• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 16 بهمن 1398
کد مطلب : 94404
+
-

وحدت، علت پیروزی و بقای انقلاب

شهردار تهران در مراسم «همرزم با شقایق»: آنها که در انقلاب و دفاع‌مقدس رنج کشیدند و استقامت کردند با آنها که عافیت‌طلبی کردند برابر نیستند

وحدت، علت پیروزی و بقای انقلاب

محمد سرابی _ خبر‌نگار

مراسم گرامیداشت ایثارگران شاغل در شهرداری تهران با یاد سردار قاسم سلیمانی و شهدای جنگ تحمیلی برگزار شد. سخنرانان این مراسم که «همرزم با شقایق» نام داشت به نقل خاطره‌هایی از دوران دفاع‌مقدس پرداختند و بر حفظ یاد و نام شهدا تأکید کردند.
به‌گزارش همشهری، شهردار تهران در این مراسم در برج میلاد گفت: امام راحل اصطلاحاتی به‌کار می‌بردند مانند «همه با هم» و «وحدت کلمه» که این وحدت و اتحاد علت پیروزی انقلاب بود و علت بقای آن هم به همین علت است. براین اساس، معتقدم هر فردی که علیه اتحاد و وحدت کلمه در این کشور فعالیت می‌کند فعالیت ضد‌انقلاب و ضد‌نظام دارد.

به گزارش همشهری، پیروز حناچی با تبریک چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: این انقلاب نقطه عطفی در تاریخ کشورمان بود. در ادبیات و فرهنگ ما 40سالگی دوره بالندگی است و امیدوارم با برداشتن «گام دوم انقلاب» بسیاری از نقیصه‌هایی که در کشور وجود دارد و از آن رنج می‌بریم را حل کنیم.
او افزود: کسانی که در این جمع هستند دوران پیش از انقلاب را به یاد می‌آورند؛ زمانی را که ترس از حکومت حتی به خانواده‌ها هم کشیده شده بود و حتی برای صحبت کردن در جمع خانوادگی هم باید احتیاط و مراقبت می‌کردند. این موقعی بود که یک پاسبان بر یک محله حکومت می‌کرد اما شجاعت و خلوص ایشان و استمرار بر حقانیت مبارزه باعث شد که این انقلاب به پیروزی برسد.
حناچی تأکید کرد: در تمام دوران سخت مبارزات انقلاب و دفاع‌مقدس آنها که رنج کشیدند و استقامت کردند بر آنها که کنج عافیت را برگزیدند، برتری دارند. آنها که در سرمای سخت کردستان قله‌ها را فتح می‌کردند و یا در گرمای خرماپزان خوزستان مبارزه با دشمن را انتخاب کردند با آنها که عافیت‌طلبی کردند، برابر نیستند.
حناچی در ادامه به ذکر خاطراتی از دوران دفاع‌مقدس پرداخت و گفت: استقلال، آزادی و حاکمیت جمهوریت و اسلام از شعار‌های انقلاب بود. استقلال نعمت بزرگی است که در انقلاب آن را به‌دست آوردیم. به یاد دارم مد‌ت‌ها قبل در کمیسیونی مشترک با مقامات لبنانی تصمیم داشتیم خطوط پروازی بین تهران و لبنان را برقرار کنیم. بنا بود ابتدا خطوط هوایی لبنان و بعد ایران‌ ایر پرواز‌هایشان را برقرار کنند. پس از انجام مقدمات و وقتی به مرحله امضا رسیدیم، وزیر لبنانی مقابل ما که بعدها نخست‌وزیر هم شد از امضای قرارداد خودداری کرد. وقتی علت را پرسیدیم گفت ما مثل شما نیستیم و کسانی هستند که باید پیش از امضا با آنها هماهنگ کنیم. من آن زمان متوجه شدم تا چه اندازه باید قدر استقلال کشورمان را بدانیم.
او با ذکر مثال دیگری، ادامه داد: در دوره اصلاحات به سوریه سفر کرده بودیم و یکی از دستورات سفر حل مسئله بدهی‌های سوریه به ایران بود، ازجمله کمک‌های مالی که ایران در زمان جنگ به سوریه کرده بود. آن سفر برکات دیگری هم داشت که ازجمله آنها اجرای طرح توسعه حرم حضرت رقیه(س) بود. در این سفر که آیت‌الله توسلی و آقای شیخ‌الاسلام سفیر ایران در دمشق حضور داشتند، با مرحوم حافظ اسد هم دیدار داشتیم. او در خلال این دیدار تأکید کرد: «ما زمانی از ایران حمایت کردیم که هیچ کشوری حمایت نمی‌کرد و من مطمئنم زمانی که اعراب پشت ما را خالی می‌کنند ایران تنها کشوری خواهد بود که از ما حمایت می‌کند.» شاید او زمانی را می‌دید که این اتفاق می‌افتد.
شهردار اعتماد به نفس را یکی از دستاوردهای انقلاب عنوان کرد و گفت: ما در 8 سال دفاع‌مقدس مجبور بودیم روی پای خودمان بایستیم و مشکلاتمان را حل کنیم. امکان واردات نداشتیم و مجبور بودیم همه‌‌چیز را خودمان تهیه کنیم و در این راه به موفقیت‌های بزرگی رسیدیم. ازجمله آنها ساخت پل خیبر به طول 14کیلومتر بود. تمام قطعات این پل در کشور طراحی و ساخته شده بود. ما پلی را روی اروند ساختیم که 2متر جزر و مد داشت و آب با سرعت 90کیلومتر از آن عبور می‌کرد. روی این پل را آسفالت کردیم و خودرو‌های سنگین و تانک از روی آن عبور می‌کردند.
شهردار به نخستین حضور خود در جبهه و آشنایی با شهید ابراهیم هادی اشاره کرد و گفت: به یاد دارم شب‌ها رزمندگان تازه‌وارد را به خط عراقی‌ها می‌برد و از نزدیک تجهیزات عراقی را به رزمندگان نشان می‌داد تا ترس‌شان از تجهیزات جنگی عراقی‌ها بریزد.
آخرین باری که او را دیدم در عملیات والفجر مقدماتی بود. او با شجاعت مبارزه می‌کرد و وقتی به شهادت رسید رادیوی عراق اعلام کرد که یکی از فرماندهان شجاع ایرانی را شهید کرده است. هیچ وقت هم پیکر او پیدا نشد. ارتفاعات بازی دراز و گیلان‌غرب با خون این شهید و شهیدان دیگری همچون وزوایی، امین و پیچک آزاد شد تا دشت گیلان‌غرب از زیر آتش دشمن رها شود.
حناچی گفت: یک نفر چند روز قبل از شروع عملیات والفجر پناهنده شد و اطلاعات آن را لو داد و عملیات به‌دلیل خیانت منافقین ناموفق بود. معتقدم هیچ ملتی فراموش نمی‌کند که چه کسانی در هنگام جنگ با دشمن همکاری کردند. همچنان که در کشور‌های دیگر جهان هم خیانتکاران دوران جنگ جهانی را می‌شناسند.
او درباره شهید سلیمانی گفت: در فیلم‌هایی که از حاج قاسم به جا مانده آن بخش را بیشتر می‌پسندم که به برادران ایثارگر می‌گوید اگر عاقبت به خیری می‌خواهید ارتباط‌تان را با نظام حفظ و به آن پشت نکنید.  حفظ تمامی ارکانی که این نظام بر آن اساس شکل گرفته به‌عهده تک تک ماست و کسانی که داعیه ایثارگری و عقبه رزمندگی را داشته‌اند. ما نخستین مدعی در برابر کسانی هستیم که به این آرمان پشت می‌کنند و این ارزش‌ها را نادیده می‌گیرند. این وظیفه شرعی و قانونی ماست که این ارزش‌های مقدس را حفظ کنیم و حفظ خواهیم کرد.
در این مراسم که با حضور محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و رضا جلالی، مدیرکل امور ایثارگران شهرداری تهران برگزار شد از اطلس شهدای محله‌های تهران رونمایی شد. این مجموعه کتاب که تا‌کنون 281جلد آن چاپ شده است در آینده به 352جلد خواهد رسید.

در حال پس گرفتن املاک در اختیار غیرشهرداری هستیم
شهردار تهران از شناسایی ۱۳۰ ملک جدید در جریان بررسی املاک در اختیار غیرشهرداری تهران خبر داد. پیروز حناچی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره اقداماتی که شهرداری تهران برای بازپس‌گیری املاک در اختیار غیر انجام داده است، گفت: در شهرداری به‌صورت چراغ خاموش در حال پس‌گرفتن املاک هستیم و با هیچ‌کس هم شوخی نداریم. کار سختی است، چرا که باید املاکی که استفاده درستی از آنها می‌شود را از املاکی که انحراف کاربری دارند، تفکیک کنیم. برای مثال خیریه‌ها، تشکل‌های مردم‌نهاد و سمن‌هایی که فعالیت اجرایی آنها مغایرتی با حضورشان در املاک ندارد، را باید بررسی و تفکیک کرد.
شهردار تهران با تأکید بر اینکه این مسئله توسط شهرداری با جدیت در حال پیگیری است، گفت: آمار املاک در اختیار غیر۱۴۰۰ عدد بوده که به شورای شهر تهران ارائه شده است و ۱۳۰ ملک دیگر نیز وجود دارد که تاکنون شناسایی نشده بودند و آنها را شناسایی کردیم. حناچی بیان کرد: روند بازپس‌گیری املاک یک کار دائمی است که توسط شهرداری تهران در حال تعقیب است و این مسئله را خبری نکردیم، چرا که لزومی برای این کار وجود ندارد. شهرداری در حال بازپس‌گیری املاکی است که به‌صورت غیرقانونی واگذار شده‌اند و بسیاری از املاک را هم پس گرفته است.
شهردار تهران درباره بررسی تخلفات دوره پیشین مدیریت شهری و نتایج آن گفت: پرونده‌های دوره پیشین مدیریت شهری در حال پیگیری قضایی است و اگر کسی حرفی درباره پیگیری نشدن آن زده، اطلاعی از این قضیه ندارد.

حناچی: روند بازپس‌گیری املاک یک کار دائمی است که توسط شهرداری تهران در حال تعقیب است و این مسئله را خبری نکردیم، چرا که لزومی برای این کار وجود ندارد. شهرداری در حال بازپس‌گیری املاکی است که به‌صورت غیرقانونی واگذار شده‌اند و بسیاری از املاک را هم پس گرفته است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید