• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 21 بهمن 1398
کد مطلب : 94787
+
-

شهید سلیمانی آیینه 41سالگی انقلاب

شهید سلیمانی آیینه 41سالگی انقلاب

غلامرضا کرمی _ نماینده پیشین کرمان

چهل‌ویکمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران تقارن مبارکی با چهلمین روز شهادت سردار انقلابی و فرمانده بزرگ نیروی قدس سپاه حاج قاسم سلیمانی دارد. شهادت سپهبد سلیمانی بارزترین نماد مکتب مقتدرانه و در عین حال مظلومانه انقلاب اسلامی در مواجهه با خصم اصلی و درجه اول خود یعنی آمریکا بوده است و در آغاز گام دوم انقلاب پیام عمیق تداوم سازش‌ناپذیری فرهنگ انقلاب اسلامی با خوی استکباری دولت ایالات متحده را پررنگ کرد.

شهید سلیمانی پرورش‌یافته تفکر حضرت امام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود. ویژگی‌هایی که سردار سلیمانی طی 40سال انقلاب اسلامی پیدا کرد، ثمره و نتیجه 4دهه انقلاب اسلامی را در شهادتش متبلور کرد. او فردی بود که زندگی عادی داشت. آشنایی نگارنده این سطور با شهید سلیمانی به سال59 بازمی‌گردد که سردار سلیمانی فرمانده سپاه شهر رابر شدند. ایشان زاده روستای قنات ملک این شهرستان از استان کرمان بودند.
سردار سلیمانی در ویژگی‌های فردی خودش یکی از افراد عادی جامعه بود که با پیروزی انقلاب اسلامی، یک چهره انقلابی می‌شود و به سپاه پاسداران می‌پیوندد. او در سپاه نیز یک روند عادی را طی می‌کند ولی چون از زندگی عشایری وارد جامعه شده بود، جوهره شجاعت در وجودش بود و ارتباطات خوب مردمی داشت. همین روحیه شجاعت و مردمداری ایشان تا زمان شهادت همراهش بود.
روحیه شجاعت و ورزشکار بودن سردار سلیمانی باعث می‌شود تا وقتی به سپاه می‌آید، مسئولان پادگان قدس آن روزهای سپاه کرمان در تقسیم تشخیص می‌دهند این انسان ورزیده و شجاع باید به پادگان آموزشی برود. ایشان در پادگان آموزشی به‌کارگیری می‌شود و آموزش تاکتیک در تهران می‌بیند. وقتی جنگ شروع می‌شود، به‌دلیل اینکه سردار سلیمانی یک مربی آموزش نظامی بود، در میدان حاضر می‌شود و فرماندهی می‌کند. او آنچنان شاخص می‌شود که فرماندهان تشخیص می‌دهند سردار سلیمانی باید فرمانده رزمنده‌های کرمانی و تیپ شود. او سپس فرمانده لشکر و بعدتر سپاه قدس می‌شود.
شخصیت سردار سلیمانی به‌عنوان یکی از افراد جامعه تحت تربیت ولایت فقیه شکل گرفت. او دشمن‌شناسی را در جنگ یاد گرفت، مبارزه با دشمن را در جنگ یاد گرفت. سامان دادن رزمنده‌ها دربرابر دشمن را در جنگ یاد گرفت و براساس آموخته‌هایش توانست با استفاده از نیروهای کادر و بسیجی استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان یک لشکر قدرتمند در سپاه پاسداران را سامان بدهد. این لشکر تا پایان جنگ نیز یکی از لشکرهای قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.
سردار سلیمانی ستاد لشکر را بعد از جنگ در کرمان مستقر کرد. وقتی کشور با ناامنی‌های جنوب شرق کشور مواجه می‌شود، او مأموریت پیدا می‌کند با این ناامنی‌ها مقابله کند. در اینجا نیز پرونده ایشان مشحون از موفقیت‌ها در برقراری امنیت استان‌های کرمان ، سیستان و بلوچستان و حتی جنوب خراسان است.
ایشان در آخرین مسئولیت خود 22سال در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور داشت. مهم‌ترین ویژگی سردار سلیمانی ایمان به قدرت خدا بود. جبهه مقاومت از زمانی که ایشان فرمانده سپاه قدس شد تا 22سال بعد زمین تا آسمان تفاوت پیدا کرد. ایشان یک الگو برای کشور، جبهه مقاومت و مردم منطقه است. فردی که دشمن را کوچک می‌دانست چون قدرت خدا را غالب بر قدرت‌های مادی می‌دانست.
شهید سلیمانی نمادی از چهره چهل و یک‌سالگی انقلاب اسلامی است چون در کنار مردم مستضعف منطقه قرار گرفت و آنها را از لحاظ روحی و تجهیزاتی تقویت کرد تا دربرابر دشمنان قسم‌خورده مسلمانان در سوریه، لبنان، عراق، افغانستان و یمن ایستادگی کنند. شهید سلیمانی در خط مقدم با شجاعت تمام، همه رزمنده‌های منطقه را به صحنه مقابله با استکبار آورده بود.

در یک جمع‌بندی، تا زمانی که سردار سلیمانی در حیات جسمانی بود و فرماندهی می‌کرد، یک دوره موفق را طی کرد. بعد از شهادت نیز با صحنه‌هایی که مردم عراق و ایران در تشییع ایشان خلق کردند، عمق نفوذ وی در دل مردم منطقه آشکار شد. مردم سردار سلیمانی را به‌عنوان یک الگو پذیرفتند. این الگو در همه ابعاد پذیرفتنی است و شخصیت محدودی محسوب نمی‌شود، از مردمداری گرفته تا خدمتگزاری، ولایتمداری، خلوص، تقوا و مبارزه خستگی‌ناپذیر با دشمن و امیدبخشی به مردم. ایشان بعد از شهادتش تکثیر شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید