• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 21 بهمن 1398
کد مطلب : 94827
+
-

اعتراض‌های ‌برون‌مند

در لایحه بودجه سال99 شهرداری تهران برای بازپرداخت دیون و بدهی‌ها مبلغی حدود 5هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است

اعتراض‌های ‌برون‌مند

حامد فوقانی _ خبر‌نگار

در برخورد اول به‌طور حتم شاید به آنها حق داده شود؛ اما مسئله زمانی تغییر می‌کند که ببینیم برخی هدف‌شان، تنها تخریب است؛ دسته‌ای که هفته‌های متوالی و سر بزنگاه، خود را به خیابان بهشت می‌رسانند تا با سروصدا، مدعی بی‌توجهی مسئولان و مدیران شهری در پرداخت طلبشان شوند. البته که عده‌ای نیز به‌خاطر طلب‌های دیرینه خود از شهرداری روبه‌روی ساختمان مردمی‌ترین نهاد، تجمع می‌کنند و اغلب به‌صورت مسالمت‌آمیز، مطالبات خود را بر زبان می‌آورند. چه در دوره پیشین شورای شهر و چه در دوره فعلی، هریک از اعضا در مواجهه با چنین افرادی، سعی بر پاسخگویی و پیگیری داشته‌اند. به‌طور حتم نخستین درخواست هم از سوی مدیران شهری، ارائه اسناد است. در این بین، وقتی ماجرا جالب می‌شود که با وجود درخواست‌های مکرر اعضا و کارشناسان شورا، برخی از گروه‌های معترض اسنادی برای ارائه ندارند و فقط هیاهو و تشویش اذهان عمومی را چاشنی کار می‌کنند.

اینکه خیلی از پیمانکاران و کارگران پس انجام اقدامات اجرایی، تعهدات را از طرف مقابل مطالبه کنند، طبیعی بوده و حق مسلم آنهاست. بودار شدن قضییه اما به نوع مطالبه‌گری عده‌ای برمی‌گردد. تجمع دیروز تعدادی به شکل نامتعارف درست جلوی در اصلی ساختمان پارلمان شهری پایتخت نیز یکی از موارد پرابهام به‌حساب می‌آید. نشستن یا خوابیدن همراه پتو، سؤالات فراوانی را در ذهن به‌وجود می‌آورد و پیغام‌های مختلفی دارد. ازجمله اینکه آیا آنها آنقدر از پیگیری‌ها و نتیجه‌نگرفتن به ستوه آمده‌اند که حاضر شده‌اند به شکلی غیرمناسب در خیابان بهشت تجمع کنند؟ آیا واقعا آنها پیش‌تر راه تعامل را طی کرده‌اند و نتیجه نگرفته‌اند تا تصمیم بر انتخاب چنین راهی بگیرند؟ آیا اسناد طلبشان را به شورا ارائه داده‌اند که اکنون از این نهاد مطالبه‌گری می‌کنند؟ آیا به‌واقع آنها از مدیریت شهری طلب دارند؟ و...
همین سؤالات سبب شد تا روز گذشته ساعتی پس از دست‌به‌دست شدن تصویر عجیب چند معترض جلوی ساختمان شورا، علی اعطا واکنش دهد. سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به توییت خبرنگار همشهری در همین رابطه نوشت: «هربار که آمده‌اند با آنها گفت‌وگو کردیم. نماینده‌شان را به دفتر دعوت کردم. مستندات مطالبات خواستم، ندادند. بابت ارقامی که شفاهاً مدعی شدند از شهرداری پیگیر شدم. تأیید نکردند. حالا مجددا آمده‌اند؛ همکاران مستندات مطالبات را خواستند. نداشتند یا ندادند. شما چه فکر می‌کنید؟ پیشنهاد متفاوتی دارید؟»

4472 میلیارد برای پرداخت دیون
مدیریت شهری فعلی اگرچه میراث‌دار رقم سنگینی از بدهی‌های دوره گذشته شده اما از ابتدای کار، بازپرداخت وام‌ها و دیون پیمانکاران را در دستور کار داشته است. اگرچه شاید رقم دقیق بدهی‌های مدیریت شهری به‌خاطر نبود اسناد مشخص نباشد اما به میزانی هنگفت است که روزانه بیش از 17میلیارد تومان سود بانکی به آن اضافه شود. برای همین مدیریت شهری تلاش می‌کند تا جلوی افزایش انباشت بدهی‌ها را بگیرد. در این راستا شهرداری تهران در لایحه بودجه سال99 برای بازپرداخت دیون و بدهی‌ها مبلغی بالغ بر 4هزار و 472میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. گفتنی است طبق بند 2 و 3 تبصره پنجم بخش اول لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود : 
با مدنظر قرار دادن صرفه و صلاح شهرداری تهران، دیون و تعهدات سنواتی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی، املاک تصرفی تا سقف مبلغ 40 هزار میلیارد ریال و بدهی‌های سررسید شده سال‌های گذشته به بانک‌ها و مؤسسات مالی بابت تسهیلات اخذ شده (ارزی و ریالی) را تا سقف مبلغ 50 هزار میلیارد ریال با اولویت تامین منابع غیرنقد، کارسازی و مراتب را پس از تحقق در تفریغ بودجه منعکس نماید. در صورت ضرورت، پرداخت نقدی صرفا پس از پیش‌بینی منابع موردنیاز در کمیته تخصیص مجاز خواهد بود.
همچنین شهرداری مجاز است بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی را که در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه تا پایان سال۱۳۹۷ ایجاد شده است با مطالبات وصولی از دولت، از طریق اسناد خزانه اسلامی یا سایر اوراق بهادار دولتی قابل واگذاری به غیر، اوراق تسویه بانکی، تهاتر و تسویه پایاپای تا سقف تعیین شده در بودجه مصوب، به ارزش اسمی آنها تسویه نماید.

بودجه دوبرابری برای پرداخت دیون
    علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران

بدهی‌های شهرداری به پیمانکاران ارقام انباشته‌ای از سال‌های قبل است و در این دوره نیز بالاخره مدیریت شهری باید این بدهی‌ها را پرداخت کند. اقدامات خوبی هم انجام شده و در بودجه امسال یعنی بودجه سال98 نیز در پرداخت بدهی پیمانکاران، بودجه خوبی در نظر گرفته شد و بخش قابل‌قبولی از بدهی‌ها پرداخت شد. در لایحه بودجه99 نیز که اخیرا تقدیم شورا شده است، ردیف پرداخت دیون و تعهدات، حدود دوبرابر مصوب امسال است.
اعتراض یک حق طبیعی است و اگر افرادی مشکلشان از طریق قانونی در شهرداری حل‌وفصل نمی‌شود، طبیعی است که به شورا مراجعه کنند. ممکن است برخی طلبکاران مراجعه کنند و مدارکی ارائه دهند و برای استیفای حقوق خود نیاز به پیگیری از سوی شورا داشته باشند و اعضای شورا تشخیص بدهند ظلم یا بی‌عدالتی صورت گرفته یا حقی پایمال شده است و موضوع را پیگیری کنند. اما بدیهی است که هرکس ادعای مبنی بر مطالبه داشتن از شهرداری مطرح می‌کند، حداقل 2برگ سند باید داشته باشد. به‌نظر شما امکان‌پذیر است افراد شب و روز بیایند مقابل شورا تحصن کنند و همانجا مقیم شوند اما وقتی از آنها دعوت کرده و صحبت می‌کنید و اسناد مطالباتشان را می‌خواهید، یک برگ هم سند نداشته باشند یا ارائه نکنند و این موضوع به‌کرات تکرار شود. خب، هرکس با این موضوع مواجه شود و هربار از این چند نفر اسناد مطالبات بخواهد و آنها هم حتی یک برگ کاغذ ارائه ندهند، اصل موضوع برایش محل تردید خواهد بود.

میراث دار 10ساله
    مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران

تسویه کامل بدهی‌ها و دیون شهرداری کار بسیار دشواری است و نمی‌توان انتظار داشت که در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت به نتیجه لازم رسید. با این حال مدیریت شهری فعلی از راه‌های گوناگون برای بازپرداخت بدهی‌ها پیش می‌رود. سود بدهی‌های به‌ارث‌رسیده به دوره فعلی مبلغ قابل توجهی است که نیاز به برنامه‌ریزی دارد. در این میان برخی از مدعی‌های طلب از شهرداری نیز اسناد دقیقی را تاکنون ارائه نداده‌اند. به هرترتیب ۵هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی و دیون شهرداری به پیمانکاران در بودجه سال۹۹ شهرداری تهران اختصاص یافته است. البته باید توجه کرد که پرداخت‌ها مربوط به مجموعه بدهی بانکی، افراد حقیقی و حقوقی خواهد بود که در ردیف بازپرداخت بدهی‌ها گنجانده شده است. این ردیف ۵هزار میلیارد تومانی کمک می‌کند تا بخش عمده‌ای از بدهی شهرداری به پیمانکاران کاهش یابد. در سال98 نیز مبلغ ۳۸۰۰میلیارد تومان در بودجه برای پرداخت بدهی پیمانکاران درنظر گرفته شد که خوشبختانه توانستیم با تخصیص ۱۰۰درصدی آن، بخش زیادی از بدهی‌ها را حل کنیم. هم‌اکنون کل بدهی شهرداری تهران به پیمانکاران حدود ۶هزار میلیارد تومان است. این مبلغ جزو بدهی جاری به‌شمار می‌رود، چراکه پیمانکاران زیادی با شهرداری تهران در حال کار هستند. از سوی دیگر باید دقت داشت که این حجم بدهی‌های باقیمانده برای مدیریت شهری جدید از سال۸۹ است. یعنی به‌عبارت دیگر هنوز برخی بدهی‌های سال۸۹ شهرداری تهران به پیمانکاران پرداخت نشده و ما میراث‌دار بدهی‌های 10ساله هستیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید