• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 27 بهمن 1398
کد مطلب : 95178
+
-

شهردار تهران از بارگذاری‌های سنگین در غربی‌ترین منطقه پایتخت انتقاد کرد

برج‌ها ساخته شدند اما زیرساخت‌ها نه

پیروز حناچی در مراسم بهره‌برداری از 55پروژه‌ منطقه 22: در آینده باید تحلیل کنیم که برای «آخرین فرصت‌های» تهران چه اتفاقی افتاد؟

برج‌ها ساخته شدند اما زیرساخت‌ها نه

محمد سرابی _ خبر‌نگار

در غرب و شمال‌غرب تهران برج‌های بزرگ چندین‌طبقه مسکونی روی زمین‌هایی که تا 10سال قبل خالی بود، ساخته شده‌اند. هیچ نشانه‌ای از زندگی شهری در این برج‌ها دیده نمی‌شود. تنها خانه‌ها هستند بدون اینکه در اطراف آنها اثری از دیگر جلوه‌های بافت عادی شهر مانند مغازه‌، پارک، مدرسه، مسجد یا میدان و پیاده‌راه وجود داشته باشد.

شهردار تهران و شهردار منطقه‌22 هردو در مراسم بهره‌برداری از 55پروژه در منطقه‌22 بر این تأکید کردند که در آینده امکانات این محدوده برای استفاده ساکنان ساختمان‌های بلند‌مرتبه و شهرک‌ها کافی نیست. حتی وجود مرکز تفریحی بزرگی مانند دریاچه خلیج‌فارس هم نمی‌تواند جای نیاز‌های اولیه زندگی شهری و اجتماعی را پر کند.
شهردار تهران با انتقاد از بارگذاری‌های سنگین در منطقه22 گفت: در آینده باید بنویسیم و تحلیل کنیم که برای «آخرین فرصت‌های» تهران چه اتفاقی افتاد؟
‌پیروز حناچی‌ گفت: منطقه‌های 22 و 21 آخرین مناطقی هستند که طبق طرح جامع به پهنه شهر تهران پیوستند. حدود سال‌82 در منطقه‌21 و بعد از 86 در این منطقه به شکل سنگین ‌بارگذاری انجام شد.
 این بخش‌ها آخرین فرصت‌های باقیمانده برای تهران هستند و قبلا در این منطقه استادیوم آزادی، باغ گیاهشناسی آزادی و خرگوش‌دره و 2پروژه عظیم ایران‌مال و هزار و یک شب اجرا شده بود، اما طرح تفصیلی در توسعه این منطقه مورد بی‌مهری قرار گرفت.
او با بیان اینکه «تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌ها برای حل مشکلات این منطقه استفاده کنیم» گفت: یکی از مشکلات این منطقه بارگذاری بیش از حد در سطوح مسکونی است. مطمئنا اگر شهروندان در همه برج‌های در حال ساخت در این منطقه ساکن شوند، مشکلات،‌ بیشتر خود را نشان می‌دهد، چون خدمات محلی به اندازه ساختمان‌ها توسعه نیافته است.

شهردار در این مراسم که در حاشیه شمالی دریاچه خلیج‌فارس و در گذر فرهنگی تاراز برگزار شد، بیان کرد: یکی از ویژگی‌های طرح تفصیلی برای منطقه‌22 همین دریاچه است. ما سالانه ‌در حدود همین زمان، آبگیری دریاچه را آغاز می‌کنیم و تصفیه‌خانه عظیمی کیفیت این آب را حفظ می‌کند. همکاران من تلاش می‌کنند این آب از طریق رودخانه کن جریان پیدا کند و با ورود به دریاچه در آن باقی ‌نماند.
او گفت: منطقه‌22 آخرین ذخایر طبیعی شهر را به‌خود اختصاص داده بود. جالب است که بدانید منطقه‌22 کم‌آب‌ترین منطقه تهران و سطح آب‌های زیرزمینی آن به‌شدت پایین است که این به دلایل زمین‌شناختی بازمی‌گردد.
حدود یک هفته پیش فاز اول بزرگراه تهران - شمال به شکل آزمایشی روی خودرو‌های سواری باز شد. حناچی در ‌این‌باره گفت: قبل از آغاز سال جدید، افتتاح فاز اول بزرگراه تهران- شمال را داریم و با افتتاح این قطعه، فاصله رانندگی از منطقه‌22 تهران تا شهرستانک به 30دقیقه کاهش خواهد یافت. شهردار به پروژه‌های نیمه‌کاره شهر تهران اشاره کرد و گفت: تا پایان سال بیشتر پروژه‌های بزرگ باقیمانده افتتاح می‌شود، پروژه زیرگذر گیشا، مرکز همایش‌های رازی در کنار برج طغرل، خانه اتحادیه و بزرگراه کمربندی شهید رستگار هم به مراحل آخر رسیده است و فرصت فراهم می‌شود که نسل جدیدی از پروژه‌ها با هدف توسعه قلمروی عمومی طراحی شود.
او ادامه داد: یکی از این پروژه‌ها، حاصل برگزاری یک مسابقه در پهنه جنوبی دریاچه خلیج‌فارس است که اتصال پیاده و دوچرخه از دریاچه به پارک چیتگر را فراهم می‌کند.
شهردار تهران افزود: یکی از مسائل مغفول در منطقه‌22 اتصال منطقه به شبکه مترو‌ست. از خط‌9 و 10 این ارتباط برقرار می‌شود و همچنین اتصال خط‌10 به انتهای خط‌6 که نزدیک‌ترین خط هم‌اکنون به منطقه است، در دستور کار قرار دارد. اگر خدمات اینچنینی ایجاد نشود و نیازهای محلی مردم به‌طور کامل تامین نشود، افراد مجبور می‌شوند از خودروی شخصی استفاده کنند.

بافت جدید، مشکلات بیشتری دارد
شهردار منطقه‌22 با بیان اینکه در بافت قدیمی منطقه مشکلات کمتری نسبت به ساختمان‌های جدید پیش‌بینی می‌شود، بیان کرد: بافت قدیمی مسکونی بوده و سطح زندگی مناسبی در آن جریان دارد اما در بافت جدید ساخت‌و‌سازهای اواخر دهه80 را شاهد هستیم و این در حالی است که در این بخش شاهد کاهش سرانه‌های خدماتی بوده‌ایم. این ساخت‌و‌ساز‌ها در سال‌های‌80 شروع شد اما تناسبی با زیرساخت‌های منطقه نداشت.
‌علی نوذرپور‌ در مراسم افتتاح 55پروژه در این منطقه، افزود: از 4خط جدید که باید به خطوط مترو افزوده شود، 3خط در منطقه‌22 قرار دارد. 2خط مترو به درون منطقه کشیده می‌شود و یکی از خطوط هم به واسطه یک ایستگاه به منطقه راه پیدا می‌کند. میزان استفاده از حمل‌ونقل عمومی شامل اتوبوس و تاکسی در منطقه از 18درصد به 21درصد افزایش پیدا کرده ‌که این موضوع نشان می‌دهد در منطقه نیاز به توسعه حمل‌ونقل عمومی داریم و مترو در این میان نقش مهمی دارد.
او تصریح کرد: منطقه‌۲۲  از 3دهه پیش در کنار محدوده تهران شکل گرفت و در سال‌۷۸ بعد از تصویب، طرح تفصیلی مدیریت شهری این منطقه هم آغاز شد. پیش‌بینی می‌کنیم امسال جمعیت این منطقه به ۲۰۰‌هزار نفر برسد. این در حالی است که ما 8روستا نیز در حریم این منطقه داریم.
به گفته نوذرپور، 91پروژه در سال‌98 در منطقه‌22 به بهره‌برداری رسیده ‌و در سال آینده نیز 40پروژه افتتاح خواهد شد. در این مراسم همچنین از ‌محمد‌علی شعیبی‌ که به‌عنوان واقف، کار ایجاد کتابخانه پارک چیتگر را انجام داده بود، قدردانی شد.

طرح‌های فرهنگی

علی نوذرپور، شهردار منطقه 22 در مراسم دیروز با اشاره به اجرای پروژه‌های عمرانی و فرهنگی در این منطقه، عنوان کرد: 55پروژه افتتاح شده در منطقه درمجموع بیش از 6مترمربع به سرانه‌های خدمات شهری منطقه اضافه خواهند کرد. مجموعا ۶۲۰ میلیارد تومان هزینه برای این پروژه‌ها صرف شده ‌که حدود ۲۰میلیارد تومان آن را بخش خصوصی تامین کرده است. توسعه مسیر‌های دوچرخه‌سواری، ساخت بازار میوه و تره‌بار، دهکده مهربانی، سایت چیپر (تولید چیپس رنگی از سرشاخه‌های درختان)، نیروگاه خورشیدی، پایانه تاکسیرانی و ساخت ۷ معبر عمومی ازجمله اقدامات این منطقه بوده است.

    سرریز جمعیت تهران

محمدرضا عارف، رئیس مجمع نمایندگان استان تهران که در مراسم بهره‌برداری از 55پروژه مدیریت شهری در منطقه‌22 حضور داشت، در سخنانی گفت: سمت و سوی ایجاد این منطقه در سال‌های‌70 این بود که سرریز جمعیت تهران به این سمت بیاید و یک فضای مناسب فرهنگی برای اوقات فراغت مردم تهران ایجاد شود. خوشبختانه پروژه‌ها در این مسیر است. مطالبه مردم اسلامشهر و فردیس، مترو بود که کار‌های خوبی در این زمینه انجام شده است. عملکرد شهرداری در زمینه ساماندهی مسائل و حل مشکلات جدی شهر هم مناسب بود. در بخش ارائه خدمات نیز سرعت خوبی ایجاد شده است و من از شهرداری و شورای شهر می‌خواهم گزارش عملکرد 3سال اخیر خود را برای مردم بیان کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید