• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 24 بهمن 1398
کد مطلب : 95045
+
-

بارش سنگین برف در شمال و شمالغرب کشور، مدیریت بحران و مردم را غافلگیر کرد و باعث مرگ 7نفر شد

بحران سفیدپوش

داخلی
بحران سفیدپوش

«بارش برف، کاهش دما و انجماد»؛ این شرایطی است که این روزها بسیاری از هموطنان‌ در مناطق شمالی و شمالغربی کشور آن را تجربه می‌کنند. زندگی در دمای زیر صفر درجه، همراه با برفی که حتی در برخی از نقاط به 4متر رسیده، مسدود بودن برخی راه‌ها، قطع شدن شبکه برق در برخی مناطق و حتی یخ زدگی شبکه توزیع آب، تعداد زیادی از هموطنان‌مان را با بحران سفید مواجه و زندگی را در بعضی مناطق مختل کرده است. هرچند تازه‌ترین خبرها از بهبود اوضاع حکایت دارد اما همچنان برخی مناطق با این بحران دست و پنجه نرم می‌کنند.
به گزارش همشهری، بارش برف و کولاک شدید در روزهای گذشته و ادامه آن موجب مختل شدن جریان زندگی در بسیاری از مناطق شده است. این شرایط اما در استان اردبیل و شهر خلخال فوق‌العاده است. براساس آخرین گزارش‌ها، بارش برف در برخی مناطق کوهستانی این استان حتی به 4 متر نیز رسیده و بیش از ۳۶۰ روستا را در محاصره خود قرار داده است. بارش برف و کولاک در خلخال موجب قطع برق ده‌ها روستا و شهر هشجین شده و تلاش مأموران اداره برق برای رفع مشکل تا عصر دیروز به نتیجه‌ای نرسیده بود.
همچنین برف و کولاک سه‌شنبه‌شب موجب مسدود شدن جاده نیر - سراب، اردبیل - آستارا در گردنه حیران، اردبیل - سرچم و خلخال - اسالم شد و ده‌ها خودرو نیز در این مسیرها گرفتار توفان برف شده و ساعت‌های سختی را سپری کردند. شامگاه سه‌شنبه راهداران و مأموران هلال احمر در گردنه‌های برف‌گیر ده‌ها سرنشین خودروهای گرفتار در کولاک را نجات داده و آنها را به پایگاه‌های امدادی منتقل کردند.
با وجود اینکه استان اردبیل منطقه‌ای سردسیر محسوب می‌شود اما در این 2 روز ساکنان شهرستان خلخال و روستاهای اطراف آن سرمایی کم‌سابقه و غیرعادی را تجربه کردند. فریدون بابایی، فرماندار خلخال در این‌باره به ایسنا گفت: بارش برف سنگین همراه با کولاک موجب مسدود شدن راه ۱۴۲ روستا شد. ضمن اینکه به گفته شهردار خلخال، بیش از هزار و ۵۰۰ خیابان و کوچه در سطح شهر نیز به‌خاطر انباشت برف غیرقابل تردد شده و به نوعی شهروندان در خانه‌های خود محبوس شده‌اند. این در شرایطی است که به‌دلیل کمبود ماشین‌آلات، امکان برف‌روبی گذرگاه‌های شهری وجود ندارد. از سوی دیگر به گفته فرماندار خلخال، برق ۶ روستا و شهر هشجین، مرکز بخش خورش‌رستم با ۱۵ هزار نفر جمعیت قطع شده و هنوز مشکل قطع برق رفع نشده است.
در همین حال فرهاد عبدالعلی‌پور، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل درباره نجات بیش از 250نفر در راه‌های این استان گفت: با تلاش اکیپ‌های راهداری، هلال احمر، اورژانس، پلیس راه و فرمانداران شهرستان‌های نمین، نیر و کوثر، سه‌شنبه‌شب 252مسافر در راه مانده از میان برف و کولاک نجات یافتند و ۸۰ نفر در شهرستان نیر و ۱۷۲‌نفر در شهرستان نمین اسکان داده شدند. او درباره میزان بارش برف در این مناطق گفت: درباره بارش‌ برف، آمارهای متفاوتی از یک تا 4‌متر در ارتفاعات و بیش از نیم متر در مناطق دیگر گزارش شده اما آمارهای هواشناسی از بارش حدود ۸۰‌سانتی‌متر برف در خلخال حکایت دارد و با توجه به وزش باد و کولاک، ارتفاع آن در برخی مناطق این شهرستان بیش از یک متر نیز گزارش شده است.

255روستای اردبیل در محاصره برف
امدادرسانی در مناطق برف‌گیر در حالی ادامه دارد که همچنان 255روستا در استان اردبیل در محاصره برف قرار دارند و ارتباط برخی از این روستاها به‌طور کامل قطع شده است. علی رحمتی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل در این‌باره به ایرنا گفت: به‌دنبال بارش برف سنگین در ۲ روز اخیر تاکنون راه ارتباطی ۸۰۰ روستا در استان با تلاش شبانه‌روزی راهداران بازگشایی شده و راه ارتباطی ۲۵۵ روستا همچنان مسدود است. راهداران در جاده‌های کوهستانی و روستایی جدال سختی با تندباد و کولاک برف دارند و باد و کولاک شدید باعث بسته شدن راه‌های روستاها شده و راهداران مجبورند دوباره اقدام به بازگشایی آنها کنند و تردد در همه راه‌های کوهستانی و گردنه‌های استان بدون زنجیر چرخ امکان‌پذیر نیست.

مسدود بودن راه 300روستا در آذربایجان غربی
از استان آذربایجان غربی نیز خبر می‌رسد تا شامگاه سه‌شنبه راه‌های ارتباطی 400روستای این استان مسدود بود که با تلاش‌های انجام شده راه 100روستا باز شده و تلاش‌ها برای برقراری ارتباط 300روستای دیگر همچنان ادامه دارد. ارسلان شکری، مدیرکل راهداری آذربایجان غربی در این‌باره به ایرنا گفت: هم‌اکنون وضعیت جوی محورهای مهاباد - سردشت، مهاباد- بوکان، ماکو- آواجیق و خوی - چالدران، کولاکی بوده و محورهای ایرانخواه - تکاب و دندی - تکاب به‌علت کولاک و عدم‌دید کافی مسدود و تردد در این محورها ممنوع است. وی ادامه داد: اولویت در بازگشایی محورهای ارتباطی مربوط به راه‌های اصلی و شریانی است و سپس عملیات برف‌روبی در راه‌های فرعی و روستایی انجام می‌شود.

نجات 872نفر در راه‌های زنجان
با وجود هشدار سازمان هواشناسی درخصوص بارش برف و کاهش دما اما بسیاری از هموطنان‌مان در راه‌ها غافلگیر و در برف گرفتار شدند. درست مثل 872نفری که در 3‌روز گذشته در راه‌های استان زنجان اسیر برف و کولاک شده بودند و حضور به‌موقع امدادگران هلال احمر و نجات در راه ماندگان از یک فاجعه جلوگیری کرد. غفور آقاجانلو، معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان زنجان در این‌باره به همشهری گفت: در ۳ روز گذشته نیروهای امداد و نجات هلال‌احمر برای ۸۷۲ در راه مانده در جاده‌های این استان خدمات امدادی ارائه و ۱۹۸ در راه مانده را اسکان دادند و هم‌اکنون ۲۴ تیم عملیاتی با ۱۶۲‌نجاتگر آماده امدادرسانی هستند.

امدادرسانی هلال احمر به 20هزار نفر
آنطور که شواهد نشان می‌دهد بارش برف و کاهش دما 21استان کشور را فرا گرفته و در این مدت امدادگران هلال احمر دست‌کم به 20هزار نفر امدادرسانی کرده‌اند. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در این‌باره گفت: از روز ١٩ تا ٢٣ بهمن٢١استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران و همدان تحت‌تأثیر برف و سرما قرار گرفتند و همکارانم در این مدت به ٢٠٧١٦ نفر امدادرسانی کردند و ٥٤٤٠ نفر به‌طور اضطراری اسکان داده شدند.

نجات ۱۰۸ زن باردار
مسدود شدن راه‌های ارتباطی جان بیماران و زنان باردار را تهدید می‌کند. به همین دلیل اورژانس و هلال احمر در آماده‌باش کامل به‌سرمی‌برند و آنطور که رئیس سازمان اورژانس کشور می‌گوید در این مدت ۱۰۸ زن باردار از مناطق برف‌گیر و سخت گذر استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و گیلان به مناطق امن منتقل شده‌اند. پیرحسین کولیوند در این‌باره گفت: عملیات امدادرسانی و انتقال زنان باردار توسط خودروهای عملیاتی اعزامی به مناطق برف‌گیر، سخت گذر و صعب‌العبور کوهستانی در استان گیلان۹۰ نفر، در آذربایجان شرقی۱۲ نفر، در زنجان 3نفر و اردبیل نیز 3نفر بود.

آمار تلفات و مصدومان
بارش برف و سرمای شدید اما موجب جان باختن 7نفر و مصدومیت بیش از 100نفر شده است. آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که در استان گیلان 6نفر جان خود را از دست دادند که 2نفر به‌دلیل سقوط از ارتفاع و 4نفر نیز به‌دلیل سقوط بهمن جان خود را از دست داده‌اند. همچنین در خلخال نیز یک نفر جان خود را از دست داد.

تلاش برای بازگشایی 500راه روستایی
با قطع بارش برف و کولاک در اکثر مناطق استان آذربایجان شرقی، آرامش نسبی به جاده‌ها و شهرهای استان بازگشته است. کامیون‌ها و جرثقیل‌های خودرو بر در جاده‌ها مشغول حمل خودروهای آسیب‌دیده هستند و نمک پاشی و محلول پاشی درجاده‌ها انجام شده است، با این حال در برخی محورهای مواصلاتی، همچنین راه‌های روستایی استان مشکلاتی وجود دارد و برق برخی روستاها همچنان قطع است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون در اکثر مناطق استان وضعیت عادی است اما در محور هشترود به چاریماق همچنان کولاک ادامه دارد که موجب بسته شدن راه شده و مأموران راهداری در این محور حضور دارند تا به‌خودروها و مردم کمک کنند. وی خاطرنشان می‌کند: تا صبح روز گذشته محورهای مهم مواصلاتی ازجمله آزاد راه تبریز به زنجان، هشترود به مراغه، میانه به بستان آّباد و سراب به اردبیل بسته شده بود وتردد بدون زنجیر چرخ امکان پذیر نبود اما اکنون در اغلب محورها تردد بدون زنجیر چرخ نیز امکان پذیر است.
وی با اشاره به گرفتار شدن حدود 3هزار نفر در جاده‌های استان تأکید می‌کند: با بازگشایی جاده، انتقال این افراد به شهرهای مبدا آغاز شد و هم‌اکنون در پایگاه‌های امداد وضعیت عادی بر قرار است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی ادامه می‌دهد: با بازگشایی اکثر مسیرهای اصلی در استان تلاش‌ها برای امداد رسانی به روستاها متمرکز شده و راه 500روستایی که در اثر بارش برف و کولاک بسته شده به سرعت در حال بازگشایی است.
وی تأکید می‌کند: وصل شدن برق روستاها نیز ادامه دارد و تاکنون برق 40روستا در چاریماق، 16روستا در هشترود و روستاهای دیگر در مناطق کوهستانی وصل شده و مأموران برق در حال عزیمت به مراغه و روستاهای این منطقه هستند.

بهمن مرگبار در رشته‌رود

بارش شدید برف در گیلان، روستاهای زیادی را تحت‌تأثیر قرار داد و سقوط بهمن در یکی از این روستاها، ساکنان 2خانه مسکونی را مدفون کرد. در این حادثه 4نفر جان باختند و یک زن مصدوم شد. به گزارش همشهری، این حادثه روز سه‌شنبه در روستای رشته‌رود از توابع شهرستان رودبار رخ داد و با توجه به ارتفاع 2متری برف در جاده فرعی منتهی به این روستا ساعت‌‌ها طول کشید تا امدادگران به آنجا برسند. اصغر فرخی، دهیار روستا در گفت‌وگو با همشهری درباره این حادثه گفت: رشته‌رود حدود 400نفر جمعیت دارد و خانه‌هایی که در آنجا ساخته شده از چوب و خشت است. از سوی دیگر در این روستا خانه‌ها پراکنده هستند و مثلا از خانه‌ای تا خانه دیگر ممکن است حدود 2کیلومتر فاصله باشد. وی ادامه داد: بارش شدید در این منطقه باعث شد که ارتفاع برف به حدود 2متر برسد و این مسئله از یک سو و سقوط بهمن در نخستین ساعات روز سه‌شنبه از سوی دیگر باعث شد که برق روستا قطع شود. در منطقه‌ای که بهمن سقوط کرده حدود 7یا 8خانواده زندگی می‌کنند که 2مورد از این خانه‌ها کاملا زیر برف مدفون شدند. در یکی از این خانه‌ها مردی 50ساله و همسرش بودند و پسرشان در زمان حادثه در روستا نبود. در خانه دیگر هم زنی سالخورده به همراه دختر و نوه‌اش بودند که آنها هم زیر برف مدفون شدند.

روستا در محاصره
هرچند برق روستا قطع شده و موبایل‌ها به سختی آنتن می‌داد اما اهالی توانستند ماجرای سقوط بهمن را به هلال‌احمر گزارش کنند و تا رسیدن آنها، خودشان برای نجات حادثه‌دیدگان وارد عمل شوند. فرخی ادامه داد: متأسفانه فاصله زیاد خانه‌ها از هم و ارتفاع زیاد برف باعث شده بود رسیدن به محل حادثه بسیار سخت شود. از طرفی رفته رفته شارژ موبایل‌ها هم تمام و ارتباط مردم روستا با بقیه و حتی همدیگر قطع شد.

یک قربانی
درحالی‌که در خارج از روستا کسی از سرنوشت اهالی و آنهایی که گرفتار بهمن شده بودند خبر نداشت، تیم‌های هلال‌احمر برای امدادرسانی به حادثه‌‌دیدگان وارد عمل شدند. بدی هوا، دید کم و ارتفاع زیاد برف اما باعث شده بود که امکان رسیدن به آنجا سخت شود. جاده فرعی منتهی به روستا حدود ۱۲کیلومتر است و یک بولدوزر و 2لودر برای بازگشایی این مسیر فعالیتشان را شروع کردند و تیم‌های امدادی نیز پشت سر آنها در حرکت بودند. در روز نخست اگرچه آنها موفق شدند بیش‌ از نیمی از مسیر را باز کنند اما به‌دلیل یخبندان و دید کم عملیات متوقف شد و ادامه بازسازی مسیر به روز بعد موکول شد. این در حالی بود که اهالی روستا توانسته بودند به نخستین‌ خانه‌ای که گرفتار بهمن شده بود رسیده و زن میانسال را از زیر آوار خارج کنند اما متأسفانه شوهر 50ساله او در این حادثه جان باخته بود. دهیار رشته‌‌رود گفت: رسیدن به خانه دیگری که گرفتار بهمن شده بود با توجه به اینکه در پایین‌دست روستاست و مسیر طولانی و صعب‌العبور دارد سخت‌تر بود. در این خانه یک زن مسن به همراه دختر و نوه‌اش بودند که کسی از سرنوشت آنها خبر نداشت. دختر و نوه این زن در روستای رستم‌آباد زندگی می‌کنند و از روز قبل برای دیدن خانواده به رشته‌رود رفته بودند و در زمان حادثه داماد و شوهر زن مسن در روستا حضور نداشتند و آنها تنها بودند. از سوی دیگر سقوط بهمن هرچند به ساکنان بقیه خانه‌ها آسیب نرساند اما باعث شد که بعضی از دام‌های آنها تلف شده و خسارت زیادی به این خانواده‌ها وارد شود.

عملیات هوایی
صبح دیروز و همزمان با آغاز عملیات بازگشایی مسیر روستا، پیگیری‌ها برای اعزام بالگرد و امداد هوایی نیز آغاز شد. آخرین خبری که از داخل روستا مخابره شده بود، اینکه سقوط بهمن باعث مرگ یک نفر، مصدومیت یک نفر دیگر و ناپدید شدن 3نفر شده بود اما پس از آن دیگر خبری از حادثه‌دیدگان مخابره نشده بود. در این شرایط و با بهتر شدن هوا، مجوز پرواز بالگرد نیز صادر شد و حوالی ظهر تیم پزشکی هلال‌احمر سوار بر بالگرد نجات راهی رشته‌رود شد. زنی که در این حادثه شوهرش را از دست داده بود خوشبختانه آسیب زیادی ندیده بود و امدادگران پس از انتقال او به بالگرد، وی را به بیمارستان رشت منتقل کردند. این زن در تشریح حادثه‌ای که رخ داده بود گفت: حدود ساعت 5صبح بود که بهمن آمد. من خواب بودم که یکهو صدای هولناکی شنیدم و وقتی به‌خودم آمدم که خانه روی سر من و شوهرم آوار شده بود. در آن شرایط صدای آه و ناله شوهرم را شنیدم اما فقط پاهایش بیرون از آوار بود. خودم هم توان حرکت نداشتم. گریه می‌کردم و فریاد می‌زدم و کمک می‌خواستم اما کسی نبود. شوهرم درحالی‌که پاهایش را بغل گرفته بودم جان داد و چند ساعت بعد مردم به کمک آمدند و مرا نجات دادند.
پس از انتقال این زن به بیمارستان، امدادگران بار دیگر راهی رشته‌رود شدند تا شاید بتوانند از سرنوشت 3فرد ناپدید شده در بهمن اطلاع یابند اما آنطور که مسئولان اورژانس و مسئولان محلی اعلام کرده‌اند متأسفانه این افراد نیز در بهمن جانشان را از دست داده‌اند و به این ترتیب آمار قربانیان بهمن در رشته‌رود به 4نفر رسید. این در حالی است که تا عصر دیروز تلاش امدادگران هلال‌احمر برای بازگشایی مسیر روستا و امدادرسانی به روستاییان ادامه داشت.

تداوم قطعی برق و آب در گیلان
بارش بیشتر از 60سانتی‌متری برف در شهرها و یک و نیم متری برف در کوهستان‌ها، گیلان را فلج کرد. مدیران شهری و استانی گیلان که از پیش با هشدارهای هواشناسی از وضعیت بارش برف خبر داشتند اما این‌بار نیز با موج غافلگیری‌ها مواجه شدند تا باز هم بارش برف به فاجعه بدل شود.  غیراز شهرها و روستاهای مختلف که باقطع آب، برق، تلفن و راه‌های مواصلاتی مواجه بودند، بخش زیادی از مسافرانی که در حال ورود به گیلان بودند از مسیر جاده امامزاده هاشم به سمت میدان گیل رشت در راه ماندند و براساس گفته‌های پلیس راه گیلان، حدود 3هزار خودرو در محدوده امامزاده هاشم-سنگر و جاده سراوان-فومن گرفتار کولاک و برف شدند. یکی از شهروندانی که در جاده مانده بود می‌گوید: در محدوده سراوان به‌علت بارش شدید برف در جاده گیر کرده بودیم و امکان تردد نبود، نیروهای هلال احمر نیز به‌دلیل بسته بودن راه‌ها نمی‌توانستند به ما برسند. بعد از چند ساعت بالاخره جاده کمی باز شد و نیروهای هلال احمر آمدند و ما را اسکان دادند. رضا دادخواه اضافه می‌کند: مسئولان جاده‌ای باید این اطلاع‌رسانی را از قبل می‌کردند نه اینکه جاده بسته می‌شد، بعد اعلام کنند که جاده بسته است و به سمت گیلان نیایید! بسیاری از افراد خودرویشان را در جاده رها کردند و مسیر چندین کیلومتری را پیاده طی کردند تا به رشت برسند. به جز این، بخش زیادی از افراد خودروی خود را خاموش کردند تا بیش از این بنزین ماشین‌شان تمام نشود.

قطع ارتباط تلفن و راه
شهروندان شهرهای لاهیجان، صومعه سرا و تالش با قطعی برق روبه‌رو هستند و آب نیز در این شهرها قطع و وصل می‌شود. محلات مختلف شهر رشت نیز ازجمله حمیدیان، فرهنگیان، مطهری، بخش‌هایی از خیابان‌های سعدی و تختی، ولیعصر(عج) و فرزانه بعد از گذشت 24ساعت همچنان در بی‌برقی به‌سرمی‌برند. قطعی برق همچنین موجب قطعی و اختلال 300سایت تلفن همراه در استان شده است. به گفته مهرداد ترابیان، مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات اگر قطعی برق ادامه پیدا کند ممکن است با بحران ارتباطی در استان گیلان مواجه شویم. وی می‌گوید: برخی از سایت‌های تلفن همراه که در استان‌ گیلان به ارائه خدمات مشغول بودند و ارتباطات را در این منطقه متصل نگه می‌داشتند، قطع هستند. هم‌اکنون در بخش‌هایی از شهرهای ماسوله، لنگرود، لاهیجان، کومله، شلمان، رحیم‌آباد، خشکبیجار، آستانه اشرفیه و املش ارتباطات همراه تقریبا قطع است.

اسکان هزار و 630نفر
در این زمینه استاندار گیلان از اسکان اضطراری هزار و 630نفر از در راه ماندگان خبر داده و می‌گوید: تلاش بر این است که برق بخش قابل توجهی از مشترکان برقرار شود. ارسلان زارع با اشاره به وضعیت گیلان در جریان برف اخیر توضیح می‌دهد: بارش برف در ارتفاعات استان، بیش از 2متر و در مناطق شهری به‌ویژه رشت، لاهیجان و رودسر افزون بر یک متر گزارش شده است. وی با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای بازگشایی مسیرها و جاده‌های استان می‌افزاید: هم‌اکنون تمامی محورهای اصلی گیلان به جز محور اسالم - خلخال بازگشایی شده است. زارع به مشکلات پیش آمده برای برخی از مشترکان انشعابات آب و برق استان اشاره کرده و می‌گوید: از 250هزار مشترکی که برق آنها قطع بوده، مشکل 85هزار مشترک رفع شده و از 12هزار مشترکی که آب آنها قطع بوده، آب شرب 6هزار مشترک وصل شده است. وی به قطعی تلفن و اینترنت در برخی محورهای روستایی گیلان و نیز برخی ایستگاه‌های ارتباطی اشاره کرده و می‌افزاید: 50درصد از خطوط اینترنت استان قطع شده که امروز با برق رسانی به ایستگاه‌ها، مشکل قطعی اینترنت نیز رفع می‌شود. سیروس شفقی، فرماندار لنگرود نیز از وصل نشدن برق شهرستان لنگرود انتقاد کرده و می‌گوید: متأسفانه قطعی برق مشکلات دیگری مانند افت فشار آب و قطعی آب در برخی روستاها و نقاط شهری را به‌دنبال داشته است و مردم لنگرود با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند. یونس هوشمندپور، رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رضوانشهر گفته هنوز موفق به بازگشایی راه‌های فرعی و مناطق سخت گذر دراین شهرستان نشده‌ایم اما ظرف ۲ روز آینده همه راه‌های باقی مانده فرعی نیز باز می‌شود.

اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای جبران خسارات برف گیلان
معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در حاشیه بازدید از مناطق آسیب دیده از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای جبران خسارات ناشی از برف در استان خبر داد. محمدباقر نوبخت می‌گوید: ۳۰میلیارد تومان تنخواه از سوی دولت برای این استان ارسال شده و ۲۰ میلیارد تومان نیز برای رفع سریع مشکلات به توانیر اختصاص یافته است. وی تصریح می‌کند: در جلسه هیأت دولت، وزیر کشور گزارشی از آخرین وضعیت رخداد برف را دادیم که مقرر شد تا با رئیس سازمان مدیریت بحران به استان سفر کنیم و بازدیدی از مناطق آسیب دیده داشته و برای کمک به رفع سریع‌تر مشکلات و به‌ویژه باز شدن جاده ورودی مسیر قزوین- امامزاده هاشم - سراوان - فومن و رشت اقداماتی با سرعت انجام شود.  رئیس‌جمهوری نیز در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار گیلان در جریان آخرین گزارش درباره مشکلات ناشی از بارش سنگین برف قرار گرفت. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری همچنین به وزیران راه و شهرسازی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و کشور دستور داد تا تمامی امکانات وزارتخانه‌های خود را برای تسریع در روند خدمت رسانی به مردم و کاستن از مشکلات ناشی از این بارش‌ها به‌کار گیرند.

زلزله در روز برفی
در شرایطی که در روزهای گذشته ساکنان استان گیلان با برف و سرما دست و پنجه نرم می‌کردند زلزله نیز ترس و وحشت را به جانشان انداخت. این زمین لرزه ساعت 14:23دیروز به بزرگی 4.5ریشتر شهر احمدسرگوراب در منطقه شفت استان گیلان را لرزاند. مصطفی توکل، رئیس هلال احمر شفت در این‌باره گفت: به‌دنبال وقوع این حادثه 2تیم ارزیاب از هلال احمر شفت به منطقه اعزام شدند و بررسی‌ها نشان داد که خوشبختانه این زلزله خسارت جانی و مالی نداشته است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید