• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 23 بهمن 1398
کد مطلب : 94953
+
-

روبات‌ها و اپلیکیشن‌های جدید می‌توانند کیفیت زندگی سالمندان را بالا ببرند

فناوری برای سالخوردگی

روبات «پارو» شبیه به یک موجود زنده است که به‌منظور کاهش استرس سالمند ساخته شده و در آغوش او جای می‌گیرد


آوین آزادی ـ روزنامه‌نگار

محصولات پیشرفته تکنولوژی در بعضی جاها بیشتر از آنکه آدم انتظار دارد، به جان‌مان می‌نشیند. اپلیکیشن‌هایی که این روزها زندگی ما جوان‌ترها به آنها وابسته است تا رفاه بیشتری را تجربه کنیم می‌تواند برای آنها که پا به سن گذاشته‌اند، نوعی منجی محسوب شوند. سالمندان عصر ما، اگر زیربار استفاده از گوشی‌های هوشمند بروند و کار با آنها را یاد بگیرند، می‌توانند دوران سالخوردگی شیرین‌تری را نسبت به سالمندان سال‌های قبل سپری کنند. اپلیکیشن‌ها، روبات‌ها و حتی تجهیزاتی مثل ویلچر و عصای هوشمند این روزها نه فقط در سراسر جهان بلکه حتی در کشورهای در حال توسعه‌ای مثل ایران قابل تهیه هستند و به‌نظر می‌رسد وقت آن رسیده که فرهنگ استفاده از این ابزار در جامعه سالمندان توسعه پیدا کند.

 اپلیکیشن‌ها 
پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما می‌توانند با گوشی‌های هوشمندی که به زبان فارسی هم مجهز هستند این روزها نیازهای خود را به راحتی برطرف کنند. تقریبا بیشتر این اپلیکیشن‌ها از رنگ‌های واضح و فونت‌های درشت استفاده می‌کنند.

اپلیکیشن هم‌یاد 
 برای پیشگیری از آلزایمر سالمندان، اپلیکیشنی به نام هم‌یاد در کشور طراحی و از آن رونمایی شده است. این نرم‌افزار با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دانشگاه صنعتی شریف طراحی و نسخه آزمایشی آن در سال گذشته معرفی شده است. این نرم‌افزار براساس ریسک فاکتورهای آلزایمر، برای پیشگیری از دمانس (زوال عقل) و آلزایمر ساخته شده و به‌عنوان یک ابزار کمک‌کننده در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا آنان بتوانند سلامت مغز خود را ارتقا دهند. هنگام ورود افراد به نرم‌افزار، تست‌های شناختی برای غربالگری از افراد انجام می‌شود و اگر افراد علائمی از مشکلات شناختی و آلزایمر را داشته باشند به آنان اخطار داده می‌شود تا برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند. در ادامه این اپلیکیشن به بخش‌هایی مجهز است که وضعیت سلامت قلب سالمند به وسیله آنها چک شده و توصیه‌هایی برای کنترل فشار خون، کلسترول و دیابت به آنها داده می‌شود. 

اپلیکیشن مراقبت از سالمندان 
یکی دیگر از نرم‌افزارهای داخلی طراحی شده، مراقبت از سالمندان است. در این نرم‌افزار درباره بهترین‌ شیوه‌های ارتباط گرفتن با سالمندان دستورالعمل‌هایی داده شده است که البته به‌نظر می‌رسد تمرکز این برنامه بر اطرافیان سالمندان باشد نه خود آنها. در اپلیکیشن مراقبت از سالمندان سعی شده تا همه نیازهایی که خانواده‌ها جهت نگهداری سالمندان خود می‌خواهند، درنظر گرفته و بر این اساس به افراد مشاوره داده شود. همچنین خدماتی مثل خدمات پرستاری در منزل، خدمات آزمایشگاهی مانند گرفتن نمونه خون و...، خدمات فیزیوتراپی، ویزیت پزشک، خدمات خرید مایحتاج روزانه، خدمات نظافت در منزل، خدمات گردش و خرید و... توسط این نرم‌افزار قابل سفارش است.

اپلیکیشن هم‌قدم 
در سال96، ‌از استارتاپی با عنوان هم‌قدم در حوزه سالمندان رونمایی شد. به واسطه این استارتاپ، انجام همه امور اداری، سلامت، خرید و حتی اوقات فراغت سالمندان می‌تواند توسط فرستاده‌ای از این شرکت انجام شود. سالمندان با هم‌قدم‌هایی که برای آنها فرستاده می‌شود هم کار خود را پیش می‌برند هم کمتر احساس تنهایی می‌کنند. نرخ خدمات ارائه‌شده توسط گروه هم‌قدم ساعتی 20هزار تومان اعلام شده است.

روبات‌ها 
تئوری جایگزین‌شدن روبات‌ها با انسان‌ها روزبه‌روز به واقعی‌شدن، نزدیک‌تر می‌شود. امروز در کشورهای توسعه‌یافته بسیاری از نیازهای افراد با روبات‌ها برطرف می‌شود تا جایی که حتی برخی افراد به این روبات‌ها وابستگی عاطفی پیدا می‌کنند.

روبات استیوی 
یکی از روبات‌هایی که این روزها عصای دست سالمندان شده است، روباتی است که به‌عنوان یکی از بهترین اختراعات ۲۰۱۹ میلادی معرفی شده و حتی عکس آن روی جلد نشریه تایم چاپ شده است. این روبات که استیوی نام دارد بسیار پیشرفته است؛ او سالمندان را سرگرم و حتی بازی بینگو را میان آنها رهبری می‌کند.

روبات پارو 
این ربات دارای سنسورهایی است که قادر به اندازه‌گیری درجه حرارت بدن، صدا و وضعیت سالمند است. به‌طور خلاصه پارو شبیه به یک موجود زنده است و به‌منظور کاهش استرس بیمار ساخته شده است. این روبات پشمالو اثرات روانی سالخوردگی را با محبت به سالمندان کاهش می‌دهد؛ شکل بیرونی این روبات شبیه گربه‌ها یا سگ‌های خانگی است.

روبات الیک
نگرانی مهمی که در رابطه با سالمندان وجود دارد، از دست‌دادن توانایی‌های ذهنی در آنهاست. یک شرکت روباتیک بزرگ، راه‌حلی خلاقانه را در قالب روبات ElliQ عرضه کرده است. هدف از ساخت این روبات، آنطور که شرکت سازنده گفته، فراهم‌کردن همراهی برای سالمندانی است که در عین حال بتواند آنها را فعال و درگیر نگاه دارد. این روبات قادر است تا به‌طور فعالانه محتوای دیجیتال دلخواه کاربر را به او پیشنهاد کند. حتی می‌تواند قرارهای ملاقات را به کاربر یادآوری کند و زمان مصرف داروها را اعلام کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :