• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 16 بهمن 1398
کد مطلب : 94410
+
-

آغاز تست انسانی نخستین واکسن کرونا

آغاز تست انسانی نخستین واکسن کرونا

در یک رکوردشکنی علمی با فاصله کوتاهی از شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا قرار است به‌زودی آزمایش نخستین واکسن تهیه‌شده برای مقابله با این ویروس که جهان را به وحشت انداخته در چین شروع شود.
اولین واکسن ویروس کرونا که به مرحله تست انسانی رسیده را یک شرکت بیوتکنولوژی آمریکا به نام گیلیاد (Gilead) تهیه کرده و قرار است آزمایش آن در همکاری با بیمارستان دوستی چین و ژاپن در شهر ووهان چین صورت بگیرد.
براساس گزارشی که فورچون منتشر کرده این داروی ضد‌ویروس remdesivir نام دارد و تولید آن در این مدت کوتاه از زمان شناسایی جهان و شیوع ویروس 2019-nCoV یک رکوردشکنی به‌حساب می‌آید. 
گزارش این ویروس جدید و خطرناک جهان که این‌بار سر و کله‌اش از شهر ووهان، مرکز استان هوبئی چین پیدا شده نخستین‌بار حدود یک‌ماه پیش به سازمان بهداشت جهانی رسید. شرکت گیلیاد که ارزش سهامش با انتشار خبر تحقیقاتش روی این ویروس افزایش قابل توجهی داشته در زمینه تولید دارو برای انواع بیماری‌ها ازجمله هپاتیت‌سی و ویروسHIV  فعالیت می‌کند. آزمایش انسانی این دارو اکنون مرحله بسیار مهمی است و باید طی این آزمایش‌ها ثابت شود که این دارو قابلیت مقابله با ویروس جدید خانواده کرونا را دارد. به‌صورت همزمان چندین شرکت داروسازی دیگر ازجمله جانسون و جانسون (Johnson & Johnson) Moderna Therapeutics ، Inovio Pharmaceuticals و همچنین گروهی از مؤسسات دولتی به رهبری محققان کالج پزشکی بیلور (Baylor College of Medicine) برای توسعه واکسن ویروس کرونا تلاش می‌کنند.
این تلاش‌ها پس از آنکه دانشگاهیان چینی به‌صورت عمومی توالی ژنتیک این ویروس را منتشر کردند شتاب گرفته است. مشکل و چالش اصلی در مسیر ساخت واکسن این است که حتی بعد از ساخت واکسن باید از نظر ایمنی روی انسان آزمایش شود. مهم‌ترین مسئله، گرفتن یک پاسخ ایمنی است که اتصال ویروس به گیرنده میزبان را متوقف می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید