• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 27 بهمن 1398
کد مطلب : 95163
+
-

مراقبت از واترپمپ خودرو

 
  خودرو بدون جریان دائمی آب در موتور عملا مدت زیادی نمی‌تواند به‌کار خود ادامه دهد و جریان محلول آب و ضد‌یخ در موتور خودرو مانع از جوش آوردن پیشرانه می‌شود. این جریان توسط قطعه‌ای به نام واتر پمپ خودرو ایجاد می شود که خرابی آن می‌تواند موجب آسیب به‌خودرو شود.
  نشتی مایع خنک‌کننده از جلوی خودرویکی از نشانه‌های خرابی واترپمپ است. پمپ آب شامل واشرها و آب‌بندی‌هایی است که مایع خنک‌کننده را نگه می‌دارد. بنابراین مایع خنک‌کننده از زیر بخشی از وسیله نقلیه که پمپ آب در آن قرار دارد چکه می‌کند که نشان‌دهنده نارسایی واترپمپ است.
  خروج بخار از زیر کاپوت خودرو هنگام رانندگی و یا توقف خودرو، نشان‌دهنده داغی بیش از حد موتور است. زمانی که پمپ آب به درستی کارکند، موتور دمای پایدار عملیاتی خود را حفظ می‌کند. اگر با این مشکل مواجه شدید، خودرو را در یک محدوده امن پارک کنید و سریعا با یک مکانیک تماس بگیرید.
  برای جلوگیری از خرابی واترپمپ، مایع خنک‌کننده را در فاصله‌های زمانی توصیه‌شده توسط کارخانه سازنده، عوض کنید. مایع خنک‌کننده فرسوده و قدیمی باعث می‌شود که واترپمپ زنگ بزند و خراب شود.
  هنگام تعویض تسمه واترپمپ به هم‌تراز‌بودن آن با پولی و شل یا سفت نبودن تسمه دقت کنید. تسمه‌ای که شل باشد، تراز نشده باشد و یا بیش از حد کشیده شده باشد، از عملکرد مناسب پمپ آب و سایر لوازم جانبی جلوگیری می‌کند و می‌تواند به شفت پمپ، بلبرینگ و آب‌بندی‌ها آسیب برساند.
  مشکل داغی بیش از حد موتور را سریعا رفع کنید، زیرا به پروانه داخل واترپمپ و آب‌بندی موتور آسیب جدی وارد می‌کند. از واترپمپ باکیفیت استفاده کنید تا سیستم خنک‌کننده خودروی شما در شرایط بهینه و برای مدت طولانی‌تری کار کند.
  هنگامی که واترپمپی که با تسمه‌تایم کار می‌کند را تعویض می‌کنید، تسمه تایم را همزمان تعویض کنید؛ مخصوصا زمانی که واترپمپ نشتی داشته باشد. تسمه تایم فرسوده به واترپمپ آسیب می‌زند.
 در بیشتر موارد واترپمپ و تسمه‌تایم عمر مفید یکسانی دارند و شما می‌توانید با تعویض همزمان آنها در پول و وقت خود صرفه‌جویی کنید. اگر به وسیله نقلیه خود توجه داشته باشید و نشانه‌های نارسایی واترپمپ را به موقع ببینید، می‌توانید از صدمات جدی به‌خودروی خود جلوگیری کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید