• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 21 اسفند 1396
کد مطلب : 9510
+
-

چشمان درخشان طبس

سری به آسمان بزنید

احسان رستمی‌پور |روزنامه نگار

 بافت یزد هزارتوی تاریخ است. پیچ کوچه‌های کاهگلی در یکدیگر گم می‌شود و مسافران سر به هوا را مشغول خود می‌کند. کوچه‌ها در دل خود هزاران خانه دارند و در دل هر خانه، تاریخی از ساکنان این بافت شگفت‌انگیز ثبت شده است. چشم‌های کنجکاو، رد بادگیرها را از روی پشت‌بام‌ها می‌گیرد و به آسمان همیشه آبی یزد می‌رسد. آبی به کاشی‌های جای‌جای این شهر راه یافته و بناها را رنگ آسمان زده است. حوض‌های آبی میان دیوارهای خشت و گلی، صورت ده‌ها نسل را تصویر کرده و آسمان پناهشان بوده است. روی زمین خاکی، خشت و گل، تاریخ را ساخته اما آسمان این شهر هم تاریخی است.

وسط بافت تاریخی شهر یزد که باشید، تنها خانه‌ها و کوچه‌ها تماشایی نیستند. بر فراز هر پشت‌بامی که بروید، تصویری شگفت‌انگیز پیش چشمانتان نقش می‌بندد. خانه‌های بافت تاریخی یزد بیشتر یک یا دو طبقه‌اند و پشت‌بام‌هایشان در یک سطحند. اگر پا روی هر کدام از این پشت‌بام‌ها بگذارید، صدها خانه تاریخی زیر پا و صدها بادگیر روبه‌رویتان است. تاریخ همان‌طور که در کوچه‌های یزد دست نخورده باقی مانده اینجا نیز ثبات داشته است. منظره‌ای که پیش چشم شما نقش می‌بندد، همان منظره‌ای است که اگر فردی سیصد سال پیش بر فراز پشت‌بام خانه‌ای در یزد می‌رفت، می‌دید. از فراز خانه‌های تاریخی یزد تنها بادگیر و مناره‌های حسینیه‌ها و مساجد دیده می‌شود. از بالای پشت‌بام‌ها می‌شود همه بناهای تاریخی یزد را یکجا دید؛ از بادگیر باغ دولت‌آباد تا گنبد زیبای مسجد جامع، همه را می‌توان در یک قاب دید. شاید ده‌ها غروب پای ساحل و دریا دیده باشید، اما غروب بافت تاریخی یزد از فراز پشت‌بام‌ها چیزی است که باید تجربه کنید. آفتاب که به سرخی غروب می‌رسد، رگه‌های نور صدها بادگیر را زینت می‌بخشد. 

کمی مانده به اینکه نور از شهر رخت بربندد، صدای اذان از هر سو بلند می‌شود و در کوچه‌های شهر می‌پیچد و گوش تاریخ را پر می‌کند. خط آسمان یزد، اگر زشتی‌های این چند سال اخیرش را نادیده بگیرید، یکی از جلوه‌های تماشایی یزد است. خط آسمان، تاریخ یزد را در آبی خود قاب گرفته است؛ ویژگی‌ای که از چشم جهانیان دور نمانده. همین حریم آسمانی یکی از دلایل و ویژگی‌های ثبت جهانی شهر یزد است. اگر به یزد جهانی سفر می‌کنید، کنار تماشای کاشی‌های آبی شگفت‌انگیز مسجد جامع، کنار بافت تو در توی فهادان، حتما سری به
آسمان یزد هم بزنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید