار بکشیم، خانم‌ها این طرف دیوار و آقایان آن طرف دیوار اما امام نگذاشت؛ اینهایی که می‌گویم شوخی نمی‌کنم؛ بعضی‌ها در انتخابات می‌گفتند دنبال دیوارند؛ می‌گفتند ایشان برای انتخابات این حرف‌ها را می‌زند، چه‌کسی دنبال دیوار بوده؟ شماها اول انقلاب برای دانشگاه تهران دنبال دیوار بودید و آن کسی که جلوی شما را گرفت، امام بود.

زنان می‌توانند سرنوشت انتخابات را عوض کنند

روحانی در بخش پایانی صحبت‌های خود به اثربخشی فعالیت زنان در عرصه سیاسی پرداخت و یادآور شد: نکته آخر که می‌خواهم بر آن تأکید کنم حضور زن‌ها در سیاست است. اینکه هیچ وقت در تاریخ ایران زن‌ها در سیاست به اندازه این 41سال حضور نداشته‌اند و اینکه زن‌ها می‌توانند سرنوشت یک انتخابات را عوض کنند. زن‌ها می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری سرنوشت را عوض کنند. در یک انتخابات ولو اینکه سال‌ها تلاش کردند، پول خرج کردند و رسانه و همه‌‌چیز دارند اگر خانم‌ها تصمیم بگیرند و ببینند یک کاندیدایی بهتر است، قادر هستند آن کاندیدای مورد نظر خودشان را در انتخابات پیروز کنند. او افزود: شور انتخابات با خانم‌هاست، در تمام انتخابات همیشه اینطور بوده، اگر خانم‌ها تصمیم بگیرند شور انتخابات را درست می‌کنند و خانم‌ها قادرند افرادی را که افکارشان، نیات‌شان، تصمیمات‌شان و اذهان‌شان برای پیشرفت کشور مفیدتر است، آنها را برگزینند و انتخاب کنند. بی‌تردید نقش شما امروز نقش بسیار تأثیرگذاری برای آینده کشور ما خواهد بود. تشکر می‌کنم از همه آنهایی که اینجا حضور دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید