• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 15 بهمن 1398
کد مطلب : 94328
+
-

انتشار فایل صوتی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی خبرساز شد

افشای اسناد محرمانه


26روز پس از سقوط هواپیمای اوکراینی، اندکی پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) همچنان واکنش‌ها به این حادثه ادامه دارد و در تازه‌ترین رویداد یک رسانه اوکراینی فایل صوتی مکالمه خلبان یکی از پروازهای داخلی را منتشر کرده که همزمان با سقوط هواپیمای اوکراینی در تماس با برج مراقبت از مشاهده شیئی نورانی خبر داده بود.
به‌گزارش همشهری، از ساعت 6:19 صبح روز 18دی‌ماه امسال که هواپیمای شرکت اوکراین اینترنشنال با 176سرنشین دقایقی پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی بر فراز منطقه شاهدشهر سقوط کرد اظهارنظرها درباره علت این حادثه آغاز شد و کماکان ادامه دارد. 3روز پس از این حادثه بود که ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد، پدافند هوایی به اشتباه به سوی این هواپیما شلیک کرده و موجب سقوط آن شده است. چند روز بعد نیز سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی فنی جزئیات بیشتری از این سانحه را منتشر کرد. اما روز گذشته یک خبرگزاری اوکراینی در اقدامی عجیب و غیرمنتظره فایل صوتی از مکالمه یک خلبان با برج مراقبت را منتشر کرد که همزمان با وقوع سانحه برای هواپیمای اوکراینی، می‌گوید که شیئی نورانی دیده است. در این مکالمه کوتاه که بین خلبان پرواز شیراز - تهران شرکت آسمان با برج مراقبت انجام شده است، خلبان می‌گوید : «یک سری نورهایی مثل موشک» می‌بیند. در ادامه مسئول برج مراقبت 9مرتبه به هواپیمای اوکراینی پیام می‌دهد و وضعیت او را جویا می‌شود، اما پاسخی دریافت نمی‌کند تا اینکه در ادامه خلبان پرواز شیراز - تهران می‌گوید که «انفجار» و «نور بسیار بزرگ» دیده است.
با اینکه ابتدا درباره صحت این فایل صوتی تردید وجود داشت، اما در ادامه مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگویی اصالت این فایل صوتی را تأیید کرد و گفت این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است. هرچند منابع اوکراینی ادعا کرده‌اند که این فایل صوتی را از طریق منابع اطلاعاتی به‌دست آورده‌اند، اما حسن رضایی‌فر به مهر گفت: «سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار چنین فایلی مطلع و متعجب شده است؛ چرا که این فایل از مجموعه اسنادی بود که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است. این اقدام اوکراینی‌ها باعث شد دیگر هیچ سندی به آنها ارائه ندهیم.» رضایی فر درباره ادامه همکاری با تیم کارشناسان اوکراینی گفت: «تیم اوکراینی کشور را ترک کرده و فعلا هیچ گروه کارشناسی از کشورهای ذی‌نفع در این پرونده که براساس انکس ۱۳ ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) می‌توانند همزمان حین بررسی‌های کارشناسی کشور محل وقوع سانحه حضور داشته باشند، در ایران حاضر نیستند.»
انتشار این فایل صوتی درحالی است که براساس مقررات داخلی و بین‌المللی، مکالمات خلبانان با برج مراقبت ازجمله اسناد محرمانه هر کشوری محسوب می‌شود و هیچ فرد یا کشور دیگری نمی‌تواند این مکالمات را بدون هماهنگی با کشور مالک این خدمات، منتشر کند. حالا به‌درستی مشخص نیست که انتشار این فایل از سوی رسانه اوکراینی با چه انگیزه‌ای انجام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید