• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 20 بهمن 1398
کد مطلب : 94687
+
-

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی: تخفیف‌های شرکت‌های تولیدکننده یا رقابتی است و یا در اثر فشار فروشگاه‌هایی مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ چنین تخفیف‌هایی همیشگی نیست ولی مطمئنا در آستانه سال نو که پیک مصرف است، این تخفیف‌ها بازخواهند گشت

سوگلی‌های خارجی بازار شوینده‌

سوگلی‌های خارجی بازار شوینده‌

فرخنده رفائی_خبرنگار

شب عید و خانه‌های براق و خوشبو همیشه یک پیش‌درآمد نسبتا سخت داشته و دارد که همان خانه‌تکانی است. کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که از تمیزکاری‌ها و بشوری و بساب‌های دم عید خاطره نداشته باشد. گرچه امروز به لطف قالیشویی‌ها و خشکشویی‌ها کمی از سختی و سنگینی این کار پرزحمت کاسته شده اما هنوز هم بخش عمده‌ای از این کارها در داخل خانه‌ها و توسط اعضای خانواده‌ انجام می‌شود یا کسی را به کمک می‌گیریم، در هر صورت سر و کارمان با وسایل و مواد پاک‌کننده و شوینده است. بازار شوینده‌ها در آستانه شب عید حسابی داغ است و هرسال هم مدل‌های جدید و تخصصی‌تری از این محصولات به بازار می‌آیند؛ شوینده کاشی و سرامیک، شوینده سینک و فلزات، شوینده چرم و چوب، جرم‌گیر سطوح، مایع‌های سفیدکننده، مایع شیشه‌شور، مایع‌های همه‌کاره و... که هرکدام از آنها برندهای ایرانی و خارجی و کیفیت‌های متفاوتی دارند.

بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی ‌که در داخل کشور تولید می‌شود به اذعان دست‌اندرکاران امر و البته مصرف‌کنندگان، نه از لحاظ کیفی توان رقابت با تولیدات خارجی را دارند و نه از لحاظ کمی توان تامین بازار را، اما درباره شوینده‌ها شرایط متفاوت است. به گفته کارشناسان، توان تولید داخلی در این حوزه به اندازه‌ای است که نه‌تنها کل نیاز بازار را تامین‌ می‌کند، بلکه می‌تواند صادرات و ارزآوری مناسبی هم داشته باشد‌. بختیار علم‌بیگی- رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده- بهداشتی و آرایشی کشور در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: تولیدکنندگان داخلی، توان تامین صد درصد تقاضای بازار مواد شوینده و بهداشتی را دارند و نیازی به واردات نداریم. چندی پیش نیز حمید مقیمی- رئیس انجمن واردکنندگان و فروشندگان لوازم بهداشتی، آرایشی و عطریات- در گفت‌وگو با همشهری بر این نکته تأکید کرده بود که در حوزه شوینده‌ها به هیچ‌وجه وابستگی‌ای به واردات وجود ندارد و کیفیت و کمیت تولیدات داخل جوابگوی نیاز مردم هست. اما با وجود اینکه مسئولان از بی‌نیازی به واردات می‌گویند، نگاهی به فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات بهداشتی و شوینده‌ها حاکی از آن است که هنوز درصدی از کالاهای موجود در بازار را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. به گفته فروشندگان، با اینکه تولیدکنندگان داخلی در حوزه شوینده‌ها نسبتا موفق عمل کرده‌اند، ولی به‌دلیل تقاضایی که وجود دارد هنوز درصدی از اجناس مغازه‌ها از میان کالاهای وارداتی تامین می‌شود و این درصد، به‌شدت به منطقه‌ای که مغازه در آن واقع شده‌ است، بستگی دارد.

سودآوری فروش شوینده‌های خارجی 
یک فروشنده ‌محصولات بهداشتی که در شرق تهران مغازه دارد، به خبرنگار همشهری می‌گوید: 80درصد کالاهای موجود در مغازه را تولیدات شرکت‌های داخلی تشکیل می‌دهد ولی ناچاریم تقاضا برای محصولات برندهای خارجی را هم تامین کنیم چون عمده سود فروشندگان از فروش اجناس خارجی است و اگر به این تقاضا پاسخ ندهیم، سودمان تا حد زیادی کاهش می‌یابد. محمد سلامی، مغازه‌دار دیگری است که در یکی از مناطق شمالی شهر تهران فعالیت دارد، به همشهری می‌گوید: در این منطقه تقاضا برای جنس خارجی بیشتر از ایرانی است و همین باعث شده بیش از 70درصد کالاهای مغازه ما خارجی باشد. وی دلیل این امر را نوسان در کیفیت تولیدات داخلی می‌داند و می‌افزاید: یکی ‌از برندهای بنام و مطرح مواد شوینده که به‌ویژه مایع لباسشویی آن مشتری زیادی داشت اخیرا با افت کیفیت مواجه شده و اعتماد مصرف‌کنندگان را از دست داده است، چنین مواردی باعث می‌شود خریدارانی که توان مالی مناسبی دارند، به جای اینکه هر چندوقت یک‌بار برند جدیدی را امتحان کنند، سراغ محصولاتی را بگیرند که در درازمدت بتواند پاسخگوی نیاز و اعتماد آنها باشد. اظهارات فروشندگان درباره فروش اجناس خارجی درحالی مطرح می‌شود که از تابستان سال گذشته واردات بیش از 1400 قلم کالای دارای تولید مشابه داخلی به کشور ممنوع شد که محصولات بهداشتی و آرایشی و شوینده‌ها نیز جزو آنها بود. با این حال فروشنده‌ها در پاسخ به این سؤال که اجناس وارداتی را از چه طریقی تامین می‌کنید، به این جمله که «همه‌‌چیز در بازار هست» اکتفا می‌کنند و مسئولان نیز واردات هرگونه محصول بهداشتی و مواد شوینده را انکار می‌کنند.

بازگشت تخفیف‌های فروشگاهی 
غیر از محصولاتی که به هر طریق از خارج کشور وارد می‌شوند، تولیدکنندگان داخلی محصولات آرایشی و بهداشتی‌ و شوینده‌ها نیز بخشی از مواداولیه مورد نیازشان را از طریق واردات تامین می‌کنند و این نگرانی‌ وجود دارد که نوسان اخیر نرخ ارز، قیمت این محصولات را در آستانه شب عید افزایش دهد، اما مسئولان این نگرانی را بی‌مورد می‌دانند.
 رئیس هیات مدیره  انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی خیال مصرف‌کنندگان را راحت می‌کند و در زمینه تأثیر نرخ ارز بر بازار می‌گوید: با نزدیک شدن به عید، هیچ افزایشی در قیمت مواد شوینده‌ و بهداشتی‌ نخواهیم داشت و هر وضعیتی که پیش بیاید مطابق تعهدی که به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان داده‌ایم، قیمت این کالاها دست‌کم تا پایان فروردین ثابت خواهد ماند. با این حال فروشندگان از حذف تخفیف‌های شرکت‌های تولیدکننده داخلی خبر می‌دهند و می‌گویند که این کار به افزایش قیمت‌ برای مصرف‌کننده منجر خواهد شد چون فروشنده‌ها سودشان را از تخفیف برمی‌داشتند و اگر تخفیفی درکار نباشد ناچارند قیمت را افزایش دهند. علم‌بیگی این نگرانی را نیز بی‌مورد می‌داند و می‌گوید: تخفیف‌های شرکت‌های تولیدکننده یا رقابتی است و یا در اثر فشار فروشگاه‌هایی مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ چنین تخفیف‌هایی همیشگی نیست ولی مطمئنا در آستانه سال نو که پیک مصرف است، این تخفیف‌ها بازخواهند گشت.

چقدر برای شویند‌ها باید هزینه کنیم؟

شوینده‌ها در بیشتر سوپرمارکت‌ها هم عرضه می‌شوند و اغلب تنوع برند و قیمت چندانی ندارند ولی فروشگاه‌های محصولات شوینده طیف وسیع‌تری از مارک و قیمت را به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند. در این فروشگاه‌ها مشتری دست بازتری برای انتخاب دارد و به‌طور مثال برای خرید یک شامپو می‌توان از 6هزار و 500تومان تا 100هزار تومان برای بعضی برندهای خارجی هزینه کرد. یکی‌از پرمصرف‌ترین مواد شوینده در خانه‌تکانی‌ها مایع شست‌وشوی همه‌کاره است که آن هم برندهای مختلف دارد و می‌توان برای آن از 10هزار تومان تا نزدیک به 50هزار تومان برای برخی محصولات بسیار قوی هزینه کرد. مایع شیشه‌شوی هم از 10هزار تومان تا 160هزار تومان برای برندهای ایرانی قیمت دارد که البته این قیمت برای انواع مخصوص شیشه خودرو است. قرص‌های مخصوص ماشین ظرفشویی نیز از 65هزار تومان برای انواع ایرانی تا 90هزار تومان برای خارجی‌ها قیمت دارند. نرخ مایع مخصوص ماشین ظرفشویی هم تقریبا همین است با این تفاوت که مایع‌ها همه خارجی‌هستند و تولید داخلی نداریم. طیف قیمت مایع لباسشویی اما به طرز عجیبی گسترده است؛ یک بطری 3 لیتری مایع لباسشویی بسته به برند آن از 32هزار تومان تا 207هزار تومان برای یک برند معروف خارجی قیمت دارد. از میان دیگر کالاهای بهداشتی پرمصرف می‌توان به پوشک بچه و بزرگسال اشاره کرد که در ماه‌های اخیر افزایش قیمت زیادی در حد 50هزار تومان و بیشتر را تجربه کرده‌است؛ هم‌اکنون انواع پوشک بچه از 39 تا 200هزار تومان در بازار موجود است. دلیل این افزایش یکباره قیمت را فروشندگان ممنوعیت واردات عنوان می‌کنند و می‌گویند که اگر این ممنوعیت در یکی دو‌ماه آینده ادامه پیدا کند قیمت‌ها از این هم بیشتر خواهد شد. نرخ پوشک بزرگسال نیز از 50هزار تومان به 90هزار تومان رسیده و جلوگیری از واردات آن در حالی صورت گرفته که تولید داخلی هم ندارد. این موضوع قطعا بیماران را در آینده نزدیک با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد کرد.

نبض بازار
یکی‌از پرمصرف‌ترین مواد شوینده در خانه‌تکانی‌ها مایع شست‌وشوی همه‌کاره است که آن هم برندهای مختلف دارد و می‌توان برای آن از 10هزار تومان تا نزدیک به 50هزار تومان برای برخی محصولات بسیار قوی هزینه کرد. مایع شیشه‌شوی هم از 10هزار تومان برای برندهای ایرانی قیمت دارد که البته این قیمت برای انواع مخصوص شیشه خودرو است

سهم وارداتی‌ها از بازار
  مسئولان از بی‌نیازی به واردات مواد شوینده می‌گویند اما نگاهی به فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات بهداشتی و شوینده‌ها حاکی از آن است که هنوز درصدی از کالاهای موجود در بازار را اقلام خارجی تشکیل می‌دهد. به گفته فروشندگان، با اینکه تولیدکنندگان داخلی در حوزه شوینده‌ها نسبتا موفق عمل کرده‌اند، اما به‌دلیل تقاضایی که وجود دارد، هنوز برخی اجناس مغازه‌ها از میان کالاهای وارداتی تامین می‌شود اما این درصد، به‌شدت به منطقه‌ای که مغازه در آن واقع شده‌ است، بستگی دارد

این خبر را به اشتراک بگذارید