• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 17 بهمن 1398
کد مطلب : 94505
+
-

​​​​​​​روز سرنوشت یحیی

سه دلیل ویژه برای آنکه بدانید نتیجه داربی تأثیری فراتر از تصور بر موقعیت سرمربی پرسپولیس خواهد گذاشت


بهروز رسایلی| حرف زدن در مورد اهمیت داربی کاری کاملا اضافی است. حتی بی‌ارزش‌ترین و تشریفاتی‌ترین تقابل‌های پرسپولیس و استقلال هم مهم و اثرگذار هستند؛ مثلا کافی است داربی هفته آخر لیگ چهاردهم را به یاد بیاورید؛ مسابقه‌ای که هیچ تأثیری در سرنوشت سرخابی نداشت، اما برد پرسپولیس باعث تثبیت جایگاه برانکو و آغاز امپراتوری او شد و البته در سمت مقابل به دوران حضور قلعه‌نویی در استقلال پایان داد. پس تکلیف روشن است. داربی همیشه اهمیت زیادی دارد، اما گاهی این حساسیت به دلایلی «مضاعف» می‌شود. مثلا الان داربی امروز به 3 دلیل برای یحیی اهمیت خاص و چه بسا سرنوشت‌ساز دارد.

 به فرهاد نباز
طبیعتا هواداران پرسپولیس ترجیح می‌دهند مقابل هر تیمی غیر از استقلال بازنده باشند، اما باخت به «این» استقلال می‌تواند به‌مراتب تلخ‌تر هم باشد. استقلال کنونی فرهاد مجیدی را روی نیمکتش می‌بیند؛ چهره‌ای که در این سال‌ها نماد کری‌خوانی آبی‌ها علیه رقیب سنتی بوده و هیچ‌کس در اردوگاه سرخ‌ها دلش نمی‌خواهد حتی یک ثانیه هم به شکست مقابل او فکر کند. تصور اینکه بازی تمام‌شده و مجیدی و شاگردانش در حال شادی مقابل سکوهای آبی هستند و فرهاد هم احتمالا دارد همان عدد «چهار» معروف را نشان می‌دهد، برای پرسپولیسی‌ها آزاردهنده است. بنابراین یحیی تحت هیچ شرایطی نباید به فرهاد ببازد؛ مخصوصا که روی کاغذ تیم قوی‌تری هم در اختیار دارد. شاید اگر سرمربی استقلال یکی مثل استراماچونی، قلعه‌نویی یا شفر بود، بار روی دوش گل‌محمدی سبک‌تر می‌شد، اما حضور مجیدی بازی پنجشنبه را بیشتر از فنی، حیثیتی می‌کند.

شاهراه پوکر قهرمانی
پرسپولیس با اندوخته امتیازی فوق‌العاده‌ای که دارد، شانس اول و قطعی قهرمانی در لیگ نوزدهم به شمار می‌آید. هم‌اکنون پرسپولیس به‌ترتیب 5، 7و 8امتیاز از سپاهان، تراکتور و استقلال بیشتر دارد. یادتان باشد سایر مدعیان هفته‌های آخر با هم بازی دارند و قطعا در این دوئل‌های رودررو امتیازات زیادی از دست خواهند داد. پس اگر پرسپولیس آهسته و پیوسته جلو برود و اتفاق بد و بزرگی برایش رخ ندهد، بخت مسلم قهرمانی خواهد بود. یکی از اتفاقات بد احتمالی که شاید این تیم را از ریل خارج کند، همین باختن در داربی است. این هرگز یک شکست معمولی نیست و تا مدت‌ها فضای حاکم بر تیم را متشنج می‌کند؛ مثلا عید همین امسال باخت استقلال در داربی باعث شد آنها در بازی آسان بعدی برابر سایپا هم امتیاز از دست بدهند و خیلی راحت از کورس قهرمانی لیگ نوزدهم خارج شوند. به علاوه اگر استقلال امروز موفق به شکست پرسپولیس شود، فاصله‌اش با سرخپوشان را به 5امتیاز کاهش خواهد داد و این تازه در حالی است که آنها یک بازی عقب‌افتاده هم با فولاد دارند. پیروزی استقلال در داربی، این تیم را برای پرسپولیس «شاخ» می‌کند، اما نباختن پرسپولیس می‌تواند شاهراه پوکر قهرمانی باشد. کار قرمزها از نظر جدولی با 2 مساوی پیاپی برابر استقلال و سپاهان هم کاملا راه می‌افتد.

 ثابت کن مربی بزرگی شدی
12 سال بعد از آغاز دوران سرمربیگری یحیی گل‌محمدی، هنوز برخی کارشناسان تردیدهایی در مورد توانایی او در تیم‌های بزرگ دارند. در این سال‌ها زیاد از یحیی ستایش شده، اما این تمجیدها مخصوص درخشش او در تیم‌های متوسط و معمولی بوده است. تعداد مسابقات بزرگی که یحیی به‌عنوان سرمربی در آنها شکست خورده کم نیست؛ از آن فینال معروف پرسپولیس- سپاهان تا بازی ذوب‌آهن- استقلال خوزستان که قرار بود گل‌محمدی با نتیجه‌گیری در آن باعث قهرمانی سرخ‌ها شود، ولی بدجوری باخت. امروز اما یک بازی بزرگ در انتظار یحیی است. او حالا بدون هیچ بهانه‌ای باید ثابت کند ارزش این همه سر و صدا و البته رضایتنامه 6 میلیاردی را داشته است. این بازی برای گل‌محمدی فرق می‌کند و تأثیر بسیار زیادی روی قضاوت‌های بعدی در مورد این مربی خواهد داشت. خود او امشب این موضوع را بهتر از هر زمان دیگری درک خواهد کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید