• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 17 بهمن 1398
کد مطلب : 94536
+
-

پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم تجدید بیعت با آرمان‌های امام اعلام کرد

امام خمینی ره ‌رهبری استراتژیست بود

امام خمینی ره ‌رهبری استراتژیست بود

محمد سرابی _ خبر‌نگار

مراسم تجدید میثاق کارکنان شهرداری تهران با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی در حرم امام خمینی (ره) برگزار شد. در سرمای چهارمین روز از دهه فجر کارکنان ادارات و سازمان‌های شهرداری تهران به همراه مدیران شهری و اعضای شورای شهر به حرم مطهر رفتند تا در چهل و یکمین سالروز پیروز انقلاب اسلامی پایبندی خود به آرمان‌های انقلاب را اعلام کنند.

شهردار تهران در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با یادکردن از امام شهدا و شهدای عزیز و گرانقدر انقلاب گفت: امام خمینی(ره) یک مدیر استراتژیست بود. امام خمینی(ره) به‌درستی می‌دانست که نباید اجازه دهد نقاط ضعف به تهدید تبدیل شوند و همواره مزیت‌ها را به فرصت و‌ برتری بدل می‌کرد. تبدیل تهدید بزرگ جنگ به فرصت استقلال و خودکفایی و تقویت زیرساخت‌های دفاعی از همین قبیل بود. از همه مهم‌تر جرأت و شهامتی بود که حضرت امام (ره) در پذیرش قطعنامه پایان جنگ از خود نشان دادند.
به گزارش همشهری، پیروز حناچی با اشاره به اینکه در فلسفه می‌گویند «علت موجده علت مبقیه هم هست» تأکید کرد: به‌طور طبیعی، عاملی که باعث پیروزی انقلاب شد، عامل تداوم آن هم بود. حضرت امام (ره) همواره به دو عبارت «همه‌باهم» و «وحدت کلمه» اشاره داشتند و با اجرای همین دو کلیدواژه، قبل و بعد از انقلاب بحران‌ها را به درستی رهبری کردند. ارتباط حضرت امام (ره) با دلدادگان انقلاب در خارج و داخل از همین جنس بود و مصداق بارز این ارتباط، شهدای انقلاب اسلامی بوده‌اند که در دفاع‌مقدس در سخت‌ترین شرایط حضور داشتند.
شهردار افزود: آنچه از امام راحل به یادگار مانده و تاریخ انقلاب هم نشان‌دهنده آن است، جرأت و جسارت منحصربه‌فرد ایشان بود. این جسارت و جرأت همیشه خود را نشان می‌داد، به‌ویژه در بعدازظهر روز ۲۱ بهمن‌ماه وقتی در آستانه کودتا قرار داشتیم امام (ره) مردم را به خیابان‌ها دعوت کردند؛ اگر آن فراخوان انجام نشده بود، شاید تاریخ طور دیگری رقم می‌خورد.
حناچی تأکید کرد: امیدوارم با تلاش ذیل رهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی و با رعایت دو کلیدواژه «همه‌باهم» و «وحدت کلمه» مسیرمان را ادامه دهیم و هر فردی که خلاف این مسیر قدم بردارد، طبعا گام‌هایش در مسیر انقلاب اسلامی نخواهد بود.
او با اشاره به اینکه اگر با اطلاع از درد و رنج دیگران احساس درد نکنیم از انسانیت خارج می‌شویم، تأکید کرد: انقلاب یک تلاش همگانی است که جز با حضور همه مردم معنا پیدا نمی‌کند. انقلاب وقتی تحقق پیدا می‌کند که قاطبه جامعه در آن حضور داشته باشند.

تفکرات مختلف در انتخابات
رئیس شورای اسلامی شهر نیز با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند اعتماد عمومی هستیم، گفت: برای جلب اعتماد عمومی و مشارکت مردم در انتخابات باید تمام گروه‌های مرجع اجتماعی اجازه حضور در صحنه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی را داشته باشد.
محسن هاشمی در این مراسم اظهار کرد: تحریم‌های ظالمانه دشمنان و بدعهدی برخی از ابرقدرت‌ها و خروج آمریکا از تمام معاهدات بین‌المللی، شرایط دشواری را به‌وجود آورده است. اگر اعتماد عمومی به‌عنوان پشتوانه اصلی آسیب ببیند، انقلاب هم آسیب می‌بیند. هدف اصلی دشمنان هم تخریب اعتماد عمومی مردم نسبت به انقلاب اسلامی است.
او ادامه داد: در راه و روش امام خمینی (ره) 2 عنصر عقلانیت و اتکا به مردم، اهمیت زیادی داشت و اگر این مسیر ادامه پیدا کند کشور بیمه می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه گروه‌های مرجع اجتماعی حرکت‌ها و تنش‌های اجتماعی را در صحنه‌های مختلف مدیریت می‌کنند، تأکید کرد: این گروه‌ها حلقه واسط بین مردم و نظام جمهوری اسلامی هستند که باید جایگاه آنها در جامعه به خوبی حفظ شود.
هاشمی ادامه داد: افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران برگزاری هر ساله یک انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. اگر اجازه بدهیم همه تفکر‌ها در انتخابات شرکت کنند، زمینه حضور حداکثری مردم نیز فراهم می‌شود.
او با اشاره به اینکه شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» از مهم‌ترین راهبردهای نظام اسلامی ایران بوده است، افزود: باید به معیشت و امنیت مردم توجه ویژه ‌ای داشته باشیم؛ زیرا بنا به قاعده «من لا معاش له لا معاد له» باید امور دین و دنیا را در کنار هم دنبال کرد.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به حوادث چند‌ماه گذشته در موضوع گرانی بنزین، ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، شهیدشدن افراد در تشییع سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی تأکید کرد: در ایران سیاست «آبروداری» وجود دارد و برای همین تلاش می‌کنند بعضی از مشکلات را بیان نکنند؛ درحالی‌که این مشکلات باید بیان و برای رفع آنها اقدام شود.
حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی نیز در این مراسم با بیان اینکه علت موجده انقلاب اتکال به خدا و وحدت کلمه بود و علت مبقیه هم همین است، تأکید کرد: کاری که خواسته یا ناخواسته جامعه را چند پاره می‌کند یک حرکت ضد‌انقلابی است.
یادگار امام با تأکید بر اینکه انقلاب یک تلاش همگانی است، افزود: انقلاب زاییده یک فرد نیست؛ رهبر دارد ولی مانند یک موج خروشان است که قطره قطره آب‌ها در آن مؤثر هستند. اگر همه باشند  انقلاب شکل می‌گیرد، زیرا انقلاب یک کودتا نیست که یک گروه خاص نظامی آن را به پیروزی رسانده باشند.
او ادامه داد: عاملی که انقلاب را انقلاب می‌کند و جلوه بزرگی از آن در انقلاب سال 57بوده، حضور همه است. از شیعه، سنّی، پولدار و فقیر گرفته تا حاشیه نشین و متن‌نشین، بازاری، دانشجو، کارمند و کاسب. سید حسن خمینی تأکید کرد: کاری که خواسته یا ناخواسته جامعه را چند پاره می‌کند یک حرکت ضد‌انقلابی است؛ چون انقلاب یعنی همه با هم بودن. در کوره راه‌ها و مشکل‌ترین مشکلات وقتی یک انتخابات با شکوه برگزار شده مانند یک سیلاب مطهِر هر ناپاکی را برداشته است. او در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مدیران شهرداری گفت: هرکدام در هر جایی هستید یک گام برای حل مشکل مردم در حوزه نفوذ خودتان بردارید. به هر حال مردم تهران با رأی بسیار بالا به شورای شهر اعتماد کردند و انتظار می‌رود که این مهم در قالب هر شخص دستی را بگیرد و گرهی را باز کند.


تهران، آماده همکاری با پاریس در زمینه حمل‌ونقل شهری است

شهردار تهران در دیدار با سفیر فرانسه از آمادگی مدیریت شهری پایتخت برای همکاری با پاریس در زمینه حمل‌ونقل عمومی خبر داد.
به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی در دیدار با فیلیپ تیه‌بو، سفیر کشور فرانسه در ایران که در ساختمان اصلی شهرداری تهران برگزار شد، گفت: سابقه و پیشینه همکاری بین 2 کشور بسیار زیاد است؛ حالت رسمی آن به دوره صفوی برمی‌گردد و بعد از دوره صفوی و در دوره قاجار نیز مراودات زیادی داشتیم و همیشه بسیاری از متخصصان فرانسوی در ایران حضور داشتند. بنیانگذار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران آندره گدار فرانسوی بود، بسیاری از ساختمان‌های شاخص آن موقع مثل موزه ملی از یادگاران فرانسوی‌هاست.
شهردار تهران اظهار کرد: پاریس در مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل کلانشهری یک تجربه مثال‌زدنی است؛ کمااینکه مطالعات اولیه حمل‌ونقل شهری تهران نیز توسط مشاوران فرانسوی انجام شد.
او اضافه کرد: پاریس قطعا یکی از جاذبه‌های مهم جهانی است و تجربیات این شهر در توسعه مسکن اجتماعی مورد علاقه ماست. هم‌اکنون در دوره جدید مدیریت شهری تلاش می‌کنیم تا بسیاری از طرح‌های معماری را در قالب مسابقه‌ اجرا کنیم. اگر بتوانیم درباره توسعه حمل‌ونقل عمومی و ارتباط شهرهای اقماری با تهران و با یکدیگر به یک فرمت کارگاهی طولانی‌مدت و پایدار برسیم، مطمئن هستم که بسیاری از مدیران حمل‌ونقل شهرداری را تشویق می‌کنیم تا از آن ورک‌شاپ‌ها استفاده کنند. از طرف دیگر می‌توانیم همکارانمان را با برنامه‌های شما برای ۲۰۲۴ پاریس جدید نیز آشنا کنیم.
شهردار تهران ادامه داد: توسعه و پیشرفت در موضوع اتوبوس‌های برقی شهری نیز یکی از موضوعات مهم برای ماست. با اینکه در یک دوره ۱۰ ساله میزان آلاینده‌ها در تهران روند کاهشی داشته‌، در ۲‌ماه از سال با پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم؛ به همین دلیل تلاش می‌کنیم تا حمل‌ونقل عمومی‌ را به سوخت‌های پاک مجهز کنیم.
در ادامه این دیدار سفیر فرانسه گفت: زمانی سفارت فرانسه در حاشیه شهر بود اما حالا در مرکز شهر است و این یعنی توسعه شهری تهران بسیار زیاد بوده است. تهران و پاریس چالش‌های مشترک بسیاری دارند. پروژه جدیدی داریم به نام پاریس جدید که می‌خواهیم خطوط قطار شهری را تا شعاع ۴۰کیلومتری شهر گسترش دهیم. توسعه پاریس نیز همیشه با یک سری مشکلات همراه بوده مانند اینکه باید مسائل حمل‌ونقل از شهرهای کوچک به پاریس و از شهرهای کوچک به یکدیگر را حل کنیم.
فیلیپ تیه‌بو ادامه داد: علا‌وه بر همکاری‌هایی که در زمینه میراث فرهنگی می‌توانیم داشته باشیم، می‌توانیم درمورد موضوعات زیرساختی و توسعه دوچرخه‌سواری نیز همکاری‌های بسیاری داشته باشیم. از سوی دیگر به واسطه پروژه پاریس بزرگ که به بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ مرتبط است، می‌خواهیم زیرساخت‌های زیرزمینی‌ را تقویت کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :