• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 19 بهمن 1398
کد مطلب : 94627
+
-

رشد 13درصدی بودجه حمل‌ونقل

6800میلیارد تومان از بودجه پایتخت در سال آینده قرار است برای توسعه مترو، اتوبوس و دیگر بخش‌های حمل‌ونقلی هزینه شود

رشد 13درصدی بودجه حمل‌ونقل

سید‌محمد فخار _ خبر‌نگار

22درصد بودجه سال آینده تهران قرار است صرف حمل‌ونقل عمومی شهر شود. این عدد شامل کلیه حمایت‌های مالی هزینه‌ای و تملک دارایی است که نقشه راه سال پیش‌روی پایتخت را نشان می‌دهد. در سال‌98 این عدد با افزوده‌شدن متمم بودجه به 5900میلیارد تومان رسید و در سال‌99 این عدد 900میلیارد تومان رشد خواهد داشت.

چرا حمل‌ونقل‌؟
توجه به حمل‌ونقل در شهر 9میلیون نفری تهران از آب حیات واجب‌تر است. روزانه بیش از 20میلیون سفر شهری در تهران با وسایل نقلیه صورت می‌گیرد که هنوز سهم سواری شخصی و موتور‌سیکلت در آن بالاست. به همین نسبت این‌دو، دامنه وسیعی از ترافیک و آلودگی هوا را رقم زده و می‌زنند. تهران هنوز از سایه این بحران‌ها بیرون نیامده و گسترش آن سالانه میلیاردها تومان خسارت به شهر وارد می‌کند. در شهرهای بزرگ جهان دولت به‌تنهایی وظیفه بودجه‌ریزی برای حل این دو بحران را به‌عهده دارد اما در کشور ما سهم شهرداری‌ها 90درصد و سهم دولت در بهترین شرایط 10درصد است. در چنین شرایطی، تهران و سایر کلانشهرهای کشور به بودجه‌ریزی دقیق و حساب‌شده همه نهادها نیاز مبرم دارند.

مترو و اتوبوس؛ تشنه‌های همیشگی
هر اندازه برای حمل‌ونقل عمومی تهران هزینه شود، کم است. این نکته‌ای است که همه برنامه‌ریزان شهری بر آن اتفاق نظر دارند. این مهم در شرایطی است که از سال گذشته و در پی افزایش 3برابری قیمت دلار، هزینه‌های شهری نیز چند برابر افزایش پیدا کرد. بدین‌ترتیب قیمت یک اتوبوس دو‌کابین هم‌اکنون 1.7میلیارد تومان و قیمت یک واگن مترو 15میلیارد تومان است. از طرفی تهران هم‌اکنون 5هزار اتوبوس و 1300واگن مترو نسبت به آنچه باید داشته باشد، عقب است. از آبان امسال و در پی افزایش 3برابری قیمت بنزین، بخش زیادی از شهروندان سفر با حمل‌ونقل عمومی را ترجیح دادند اما این اقدام موقت بود و اندکی پس از روبه‌رو‌شدن با شلوغی بی‌حد و حصر حمل‌ونقل عمومی، دوباره خودروهای شخصی بیرون آمدند. حال باید دید مجلس و شورای شهر تهران برای سال99 آیا بودجه‌های پیشنهادی دولت و شهرداری تهران را افزایش می‌دهند یا نه؟

تقریبا صفر!
در شرایطی که دولت و مجلس باید برای ترددهای عمومی تهران قانونا سهم ایفا کنند، سهم حمل‌ونقل عمومی تهران از بودجه‌99 کشور تقریبا صفر است. 
محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره می‌گوید: سهم حمل‌ونقل عمومی در بودجه سال آینده کشور بسیار ناچیز و در حد صفر است.  هاشمی تصریح می‌کند: مجموعا سهم عمران شهری و مسکن در بودجه برای هر ایرانی فقط 2هزار تومان است که به‌معنای این است دولت وظیفه‌ای برای خود در این حوزه قائل نیست. 
وی می‌افزاید: سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که خود وضعیت نامناسب تهران را از نظر آلودگی هوا و ازدحام شدید در مترو و اتوبوسرانی مشاهده می‌کنند، حتما متوجه هستند که با این بی‌مهری صورت‌گرفته در بودجه سال آینده، بحران حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوای تهران شدیدتر خواهد شد و دست‌کم در لایحه بودجه به اندازه زیان تعطیلی پایتخت که روزانه بالغ بر هزار میلیارد تومان برآورد می‌‌شود، اعتبار برای حمل‌ونقل عمومی تهران و بالطبع محیط‌زیست آن منظور کنند. 

نیمی از بودجه به حمل‌ونقل برسد

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران درباره اهمیت حوزه حمل‌ونقل عمومی به همشهری می‌گوید: یکی از تنگناهای اساسی کلانشهری همچون تهران، حمل‌ونقل عمومی است و توسعه این بخش یکی از ضرورت‌های مدیریت شهری به‌حساب می‌آید. به همین‌خاطر من بر این باورم که نیمی از بودجه شهر تهران باید فقط به بخش مترو و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی در پایتخت اختصاص یابد. محمد حقانی با بیان اینکه ترافیک و ضعف در ناوگان حمل‌ونقل عمومی همواره در نظرسنجی‌های صورت‌گرفته به‌عنوان یکی از نیازهای اصلی و اولویت‌دار شهروندان تهرانی مطرح شده است، اضافه می‌کند: توجه جدی شورا و شهرداری به توسعه زیرساخت‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی، می‌تواند آلودگی هوا به‌عنوان مهم‌ترین مشکل کلانشهر تهران را هم تا حد زیادی برطرف کند. او می‌گوید: طبق قانون دولت‌ها باید علاوه بر مشارکت در توسعه زیرساخت‌های مترو برای خرید اتوبوس هم به شهرداری کمک کنند، اما متأسفانه دولت‌ها تاکنون در این زمینه اقدامی نکرده‌اند و دود این کوتاهی به چشم شهروندان تهرانی می‌رود.


این خبر را به اشتراک بگذارید