• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 24 بهمن 1398
کد مطلب : 95020
+
-

تبلیغات؛آزاد

7100 نامزد انتخابات برای 290کرسی مجلس رقابت می‌کنند

تبلیغات؛آزاد

فرزانه آئینی- خبرنگار

سرانجام موعد تبلیغات انتخاباتی رسید؛ از امروز احزاب و ائتلاف‌های سیاسی که مشتاق تصاحب کرسی‌های بهارستان هستند یک هفته فرصت دارند تا نظر رأی‌دهندگان را جلب کنند. ستاد انتخابات کشور دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در اجرای ماده۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده۴۰ آیین‌نامه اجرایی آن درخصوص زمان شروع و پایان فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، به آگاهی ملت شریف ایران و تمامی نامزدهای نمایندگی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رساند، فعالیت‌های تبلیغاتی کلیه نامزدهای تأییدصلاحیت‌شده از بامداد 24/11/98 آغاز و در ساعت۸ صبح روز پنجشنبه یعنی ۲۴ساعت قبل از شروع اخذ رأی پایان می‌یابد.» آغاز رقابت‌های تبلیغاتی کاندیداها بر سر 290کرسی مجلس یازدهم به این معناست که روند احراز صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان پایان یافته و 7100کاندیدای احرازصلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان تا دوم اسفند تلاش می‌کنند یکی از 290کرسی بهارستان را به‌خود اختصاص دهند؛ برای هر کرسی حدود 25نفر رقابت می‌کنند. هرچند شمار کاندیداها قابل توجه و تأمل است اما رقابت ناهمگون و نامتوازنی را میان 2 جریان اصلی سیاسی کشور یعنی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان شکل داده است؛ به‌نحوی که اصولگرایان به‌دلیل تعدد کاندیداهایشان و گزینه‌های متعددی که در سراسر کشور برای معرفی به مردم دارند، چندپاره شده‌اند و طیف‌های مختلف این جریان از نواصولگریان گرفته تا اصولگرایان سنتی و جبهه پایداری‌ها چنان دستشان برای معرفی کاندیداهایشان باز است که اجماع و ائتلاف بر سر یک لیست واحد در حوزه‌های انتخابیه به‌ویژه تهران برای آنان به امری ناممکن بدل شده و همین عدم‌هماهنگی و تعامل بدنه اصولگرایان باهم سبب شده است تا لحظه تنظیم این گزارش از ارائه لیست نهایی‌شان بازبمانند. تعلل یک‌ماهه اصولگرایان در معرفی کاندیداهایشان دلایل متعددی دارد اما اصلی‌ترین عامل، در سهم‌خواهی و مدعی‌بودن طیف‌های حاضر در این جریان است. در بین 3طیف مذکور، جبهه پایداری ساز مخالفش چنان است که هم مدعی سرلیستی است و هم سهم بیشتر از 30کرسی تهران! در نمونه‌ای دیگر، حاج‌منصور ارضی، مداح معروف اعلام کرد برای انتخابات تهران لیست می‌دهد. در بخشی از بیانیه چهارخطی او آمده است: «با توجه به مراجعات مکرر در چندماه اخیر و از آنجا که لیست‌های ارائه‌شده آنچه مدنظر طیف وسیعی از دلسوزان انقلاب اسلامی نیست، در فرصت باقیمانده لیستی از عناصر انقلابی و کارآمد با حمایت هیأت‌های مذهبی و عزیزان حزب‌اللهی و دردمند نظام ارائه خواهد شد و ان‌شاءالله تا 48ساعت آینده لیست مردمی و انقلابی مقبول معرفی می‌گردد.»

انصراف به‌دلیل تأیید دیرهنگام
در این سوی میدان اما برعکس غوغای کاندیداها در جریان اصولگرا، دست خالی اصلاح‌طلبان در انتخاب کاندیداهای مطلوب و مؤثر که تفکرات جریانی‌شان را نمایندگی کنند سبب منزوی‌شدن این جریان از عرصه رقابت‌ها شده است. وعده شورای نگهبان برای احراز صلاحیت 122کاندیدای دیگر و بازبینی رد صلاحیت نمایندگان فعلی هم به مدد این جناح نیامد و همچنان با اقل کاندیداهای نه‌چندان شناخته‌شده‌شان آماده رزم انتخاباتی با اصولگرایان می‌شوند. اگرچه احزابی چون مردم‌سالاری و کارگزاران سازندگی و انجمن اسلامی فرهنگیان در بین کاندیداهای به‌جامانده به‌دنبال فهرست‌بندی هستند اما مقابل آنها نگاهی وجود دارد که انصراف و کناره‌گیری از رقابت‌ها را به ماندن در جنگ نابرابر شکل‌گرفته ترجیح می‌دهد؛ نگاهی که دیروز افشانی را به سمت انصراف سوق داد. محمدعلی افشانی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و شهردار پیشین تهران دیروز با انصراف غیرمنتظره‌اش از کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم توجه‌ها را به شرایط اصلاح‌طلبان جلب کرد. او در متن انصرافش خطاب به استانداری تهران نوشت: «اینجانب سیدمحمدعلی افشانی با توجه به پیشینه فردی، اجتماعی و مدیریتی و اصرار فراوان اشخاص و احزاب، داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران شدم. متأسفانه تأیید دیرهنگام شورای محترم نگهبان امکان برنامه‌ریزی، سازماندهی و حضور مؤثر در این دوره از انتخابات را از اینجانب سلب نمود.
 همچنین احزاب اصلاح‌طلبی که داوطلب تأییدصلاحیت‌شده دارند نتوانستند به اتفاق لیست واحد انتخاباتی ارائه نمایند. بنابراین مستند به ماده46 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، انصراف خود را از داوطلبی نمایندگی دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی اعلام می‌دارم.» شرایط سخت اصلاحات برای بستن فهرست و ارائه آن از یک‌سو و فریادهای سهم‌خواهی طیف مختلف اصولگرایان و دست‌نیافتنی‌شدن ائتلاف در این جریان از سوی دیگر سبب می‌شود انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در لابه‌لای سرگردانی احزاب و فهرست‌های رنگانگ انتخاباتی‌شان در نوع خود بی‌سابقه و وی‍ژه باشد. تعدد لیست‌هایی که منجر به انتخاب سلیقه‌ای حامیان آنها شود و محصولش حضور بدون برنامه و استرات‍ژی نمایندگانی باشد که هرکدام به‌صورت مستقل روند و عملکرد شخصی‌شان را دنبال کنند. عصر روز گذشته اخباری درباره انتشار یک فهرست مشترک از سوی اصلاح‌طلبان منتشر شد که احتمالاً  این فهرست امروز نهایی و منتشر می‌شود.

پهن کردن سفره‌های بزرگ، تخلف است
رئیس ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با صداوسیما با اعلام خبرِ اتمام بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در شورای نگهبان، گفت: یک اتفاق مهمی که در اینجا افتاده این است که ما احراز نشدن صلاحیت نداریم، در واقع یا نامزدها تأیید شده‌اند و یا رد شده‌اند. براساس آنچه به ما اعلام شده است ۷ هزار و ۱۴۸ نفر در کل کشور تأییدصلاحیت شده‌اند و ۷ هزار و ۲۹۶نفر صلاحیتشان تأیید نشده است، کسانی که صلاحیتشان تأیید شده امروز برای همه فرمانداری‌های سراسر کشور اسامی‌شان ارسال شده است.  جمال عرف با بیان اینکه براساس تقویم انتخابات باید امروز اسامی به‌صورت آگهی به همه حوزه‌ها ابلاغ شود، تصریح کرد: احتمالا ما بحث نقل و انتقال برخی از نامزدها به حوزه‌های دیگر را خواهیم داشت، تا الان تعدادی نقل و انتقال صورت گرفته است که ما اعلام کرده‌ایم و ممکن است تعدادی برای روزهای آینده بماند که به محض اطلاع ما هم ابلاغ خواهیم کرد. عرف با بیان اینکه پهن کردن سفره‌های بزرگ جزو تخلفات تبلیغاتی در انتخابات محسوب می‌شود، تصریح کرد: براساس قانون، امکان خلع افراد از شرکت در انتخابات مجلس به‌عنوان نامزد به‌دلیل جرایم تبلیغاتی وجود دارد. براساس قانون انتخابات، فصل تبلیغات مشخص شده است و اینکه کسانی که تخلف می‌کنند چه مجازاتی دارند ما حتی قبل از تعیین نامزدها، کسانی را که تأییدصلاحیت خود را مسلم می‌دانستند و تبلیغات زودهنگام داشتند بررسی کردیم؛ مثلا در جایی کسی سفره بزرگی پهن کرد و در شبکه‌های اجتماعی هم منتشر شد؛ اینها قطعا جزو تخلفات است و با آن برخورد خواهد شد. رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سؤال که آیا تخلفات تبلیغاتی هست که باعث شود یک نامزد از شرکت در انتخابات مجلس خلع شود؟ گفت: در این‌باره وارد بحث جرایم می‌شویم؛ یعنی از مرحله تخلفات خارج می‌شویم. ما در جرایم مواردی داریم که اگر کسی مرتکب شود یک یا 2دوره ممکن است از شرکت در انتخابات به‌عنوان داوطلب محروم شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید