• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 16 بهمن 1398
کد مطلب : 94412
+
-

قلب پسر 15ساله که دچار مرگ مغزی شده بود با جت از رشت به تهران منتقل شد

75 دقیقه طلایی

75 دقیقه طلایی


قلب پسر 15ساله که در جریان یک حادثه رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود در عملیاتی ویژه با یک هواپیمای جت از رشت به تهران منتقل و به کودکی 9ساله پیوند زده شد.
به گزارش همشهری، این پسر 15ساله که اهل شهرستان خشکبیجار بود چند روز قبل در جریان یک سانحه رانندگی به‌شدت مصدوم و به بیمارستان منتقل شد. شدت صدمات وارده به این نوجوان به حدی بود که پزشکان اعلام کردند او دچار مرگ مغزی شده است. در این شرایط بود که خانواده پسر نوجوان ناباورانه خود را در برابر تصمیمی بزرگ می‌دیدند. مسئولان بیمارستان که از مرگ مغزی شدن نوجوان اطمینان داشتند به خانواده او پیشنهاد دادند با اهدای اعضای بدنش به بیماران نیازمند موافقت کنند. با اینکه آنها هنوز از دست دادن جگرگوشه‌شان را باور نداشتند اما موافقت خود را اعلام کردند. 
مهم‌ترین عضو پسر نوجوان، قلب او بود که می‌توانست جان انسان دیگری را نجات دهد اما امکانات پیوند قلب فقط در تهران وجود دارد. در این شرایط عملیاتی ویژه برای انتقال قلب به تهران برنامه‌ریزی شد. براساس این برنامه صبح دیروز تیم ویژه‌ای از تهران راهی رشت شدند و پس از جداسازی قلب درحالی‌که مأموران پلیس راه بیمارستان رازی تا فرودگاه را باز نگه داشته بودند خود را به بیمارستان رسانده و سوار بر یک فروند هواپیمای جت راهی تهران شدند. لحظه به لحظه این عملیات حساس و حیاتی بود؛ چرا که درصورت طولانی شدن زمان انتقال ممکن بود قلب از بین برود. به همین دلیل اعضای تیم ویژه برای لحظه به لحظه عملیات برنامه‌ریزی کرده بود. ساعتی بعد وقتی هواپیما در تهران به زمین نشست یک بالگرد ویژه منتظر تیم عملیاتی بود. آنها سوار بر بالگرد مسیر فرودگاه تا بیمارستان شهید رجایی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی کردند و درحالی‌که 75دقیقه از جداسازی قلب گذشته بود عملیات پیوند قلب به کودکی 9ساله آغاز شد.
پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور در این‌باره گفت: با هماهنگی انجام شده توسط اورژانس کشور، اداره پیوند وزارت بهداشت و آشیانه جمهوری اسلامی، تیم مربوطه برای انجام عملیات انتقال قلب اهدایی، سه‌شنبه ساعت ۸:۴۵ صبح از تهران به سمت رشت پرواز کرده و همزمان عملیات جداسازی قلب در بیمارستان رازی رشت آغاز شد و ساعت ۱۰:۵۱ عمل جداسازی به پایان رسید. وی ادامه داد: تیم جراحان از بیمارستان رشت از طریق آمبولانس اورژانس به فرودگاه این شهر منتقل شدند و سپس از این فرودگاه با پرواز جت فالکون ساعت ۱۲:۰۶ دقیقه به تهران رسیدند و انتقال قلب 75دقیقه طول کشید و سرانجام قلب در سینه کودک 9ساله شروع به تپیدن کرد.
براساس این گزارش، 2 کلیه نوجوان مرگ مغزی نیز به 2 خانم ۳۸ و ۴۶ ساله و کبد وی به مردی ۵۹ ساله اهدا شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید