• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 24 بهمن 1398
کد مطلب : 94998
+
-

برای جبران تعطیلات پی‌درپی زمستانی

شاید پنج‌شنبه ‌ها تعطیل نباشد!

شاید پنج‌شنبه ‌ها تعطیل نباشد!

طاهره نمرودی
ما دانش‌آموزان، هرشب که می‌خواهیم بخوابیم و هرروز که از خواب بیدار می‌شویم، یک چشممان به آسمان است و یک چشممان به تلویزیون؛ زیرا هوا نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده‌ی ما دارد. بسیاری از روزها به دلیل آلودگی هوا یا هوای سرد تعطیل می‌شویم. دیده شده، گاه این تعطیلی‌ها به یک هفته هم رسیده است. پس از این تعطیلی‌های پی‌درپی که به مدرسه می‌رویم، انبوه کارها و برنامه‌‌های تلنبار شده که به سمت ما سرازیر می‌شود و گاهی هیچ وقت تا پایان سال تحصیلی به سرانجام نمی‌رسد.
وزیر آموزش و پرورش که دید این رویه دیگر پاسخ‌گو نیست و ما دانش‌آموزان، هر‌سال به‌جای پیشرفت تحصیلی به سمت سقوط تحصیلی می‌رویم، در حرکتی بی‌سابقه اعلام کرده یا یک ساعت به ساعت آموزشی روزانه‌ی مدرسه‌ها اضافه می‌کند یا ما دانش‌آموزان نگون‌بخت باید پنج‌شنبه‌ها هم به مدرسه برویم!
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت‌ آموزش‌ و پرورش، به‌گفته‌ی «محسن حاجی‌میرزایی»، وزیر آموزش و پرورش، این اختیار به همه‌ی مدارس داده شده که به استناد آیین‌نامه‌ی اجرایی مدارس، ساعاتی را که دانش‌آموزان نتوانستند به‌خاطر تعطیلی‌های گوناگون در کلاس درس حاضر شوند با افزایش ساعت آموزشی روزانه یا استفاده از پنج‌شنبه‌ها، این کلاس‌ها را جبران کنند.
پی‌گیری‌های خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه از روابط‌عمومی آموزش و پرورش استان تهران به این نتیجه رسید که این طرح، اجباری است و در تمام مدارس تهران اجرا می‌شود. با چند معلم و دانش‌آموز صحبت کردم تا نظر آن‌ها را در‌باره‌ی این طرح بدانم.
رحیمی، ۲۹ ساله است و  در مقطع ابتدایی تدریس می‌کند. او می‌گوید: «دانش‌آموزان ابتدایی عادت کرده‌اند تا چهارشنبه به مدرسه بروند و رفتن به مدرسه در روز پنج‌شنبه برایشان کاری سخت و آزار دهنده است.»
خانم‌معلم، راضی به اضافه‌شدن ساعت درسی هم نیست، چون معتقد است دانش‌آموزان دبستانی، پس از ساعت 11 خسته می‌شوند و در زنگ آخر کلاس، فقط می‌گویند کی به خانه می‌رویم؟ چه برسد به این که یک ساعت اضافه‌تر هم بمانند. او اضافه می‌کند: «بهتر است به‌جای این‌که اردیبهشت کلاس‌ها تمام شود، کلاس‌ها تا خرداد‌ماه ادامه داشته باشد.»
مادر علی‌اصغر که کلاس هفتم است می‌گوید: «بچه‌ها پنج‌شنبه به مدرسه بروند بهتر است.» اما علیرضای ۱۶ساله، عقیده دارد که اگر هرروز یک ساعت اضافه بروند، بهتر است تا این‌که یک روز بیش‌تر به مدرسه بروند.
آخرین نفری که سراغش رفتم، سعید طباطبایی، معلم دوره‌ی متوسطه‌ی اول بود. ‌او گفت: «پیشنهاد من این است که همکارانم، طرح درس امسال را کمی فشرده‌تر ارائه کنند؛ چون افزایش ساعت کار مدارس، به‌خصوص در مدرسه‌های دونوبته، بازدهی آموزشی را کاهش می‌دهد.»  او فعال‌کردن مدارس را در برخی از پنج‌شنبه‌ها مناسب می‌دانست و ادامه داد: «شاید بهتر باشد اداره‌ی آموزش و پرورش، تصمیم‌گیری درباره‌ی این موضوع را به عهده‌‌ی مدیران مدارس بگذارد تا آن‌ها هم پس از مشورت با معلم‌ها، برخی کلاس‌های جبرانی را در روزهای پنج‌شنبه برگزار کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید