• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 26 بهمن 1398
کد مطلب : 95136
+
-

گیلانی‌ها در انتظار وصل آب و برق

مکث
گیلانی‌ها در انتظار وصل آب و برق

فرشته رضایی-  رشت-خبرنگار

برف هفته اخیر در گیلان موجب بروز خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های اصلی استان و بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است. با پیدا شدن جسد یک مادر و کودک در اثر بارش بهمن در روستای رشته رود بالا رودبار، شمار قربانیان ناشی از برف  و کولاک در این استان به ۹ نفر رسید. در این مدت نیز بیش از ۱۰۰ نفر دچار سوانح شدند.  حدود ۲۴۰۰ مشترک روستایی در روزهای گذشته برق نداشتند که مسئولان پیش‌بینی می‌کنند تا امروز (شنبه) برق همه مشترکان وصل می‌شود. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه پست‌های انتقال و فوق توزیع در گیلان برقدار هستند، می‌گوید: ۳۵۰ اکیپ عملیاتی در منطقه در حال امداد رسانی هستند و تا روز جمعه حدود ۹۰ درصد خاموشی‌های استان رفع شده است. طبق اعلام مسئولان، آب آشامیدنی ۸۳ درصد از مشترکان گیلانی هم وصل شده است. به گفته سیدمحسن حسینی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان، آب آشامیدنی 10 هزار مشترک از 12 هزار مشترکی که به دلیل بارش برف قطع شده بود، وصل شد. علاوه بر 2 هزار مشترک باقی‌مانده، فشار آب ۱۳ هزار مشترک در رشت، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رودسر، فومن و شفت هم دچار افت شده است. با این وجود، بسیاری از شهروندان گیلانی از قطع برق و آب و مسدود بودن راه‌های روستایی گلایه دارند. هنوز آمار تخریب و خسارت‌ها برآورد نشده، اما بیشتر اعتراض شهروندان درباره قطعی آب و برق است. روز پنجشنبه تعدادی از شهروندان جلوی در اداره برق لاهیجان تجمع و به قطع برق، اعتراض کردند. رضا مقانلو، یکی از شهروندان لاهیجان در این باره به همشهری می‌گوید: بخشی از لوازم برقی ما به خاطر افت فشار برق آسیب دیده یا مواد غذایی داخل یخچال به علت قطع دو سه روزه برق فاسد شده است. همچنین بعد از قطع برق، آب و پکیج منزل نیز قطع شده است.  شهروند دیگری از رشت از سقوط درختان و تیرهای برق در رشت می‌گوید که موجب قطع برق در مناطق مختلف شده است. حسام دلجوی به همشهری توضیح می‌دهد: سقوط تیر برق، پارگی کابل‌ها و اتصال برق در رشت واقع در سه راه معلولین، موجب شده است برق اهالی این منطقه ۴ روز قطع باشد. حسین قوامی‌پور، شهروند دیگری از املش هم به همشهری می‌گوید: بسیاری از بستگانم در روستاهای املش زندگی می‌کنند. از جمله منطقه ییلاقی کلیشه که از چند روز پیش و با بارش برف امکان تماس تلفنی هم ندارند.
امدادرسانی‌ها با وجود گلایه‌های مردمی در استان‌های مختلف ادامه دارد. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در این باره به همشهری می‌گوید: امدادرسانی در کولاک برف از 19 تا 25 بهمن به استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران و همدان صورت گرفته است.
مرتضی سلیمی با بیان اینکه در این مدت به 36 هزار و 786 نفر امدادرسانی شده است، می‌افزاید: امدادرسانی دراردبیل، گیلان و خوزستان ادامه دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید