• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 23 بهمن 1398
کد مطلب : 94950
+
-

گشایش آزمایشی آزادراه تهران- شمال؛ از امروز

قطعه نخست آزادراه تهران-شمال، از امروز به‌صورت موقت و فقط چند ساعت در روز، باز خواهد بود

حمل‌و‌نقل
گشایش آزمایشی آزادراه تهران- شمال؛ از امروز

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در حاشیه مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب، دستور داد رفت‌وآمد آزمایشی از قطعه نخست بزرگراه تهران - شمال آغاز شود. به‌گفته روحانی، این پروژه پیچیده و پرهزینه اوایل اسفندماه به‌صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

به‌گزارش همشهری، پس از گذشت 4سال از نخستین وعده افتتاح قطعه نخست آزادراه تهران - شمال، بهره‌برداری از این پروژه عمرانی به زمستان امسال موکول شد و قرار بود با آغاز تردد آزمایشی در این مسیر از 15دی‌ماه، مقدمات افتتاح رسمی آن در دهه فجر فراهم‌ آید اما بازهم بروز برخی مشکلات و ناهماهنگی در تجهیز مسیر باعث تعویق زمان افتتاح شد. دیروز، رئیس‌جمهوری همچنین از افتتاح رسمی قطعه نخست آزادراه تهران - شمال در اوایل اسفندماه خبر داد. مقام‌های وزارت راه و شهرسازی هم گفته اند: به‌احتمال‌زیاد قطعه نخست آزادراه تهران - شمال در هفته اول اسفندماه افتتاح می‌شود.

تردد محدود خواهد بود
قطعه نخست آزادراه تهران-شمال، از امروز به‌صورت موقت و فقط چند ساعت در روز به روی خودروهای ورودی باز خواهد بود زیرا ظاهرا هنوز برخی اقدام‌های اجرایی برای تکمیل پروژه در حال انجام است، چنان‌که جلال بهرامی، معاون توسعه آزادراه‌های وزارت راه و شهرسازی، گفته است: کارگران فعلا در حال انجام تمیزکاری و رنگ‌آمیزی هستند. استقرار دستگاه‌های مختلف، ازجمله اورژانس، پلیس راهور و راهداری نیز در حال انجام است.

دلایل تأخیر در افتتاح تهران
اگرچه طولانی شدن عملیات اجرایی در پروژه بیست‌‌وچندساله تهران- شمال، باعث شده دلایل برشمرده شده برای تأخیر در افتتاح فازهای آن بهانه به‌نظر برسد اما در جریان بهره‌برداری از قطعه اول واقعا مسائلی رخ داده که حتی فشار دولتی‌ها برای رساندن افتتاح این پروژه به دهه فجر نیز کارساز نبوده است. چندی پیش امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی گفته بود: در کارهای مهندسی قطعه یک بزرگراه تهران-شمال برخی مسائل پیش‌بینی نشده؛ مانند انتقال آب داشتیم که وزارت نیرو باید انجام می‌داد و این کار با تأخیر انجام شد. او همچنین اطمینان از  تأمین امنیت را یکی از الزامات افتتاح این پروژه اعلام کرده و افزوده بود: وزیر راه و شهرسازی تأکید دارد این پروژه زمانی افتتاح شود که از ایمنی کامل برخوردار باشد و یکی از دلایل تأخیر در افتتاح پروژه نیز همین سختگیری در‌باره ایمن‌سازی و تجهیز مسیر بوده است. به عقیده او، این پروژه فصل جدیدی از مهندسی در صنعت راهسازی محسوب می‌شود و نمی‌توان با تعجیل برای بهره‌برداری از کنارمسائلی مانند امنیت و ایمنی به‌سادگی عبور کرد.

آزادراه پرهزینه در پیچ افتتاح
آمارهای وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت، حاکی است: هزینه صرف شده برای ساخت قطعات چهارگانه آزادراه تهران- شمال به قیمت امروز، به 10هزار میلیارد تومان رسیده است. امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه هزینه تأسیسات این پروژه بسیار بالاست، می‌گوید: هزینه‌ای که فقط برای ساخت یا تأمین تأسیسات این پروژه صرف شده به‌اندازه ساخت برخی از بزرگراه‌هایی است که در کشور ساخته شده است. براساس اعداد و ارقامی که غفاری می‌دهد، هزینه تأسیسات قطعه یک آزادراه شمال 7 تا 13برابر هزینه ساخت یک کیلومتر آزادراه در شرایط عالی بوده؛ به‌گونه‌ای که اگر ساخت هر کیلومتر آزادراه بین ۱۰ تا ۲۰میلیارد تومان هزینه دارد، هزینه تأسیسات هر کیلومتر از قطعه یک آزادراه تهران- شمال ۱۳۰میلیارد تومان بوده است.

شناسنامه قطعه نخست آزادراه تهران- شمال
 نقطه شروع قطعه اول آزادراه تهران - شمال، تقاطع غیرهم‌سطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان در تهران است و در امتداد مسیر، از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل می‌گذرد. این قطعه با تونل تالون به طول ۴۸۷۰متر از دل منطقه کوهستانی توچال و دره لاینز عبور می‌کند و در سه‌راهی شهرستانک دوباره به جاده چالوس می‌پیوندد. ظاهرا تا قطعه دوم آزادراه تهران - شمال، حدفاصل دوآب شهرستانک تا پل زنگوله احداث نشود، همچنان جاده چالوس میزبان ترافیک سنگین سفرهای شمالی خواهد بود، اما همین قطعه اول که تقریبا 32کیلومتر طول دارد، مسیر دسترسی به شمال را، 60کیلومتر نسبت به جاده چالوس، کوتاه‌تر می‌کند و مصرف سوخت، استهلاک و اتلاف زمان را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. طبق اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان، احداث تونل تالون مهم‌ترین بخش از پروژه احداث قطعه نخست آزادراه تهران- شمال بود که حفاری آن را ابتدا شرکت STA چین انجام داد؛ اما بعدا به‌دلیل تأخیرهای مکرر در اجرای پروژه، این شرکت چینی از ادامه فعالیت منع و ادامه عملیات قطعه نخست به 7شرکت ایرانی واگذار شد.


  رئیس‌جمهوری، دستور آغاز تردد آزمایشی را از قطعه نخست آزادراه تهران - شمال صادر کرد

   احتمالا قطعه نخست آزادراه تهران - شمال در اوایل اسفند  به‌طور رسمی افتتاح می‌شود

   قطعه اول به طول 32کیلومتر است و باعث می‌شود مسیر دسترسی به شمال نسبت به جاده چالوس 60کیلومتر  کوتاه‌تر شود
 

این خبر را به اشتراک بگذارید