• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 19 بهمن 1398
کد مطلب : 94635
+
-

تکمیل شبکه فاضلاب اهواز با فاینانس چینی

شبکه فاضلاب شهر اهواز از سال 73تاکنون به‌واسطه تأمین نشدن منابع ناتمام مانده و هر بار با وقوع بارندگی شدید و سیلاب، برای شهروندان اهوازی مشکل‌آفرینی می‌کند. حالا اما، آنگونه که حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفته، قرار است از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و استفاده از ظرفیت فاینانس داخلی و خارجی، تکمیل این پروژه در دستور کار قرار بگیرد و یک‌بار برای همیشه این مشکل برطرف شود.
به گزارش همشهری، شبکه فاضلاب اهواز بیش از 2هزار کیلومتر طول دارد که نیمی از آن لوله بتنی با عمر 50سال است و به‌دلیل ریزش‌های مداوم و مستمر، قابل‌استفاده نیست. از سوی دیگر آمارهای دولتی نیز از بر وضع نامساعد دسترسی شهروندان خوزستانی به شبکه فاضلاب حکایت دارد و رسیدگی به این موضوع را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. آمارهایی که پیش‌ازاین دولت ارائه کرده، نشان می‌دهد سرانه بهره‌مندی مردم خوزستان از شبکه فاضلاب 37درصد است درحالی‌که این سرانه به‌طور میانگین در کشور به 50درصد می‌رسد. بر این اساس حتی برای رساندن سرانه دسترسی مردم این منطقه به میانگین کشوری نیز باید کار بزرگی در حوزه فاضلاب اهواز انجام شود.

چاه 4هزار میلیارد تومانی
شبکه جامع فاضلاب اهواز در سال 1373طراحی شده و مقرر بوده با تخصیص تسهیلات بانکی به آن تکمیل شود؛ اما به‌دلیل تأمین نشدن منابع مالی، اجرای این طرح تا امروز ناتمام باقی‌مانده است. تخمین اعتبار موردنیاز برای اجرای طرح‌های عمرانی در ایران به‌واسطه طولانی شدن روند اجرا و تزریق پیوسته تورم به اقتصاد ایران، کاری سخت و تقریبی است؛ اما فعلاً برآوردهای وزارت نیرو نشان می‌دهد برای تکمیل بخش ناتمام شبکه جامعه فاضلاب اهواز به 4هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا می‌گوید: براساس آمارها، تاکنون 41درصد طرح جامع فاضلاب اهواز انجام شده و به قیمت امروز، برای 59درصد باقی‌مانده از این طرح به 4هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

برنامه‌ریزی برای جذب فاینانس چینی
اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور درباره وضع پروژه جمع‌آوری فاضلاب اهواز حاکی از این است که این پروژه در حال اجراست اما برای سرعت دادن به تکمیل آن باید فکری به حال تأمین منابع موردنیاز شود. حمیدرضا جانباز در این زمینه گفته است: پروژه جمع‌آوری فاضلاب اهواز شامل 45ایستگاه پمپاژ، به‌اضافه اجرای تصفیه‌خانه غرب این شهر و همچنین ارتقای فاضلاب چنیبیه است که عملیات اجرایی آن در حال انجام است و به‌دنبال تسریع در تکمیل آن هستیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور می‌گوید: مترصد هستیم هم از سرجمع اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای و هم در قالب استفاده از ظرفیت فاینانس داخلی و خارجی پروژه‌ها را سرعت داده و اجرا را تکمیل کنیم؛ اما با توجه به تنگناهای بانکی و اعتباری، برای جذب فاینانس می‌توانیم سراغ کشورهای محدودی برویم که برنامه‌ریزی ما عمدتاً استفاده از خط اعتباری و فاینانس کشور چین است. او جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نداده اما با توجه به اینکه در سال‌های گذشته تقریباً هیچ‌کدام از وعده‌های تخصیص اعتبار به این طرح به‌طور کامل محقق نشده، به‌نظر می‌رسد در ماجرای جذب فاینانس یا تکمیل اعتبار از محل منابع بودجه‌ای نمی‌توان‌ چندان امیدوار بود مگر اینکه عزم جدی برای رفع این مشکل شکل گرفته باشد.

   اما و اگرهای تکمیل فاضلاب اهواز

مطالعات شرکت آب و فاضلاب نشان می‌دهد این شرکت تا سال 1395برای سامان دادن به شبکه فاضلاب به اعتباری هزار میلیارد تومانی نیاز داشته و تأکید مسئولان کشوری آبفا جذب منابع خارجی بوده است. در همین زمینه اسفند ۹۵ دولت از تخصیص ۲۳ هزار میلیارد تومان در بخش‌های زیربنایی خوزستان ازجمله اصلاح شبکه فاضلاب خبر داد و قرار بود طرح جامع فاضلاب نیز در مدت ۳سال انجام شود. در ادامه بنا بر اظهارات مسئولان سازمان برنامه‌وبودجه، یک‌سوم این اعتبارات سال ۹۶ پرداخت شد، اما بعد از سال ۹۶ تخصیص اعتبارات به فراموشی سپرده و سرعت تکمیل طرح فاضلاب اهواز گرفته شد. چند‌ماه پیش که وقوع سیل در اهواز به پس‌زدگی فاضلاب و بحرانی شدن وضعیت زندگی در این شهر دامن زد، سرپرست شرکت آب و فاضلاب اهواز به خبرنگار همشهری گفته بود: «در کوتاه‌مدت می‌توانیم برای حل مشکل فاضلاب اهواز اقدامات زیادی انجام دهیم اما کارهای حوزه فاضلاب چون زیرساختی است، هزینه‌بر و زمان‌بر هستند.» صادق حقیقی‌پور با تأکید بر نقش تخصیص اعتبار و گذر زمان در حل مشکل فاضلاب اهواز گفته بود: ما به روش معمول برای حل مشکل فاضلاب می‌توانیم روزی ۳ متر کار انجام دهیم که معادل نیمی از کاری است که کشورهای پیشرفته اروپایی با سیستم‌های پیشرفته انجام می‌دهند؛ پس برای تکمیل طرح جامع فاضلاب اهواز باید توان و زمان بیشتری صرف شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید