• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 23 بهمن 1398
کد مطلب : 94906
+
-

خورشید،‌فیلم ‌برگزیده فجر38

«روز صفر» و «شنای پروانه» با گرفتن 5 سیمرغ بیشترین جوایز جشنواره امسال را از آن خود کردند

خورشید،‌فیلم ‌برگزیده فجر38


مسعود میر ـ روزنامه‌نگار



این پایان شوریدگی‌های حجت است میان دفاع از ناموس و برادر و البته برملا شدن نابرادری، رها شده از آختگی قمه‌ها و چندش تصویری آلوده به «شنای پروانه». این پایان پدرانگی برای پنبه‌های پرغمزه است که پیرمرد مو‌پنبه‌ای به آن حرمت بخشید و بعد از سال‌ها دوری دوباره وارد شد، نگاه کرد، خروشید و از سینما «خروج» کرد. این پایان تب‌و‌تاب عاشقی «آتابای» است میان باغی که در دلش داغی دارد و دریاچه‌ای که گویی در سکوت، چون آب چشم شور شد و مثل احوالات روزهای دلگیر خاطره‌بازی، به تلخی زد. این پایان زیست دو‌گانه عطا است در شمایل یک مدل شیک‌پوش روی بیلبورد و در قامت یک عاشق در گاراژی متروکه تا «دوزیست» معنا شود. این پایان خنده‌ها و بازی‌های مال‌مال مولان‌پور است که وجودش را نامردی دشمن عراقی گاز گرفت تا او و خیلی‌های دیگر بشوند قربانی جنایت شیمیایی و حالا فقط «درخت گردو» به یادگار مانده‌است از آنهمه بی‌هوایی و بی‌صدایی. این پایان صدای بی‌صدای اشک‌های موسیو است که از هیچ فرکانس رادیویی پخش نشد اما شهری را نجات داد تا «آبادان یازده 60» بشود تنها خاطره از صدایی که می‌ماند. این پایان زیرکی‌های علی یا آرش یا هر اسم مستعار دیگری است که می‌تواند رمزگشایی کند از حادثه «روز صفر» و بعد گم شود در جمعیتی که در امنیت، خیابان‌ها را گز می‌کنند. این پایان جشنواره سی‌و‌هشتم فیلم فجر است.





















پیرو حناچی در اختتامیه جشنواره فیلم فجر:
نیازمند گفت‌وگوی مداوم هستیم




پیروز حناچی شهردار تهران در آیین اختتامیه ضمن تبریک چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «امیدوارم در ادامه فرصتی برای اصلاح نقاط ضعفی که در گذشته داشتیم داشته باشیم. یاد می‌کنم از کسی که ملت ایران را با رفتنش غمگین کرد. سردار دل‌ها قاسم سلیمانی و همچنین ۱۷۶ مسافر هواپیمای ماه گذشته که در آستانه چهلمین روز هر دو اتفاق هستیم.»
او در ادامه با بیان اینکه ما کشوری تاریخی هستیم و عقبه این تاریخی بودن را در جای جای هنر، ادبیات و تاریخ این کشور می‌شود جستجو کرد، گفت: «در خمسه نظامی اشاره می‌شود به جایی که اسکندر از مناطق شمالی عبور کرده و وارد سرزمینی می‌شود که آن سرزمین یک آرمان‌شهر و سرزمین ایران است.»
پیروز حناچی در ادامه بخش‌هایی از خمسه نظامی را خواند و سپس از اهداف انقلاب برای تبدیل شدن به آرمان‌شهر گفت و افزود: «ما برای این هدف نیازمند گفت‌وگوی مداوم هستیم و جشنواره فجر را بخشی از این گفت‌وگو  می‌دانیم. وظیفه ما است که فضایی برای تحقق این اتفاق فراهم کنیم.»
او در ادامه گفت: «ما به عنوان شهرداری تهران وظیفه خودمان می‌دانیم که از این فضا حمایت کنیم و آنچه در توانمان هست در اختیار هنرمندان قرار بدهیم که این رقابت هر چه قوی‌تر و بهتر برگزار شود. با توافقی که با دبیرخانه جشنواره داشتیم سعی کردیم این حمایت را انجام بدهیم و بعضی مسائل مثل پسماند، آلودگی هوا، حقوق شهروندی و مسائلی از این دست را در جشنواره مطرح کنیم. تهران شهری برای همه نخواهد شد مگر اینکه مجرای گفت‌وگوی اقشار مختلف را بر سر مسائل اساسی فراهم کنیم و در این زمینه دست نیاز به سمت هنرمندان دراز می‌کنیم چرا که هنر بهترین وسیله برای تاثیرگذاری است. امیدوارم که جشنواره امسال و تلاش همکاران من در کنار دبیرخانه مقبول اهل هنر واقع شده باشد.»






















عکس‌ها: همشهری/ حامد خورشیدی

 

این خبر را به اشتراک بگذارید