• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 15 بهمن 1398
کد مطلب : 94317
+
-

رئیس قوه قضاییه:

مجرمان اقتصادی،آماده حساب پس‌دادن باشند

قضایی
مجرمان اقتصادی،آماده حساب پس‌دادن باشند

مجتمع تخصصی رسیدگی به جرایم اقتصادی صبح روز گذشته با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه افتتاح شد. همچنین در این مراسم سامانه شفافیت مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی نیز به آدرس http://eghtesadi.eadl.ir/ رونمایی شد. قاضی مسعودی‌مقام، در مراسم رونمایی از سامانه شفافیت بیان کرد: در این سامانه، اسامی ممنوع‌المعامله‌ها، بدهکاران بانکی و همچنین احکامی که صادر شده و بالای 200 صفحه است در دسترس عموم قرار می‌گیرد و سعی می‌کنیم آن را تکمیل کنیم. به گزارش میزان، وی تصریح کرد: از زمان تصویب دستورالعمل مجتمع تخصصی رسیدگی به مفاسد اقتصادی شروع به جمع‌آوری آرا و بارگذاری آنها کردیم و میزان محکومیت‌ها در این سامانه اعلام شده است. رئیس قوه قضاییه مرداد‌ماه امسال، دستورالعمل تشکیل مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تهران را ابلاغ کرد.

مجرمان خود را آماده کنند
رئیس قوه قضاییه  با بیان اینکه روابط ناسالم اقتصادی امر بسیار مذموم و ناپسندی است، گفت: اگر این روابط منتهی به جرم شد، باید مورد رسیدگی قرار گیرد و مجرمان اقتصادی باید خود را برای محاکمه و حساب پس دادن به دادگاه‌ها آماده کنند. این حرکت در دستگاه قضایی یک جریان مستمر خواهد بود و همان ابتدا عرض کردم که حرکت ما یک حرکت مقطعی نیست و پیام تشکیل مجتمع رسیدگی به جرایم اقتصادی، پیام یک اقدام پیگیرانه و مجدانه و هماهنگ در ارتباط با فساد اقتصادی است.
ابراهیم رئیسی  بیان کرد: امیدوارم با هماهنگی بیشتر با شورایی که به ریاست معاون اول پیش‌بینی کردیم و با حضور همه دست‌اندرکاران دستگاه قضایی مانند سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی کل کشور و همچنین بخش‌های خارج از دستگاه قضایی مانند وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه یا بخش‌های اقتصادی دولت یک کار جمعی در مبارزه با مفاسد اقتصادی دنبال شود.

فضای کشور فضای اتهام زنی نشود
رئیس قوه قضاییه در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه با تأکید بر اهمیت شفافیت گفت: در مبارزه با فساد یک بخش کار مبارزه با مفسدین است. ما معتقدیم برای مبارزه اصولی با فساد ضمن اینکه پرونده را باید رسیدگی کرد، تولید پرونده فساد را نیز باید پیشگیری کرد؛ چراکه تولید پرونده فساد زیبنده ما نیست و حتما باید در این رابطه اقدامات پیشگیرانه انجام شود. سیدابراهیم رئیسی افزود: در اینجا روند ما باید به‌صورتی باشد که نه به‌صورت شعاری بلکه به‌صورت واقعی شفافیت صورت گیرد و کسانی هم که نسبت به شفافیت مقاومت می‌کنند، مقاومت و استنکاف آنها از امر شفافیت حتما باید به حاشیه رانده شود.
رئیسی با تأکید بر لزوم جلوگیری از فرار مالیاتی اظهار کرد: در مورد شناسایی افرادی که تمکن دارند و به‌نحوی با روش‌ها و ترفندهایی از دادن حقوق دولت خودداری می‌کنند، باید به دولت کمک کرد تا به حقوق خود برسد. وی خاطرنشان کرد: در این مجموعه باید کاری کنیم که کشف موارد فساد را افزایش و منافع حاصل از فساد را به‌شدت کاهش دهیم و هزینه را برای فساد بالا ببریم. رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: نکته بعدی مسئله بازدارندگی مجازات‌هاست. مجازات‌ها باید بازدارنده باشد و به هیچ عنوان برای افرادی که زمینه ارتکاب فساد را دارند، صرف نکند که به سمت انحراف و کژی بروند.

فضای اتهام‌زنی به ضرر کشور است
رئیس دستگاه قضا گفت: ما نباید مطلقا اجازه دهیم که فضای کشور، فضای اتهام‌زنی به یکدیگر شود؛ چراکه این شرایط برای کشور بسیار ضرر دارد. اگر کسی گزارشی در رابطه با فساد دارد، باید به کسانی که در این رابطه مسئولیت دارند، ارائه دهد تا دنبال شود. فضای اتهام‌زنی و اینکه بدون دلیل هرکس نسبت به دیگری اتهام بزند، فضای نادرستی است. وی افزود: شرایط انتخابات شرایط خاصی است و حتما کاندیداها و طرفداران آنها باید از زدن اتهام به افراد پرهیز کنند و اگر کسانی مسائلی دارند، مرجع رسیدگی به این مسائل دستگاه قضایی است و دستگاه قضا در این رابطه به هیچ عنوان حزب، جناح، گروه، وابستگی، پیوستگی و ارتباطات سیاسی نمی‌شناسد و باید چشم را بر همه ارتباطات بست و آنچه اقتضای حق و عدل است، در این رابطه ملاک قرار گیرد و مورد رسیدگی باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید