• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 20 بهمن 1398
کد مطلب : 94754
+
-

شهردار تهران در دهمین مجمع جهانی شهری و در اعتراض به برخورد غیرقانونی ابوظبی با هیأت ایرانی گفت:

محدودیت برای شهرداری‌ها، مقابله با دمکراسی

محدودیت برای شهرداری‌ها، مقابله با دمکراسی

شهردار تهران در نخستین روز از دهمین دوره مجمع جهانی شهری (WUF10) که در ابوظبی، پایتخت امارات در حال برگزاری است به ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای شهرها اشاره و بر نقش «نوآوری» در اداره شهر تأکید کرد و از برنامه‌های شهرداری تهران برای تنظیم رابطه «فرهنگ» و «نوآوری» در مدیریت شهری سخن گفت.

به گزارش شهرنوشت، «پیروز حناچی» در این مراسم با اشاره به عدم‌صدور ویزا برای همه اعضای هیأت ایرانی گفت: قبل از ورود به بحث مایلم نکاتی را در باب وضعیت هیأت ایرانی در این رویداد و ربط آن با «فرهنگ» که از آرمان‌های مطرح در این رویداد است، بیان کنم. تقویت حیات چندفرهنگی، مدارا و به رسمیت‌شناسی هویت‌ها و بسط صلح و دوستی در جهان، از آرمان‌های بنیادین در حیات شهری است که میزبان اصلی این رویداد یعنی سازمان ملل متحد نیز مطابق بندهای 2 و 3 ماده یک منشور ملل متحد بر آن تأکید بسیاری دارد. متأسفانه دولت میزبان این رویداد، این آرمان را پاس نداشته است. میزبان ما در اقدامی غیرقابل دفاع، اجازه برپایی غرفه‌های متعلق به ایران را نداده و با وجود پیگیری نمایندگی کشور من و قول مساعدی که داده شده بود، از صدور ویزا برای برخی اعضای هیأت ایرانی خودداری کرده است. درحالی‌که شهرداری‌ها، به‌عنوان یک نهاد عمومی، نتیجه مستقیم دمکراسی‌اند و ایجاد محدودیت برای آنها مقابله با دمکراسی است. با وجود این، هیأت ایرانی، برای استفاده از همه امکان‌های گفت‌وگو در این رویداد حاضر شده و من به‌عنوان نماینده مردم تهران، ضمن ارسال پیام صلح و دوستی شهروندان تهرانی به همه شهروندان شهرهای شرکت‌کننده در این نشست، اعتراض خود را نسبت به این اقدامات اعلام می‌کنم.
او با بیان اینکه امروزه، شهرها مهم‌ترین کالبد تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی‌ هستند، گفت: بیش از 50درصد جمعیت جهان، امروز در شهرها زندگی می‌کنند و 80درصد از تولید ناخالص ملی جهان، در شهرها تولید می‌شود. شهر تهران نیز به تنهایی پذیرای 11درصد از جمعیت ایران و تولیدکننده 21درصد از تولید ناخالص ملی کشور است؛ شهری چندفرهنگی که حاصل مهاجرت شهروندان ایرانی در دوره‌های مختلف به شهر تهران است. اداره چنین حجمی از جمعیت در یک شهر چندفرهنگی، جز از طریق «نوآوری» مداوم در حوزه‌های مختلف ممکن نیست.
شهردار تهران با بیان اینکه همه شهرها با تهدید ناشی از سیطره اهداف تجاری و مالی بر حیات شهری و کاهش کیفیت زندگی شهروندان روبه‌رو هستند، تصریح کرد: فاصله طبقاتی، حذف، طرد و به حاشیه‌راندن برخی اقشار و سربرآوردن اشکال مختلف هویت‌گرایی و اقتصادگرایی، تهدیدی برای حیات صلح‌آمیز و مدرنیته چندفرهنگی است. به همین دلیل اولویت‌های اصلی ما حفظ میراث فرهنگی، تقویت هویت چندفرهنگی و نجات کالبد شهر از بدل شدن هرچه بیشتر به کالایی برای مبادله اقتصادی بوده است.
حناچی ادامه داد: ما متوجه بوده‌ایم که متأسفانه مفاهیمی مانند «نوآوری» در سال‌های گذشته به‌طور عمده به‌معنای «نوآوری اقتصادی» و در خدمت «تجاری‌سازی» و کسب درآمد برای صاحبان سرمایه فهم شده‌اند. نتیجه سیطره چنین فهمی از نوآوری، در زمانه هژمونی گفتارهای نولیبرال، حذف عموم شهروندان از فضای عمومی شهرها، کاهش مشارکت آنها در اداره شهر و رشد نابرابری در حیات شهری و آسیب‌پذیرشدن بیشتر حوزه فرهنگ بوده است. رصد این تحولات نشان می‌دهد که به‌کارگیری گسترده فناوری‌های نو، راهکاری کارآمد به‌منظور بهره‌مندی از شهری پایدار و تاب‌آور است. بدون «نوآوری» ما قادر به اداره شهرهایمان نیستیم. آنچه باید به آن فکر کنیم چگونگی تنظیم رابطه «نوآوری» و «فرهنگ» است؟
او بیان کرد: شهرداری تهران برنامه‌ای را در پیش گرفته‌است تا بتواند میان فرهنگ و نوآوری رابطه‌ جدید برقرار کند. رابطه‌ای در خدمت پس‌گرفتن فضاهای عمومی شهر به نفع شهروندان، کاهش میزان وابستگی شهر به درآمدهای ناشی از فروش زمین و آسمان شهر، افزایش مشارکت شهروندان در حیات اجتماعی و کاهش نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی. «شهر هوشمند» از این منظر برای ما اهمیت داشته است.
شهردار تهران در ادامه افزود: نخستین مسئله برای ما در حوزه «شهر هوشمند» استفاده از «نوآوری» برای کاهش وابستگی درآمد شهر به فروش زمین و آسمان شهر بوده است. استراتژی ما در این زمینه اداره شهر به کمک کسب‌وکارهای خلاقانه عموم شهروندان و نه سرمایه‌های بزرگ تعداد معدودی سرمایه‌دار بوده است. به همین دلیل در تدوین استراتژی نوآوری در حوزه شهر هوشمند و تبدیل شهرها به مثابه پلتفرم، تلاش کرده‌ایم فرصت‌های مناسبی در اختیار استارتاپ‌ها و کسب و کارها قرار گیرد تا امکان خلق ثروت و نوآوری مهیا شود.
او ادامه داد: توسعه نوآوری در شهر، نیازمند نقش‌آفرینی تمام ذینفعان و نه عده‌ای معدود است که به‌دلیل برخورداری از سرمایه‌های کلان حتی می‌توانند انحصار «نوآوری» را هم خریداری کرده و از آن خود کنند. شهروندان، جوانان تحصیل‌کرده، استارتاپ‌ها، دانشگاه‌ها، شرکت‌های کوچک و متوسط، کارآفرینان و گروه‌های اجتماعی، همگی در توسعه نوآوری در شهر سهیم هستند.
او با بیان اینکه برنامه «تهران هوشمند» برای دستیابی به مجموعه این اهداف طراحی شده است، اظهار کرد: برنامه «تهران نوآور» با هدف ایجاد یک زیست‌بوم نوآوری شهری دنبال می‌شود. این برنامه از 5سطح تشکیل شده است. طی سال گذشته، کاربران سامانه «تهران من» به‌عنوان درگاه واحد خدمات شهروندی، حدوداً 5برابر شد و به بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰هزار نفر رسیده است. در فاز اول این برنامه، 5محور برنامه شامل «شهروند هوشمند و خدمات دیجیتال»، «تهران نوآور»، «مدیریت هوشمند حمل‌ونقل درون‌شهری»، «توسعه خدمات ایمنی، انرژی و محیط هوشمند» و «تحول دیجیتال شهرداری تهران» در دستور کار قرار گرفته است.
حناچی افزود: همچنین در حوزه حمل‌ونقل پاک برای نخستین بار در ایران، همزمان با فرهنگسازی گسترده با استفاده از مشارکت گروه‌های مختلف صاحب سرمایه‌های نمادین، سرویس اشتراکی جابه‌جایی مبتنی بر دوچرخه در کلانشهر تهران با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شده است و پس از یک سال از آغاز فعالیت، روزانه 3500سفر به وسیله دوچرخه‌های اشتراکی را تجربه کردیم.
هم‌اکنون، روزانه بیش از یک میلیون سفر در شهر تهران از طریق خدمات تاکسی اینترنتی و با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود. 
او تأکید کرد: در انتها، مایلم به‌عنوان شهردار کلانشهر تهران آمادگی خود را برای میزبانی همه عزیزان در شهری فرهنگی، تاریخی و در مسیر هوشمند شدن و همچنین برای همکاری در زمینه‌های نوآوری، هوشمندسازی، تحول دیجیتال و بسط هویت چندفرهنگی به تمامی شرکت‌کنندگان در این نشست اعلام کنم.



   4برنامه شهرداری تهران در مجمع جهانی شهری

مجمع جهانی شهری، یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های مدیریت‌شهری در دنیا، به میزبانی ابوظبی در حال برگزاری است و شهرداری تهران در حاشیه این مجمع ۴ رخداد جانبی برگزار می‌کند.
به گزارش شهرنوشت، مجمع جهانی شهری؛  همایش چندروزه‌ای است  که میزبان بیش از ۲۰ هزار تن از مدیران شهری کشورهای متعدد است تا گرد هم بیایند و تجربیات خود را در حکمروایی محلی با یکدیگر به اشتراک بگذارند. پیروز حناچی، شهردار تهران نیز به همراه هیأتی به ابوظبی سفر کرده تا در این رخداد جهانی حضور پیدا کند.
هر یک از شهرهای حاضر در این مجمع امکان ثبت درخواست را برای برگزاری رخدادهای جانبی داشتند، اما هر درخواستی لزوما با موافقت متولیان مجمع روبه‌رو نشده است، چرا که مسئولان برگزاری تأثیرگذاری و توانایی شهر برگزارکننده را در انتقال تجربیات و دانش نیز درنظر گرفته‌اند و صرفا تعداد مشخصی از شهرهای شرکت‌کننده فرصت معرفی دستاوردهایشان را در حاشیه WUF10 دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید