• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 16 بهمن 1398
کد مطلب : 94484
+
-

زمانی برای افشاگری

یلدا آذری- خبر‌نگار

همان 2سال‌و‌اندی حضور در جنگ، آن هم به‌عنوان سرباز کافی بود تا علیرضا نادری که تازه در اوایل جوانی بود، هزاران سوژه بیابد. این تازه جوانی که اوایل جنگ به ‌عنوان سرباز ارتش راهی جبهه شده بود با ذهن آماده و دقت نظر خود، سوژه‌های متعددی را کشف کرد و از آنجا که اهل تئاتر و نمایشنامه‌نویسی بود، دریافت که جنگ چه بستر مناسبی برای نوشتن است.
او سال83 نیز به یکی دیگر از این سوژه‌هایش پرداخت و با اجرای نمایش «31/6/77» نشان داد همچنان می‌شود درباره جنگ حرف‌های تازه زد. این اثر نمایشی داستان 13دوست و همسنگری است که سال 61 باهم در جبهه قرار می‌گذارند تا در 31/6/77 با کت و شلوار سفید به نشانه ‌صلح -آنگونه که علیرضا و جلیل می‌گویند- پایین برج آزادی تهران که نمادی از غرور و امنیت نیز است، پس از 16سال با یکدیگر دیدار کنند و از خاطرات‌شان بگویند‌. حالا آن روز فرا رسیده است. از میان 5نفر اصلی که قرار میانشان بوده‌، یک نفر نیامده است؛  فرمانده‌ای که پیش از هر چیز برای سربازانش‌، مرشد و نماد ارزش‌هایی بوده که به جنگیدن معنا می‌بخشیده است‌. و این غیاب بهانه‌ای می‌شود تا هر یک از آنان دست به افشاگری بزنند و از خودشان بگویند‌؛ از تلخی و احتضاری که سال‌هاست گریبان‌شان را گرفته است.‌
هر چه نمایش جلوتر می‌رود، درمی‌یابیم که در این سال‌ها خیلی چیزها تغییر کرده و هر یک از این رفقا به راهی رفته‌اند که الزاما هم راه صواب نبوده است و همسران آنان نیز ناگفته‌های بسیار دارند و آنان نیز حرف‌های خود را روی دایره می‌ریزند و... .
سیامک صفری، مهرداد ضیایی، افسانه ماهیان، فرهاد اصلانی، ژاله صامتی، نسیم ادبی، محسن تنابنده و سینا نادری، بازیگران این نمایش بودند و هر یک بازی‌هایی به یادماندنی در ذهن تماشاگران ‌ثبت‌ کردند. این نمایش در بیست‌و‌دمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا شد. تماشاگرانی که دومین اجرای آن را در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر دیده‌اند، خوب به یاد دارند که دکور رئال این نمایش چگونه در میانه اجرا تعویض شد و این تعویض صحنه چندین دقیقه به طول انجامید و گروه اجرایی بهتر دیدند نور سالن را برگردانند و چیزی را از چشم تماشاگران پنهان نگذارند. نادری که همواره در نمایش‌هایش از دروغ و پنهان‌کاری و از وارونه کردن حقیقت انتقاد کرده است، بهتر دید جلوی چشم تماشاگران و خیلی شفاف، تعویض صحنه را انجام بدهد و هیچ میلی به پنهان‌کاری از خود نشان نداد. این نمایش سرشار از جزئیات بود و با آکسسوار بسیاری که داشت، همچنان در خاطر تماشاگران باقی مانده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید