• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 19 بهمن 1398
کد مطلب : 94681
+
-

بالاتر از میانگین لیگ

بالاتر از میانگین لیگ

«از مساوی بدمان می‌آید»؛ این تکراری‌ترین جمله‌ای است که پیش از هر داربی از هواداران می‌شنویم. این‌بار اما داربی با وجود اینکه مساوی شد، رضایت همین هواداران را هم جلب کرد. داربی92 که روز پنجشنبه برگزار شد، برنده نداشت اما موقعیت و شوت و هیجان و غم و شادی فراوان داشت. در این داربی 27شوت به سمت دروازه 2تیم شلیک شد که 10شوت داخل چارچوب بود و دروازه‌بان‌ها را به دردسر انداخت. این آمار در مقایسه با لیگ‌های معتبر دنیا شاید آمار چشمگیری نباشد اما داربی تهران را در جمع بهترین و باکیفیت‌ترین بازی‌های لیگ ایران قرار می‌دهد. کافی است به این نکته توجه کنیم که آمار شوت‌زنی و موقعیت‌سازی پرسپولیس در این بازی از میانگین بازی‌های گذشته‌اش بالاتر بود و آمارهای استقلال هم دست‌کمی از آمارهای عالی این تیم در بازی‌های قبلی نداشت.
  پرسپولیس، بهتر از پرسپولیس
طبق آمارهای سایت متریکا، در داربی روز پنجشنبه پرسپولیس 58درصد از زمان بازی صاحب توپ بود و 42درصد از زمان زنده بازی نیز توپ را به استقلال سپرد. با توجه به اینکه سرخپوشان در 42دقیقه از زمان بازی از حریف‌شان عقب بودند، برتری آنها در مالکیت توپ کاملا منطقی است. اما پرسپولیس در تعداد پاس، دقت پاس و شوت به دروازه هم نسبت به حریف آبی‌پوش خود برتری داشت. سرخپوشان در این بازی 485پاس ردوبدل کردند و آبی‌ها فقط 313بار به یکدیگر پاس دادند. دقت این پاس‌ها هم برای قرمزها 82درصد و برای آبی‌پوشان 72درصد بوده است. این نکته را مدنظر داشته باشید که در 18هفته گذشته پرسپولیس به‌طور میانگین در هر بازی 454پاس با دقت 79.8درصد صادر می‌کرد؛ یعنی تیم یحیی در داربی از معدلی که در بازی‌های قبلی به جا گذاشته بود هم بهتر و دقیق‌تر عمل کرد. این نکته نشان می‌دهد سرخپوشان بعد از دریافت هر گل بدون اینکه به بازی مستقیم و احساسی روی بیاورند، کاملا منطقی و با پاسکاری‌های دقیق، حملات خود را روی دروازه حریف پیگیری کرده‌اند. پرسپولیس حتی در ابتدای نیمه دوم و دقایقی قبل از گل دوم استقلال هم در زمین حریف صاحب توپ و به‌دنبال خلق موقعیت بود، اما تلاش سرخپوشان نتیجه نداد و در عوض نبوغ مهدی قائدی استقلال را به گل دوم رساند.
   استقلال، در حد استقلال
14شوت از پرسپولیس و 13شوت از استقلال؛ با این آمار، تعداد شوت‌هایی که در داربی زده شد، به عدد27 رسید که آمار بسیار خوبی در بازی‌های این لیگ محسوب می‌شود؛ چرا‌که هر بازی در لیگ جاری به‌طور میانگین 21.9شوت داشته که 7.1شوت داخل چارچوب بوده است. تعداد ضربات داخل چارچوب هم 6-4 به‌سود پرسپولیس بود که 40درصد این ضربات تبدیل به گل شد. پرسپولیس در بازی‌های قبلی به‌طور میانگین 11.8شوت زده که 4.2شوت داخل چارچوب بوده است. به این ترتیب سرخپوشان در هر دو آیتم بهتر از میانگین بازی‌های گذشته خود عمل کردند. استقلال هم در هر بازی 14.7شوت زده که 5.3شوت داخل چارچوب بوده است. با این حساب عملکرد استقلال تفاوت چندانی با بازی‌های قبلی این تیم نداشته است.
  ارسلان بهترین بود
بهترین بازیکن داربی92 مهاجمی بود که اصلا قرار نبود در این بازی حضور داشته باشد. ارسلان مطهری که با مصدومیت دیاباته وارد ترکیب استقلال شد، بالاترین امتیاز را از متریکا گرفت و بهترین بازیکن داربی شد. مطهری به تنهایی 4شوت زد که او را در رتبه اول بین همه بازیکنان قرار می‌دهد. از این 4شوت، 2ضربه داخل چارچوب بود که هر دو ضربه تبدیل به گل شد. او 5نبرد هوایی موفق هم داشت و 79درصد پاس‌هایش درست به مقصد رسید. با این عملکرد، مطهری از سایت متریکا نمره8.19 گرفت و بهترین بازیکن داربی تهران شد.
  3 استقلالی بالاتر از علیپور
بهترین بازیکن پرسپولیس در داربی علی علیپور بود اما هر 3بازیکن برتر داربی استقلالی بودند. ارسلان مطهری تنها بازیکنی بود که نمره بالاتر از 8 گرفت و بعد از او فرشید باقری (7.78) و مهدی قائدی (7.67) بهترین بازیکنان این مسابقه بودند.
 علی علیپور به‌عنوان برترین بازیکن پرسپولیس نمره7.67 را دریافت کرد که دقیقا معادل سومین بازیکن برتر استقلال بود. بشار رسن(7.50)، سیدحسین حسینی(7.17)، وحید امیری(7.13) و مهدی شیری(7.13) دیگر بازیکنان موفق داربی بودند که نمراتی بالاتر از 7 گرفتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید