• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 14 بهمن 1398
کد مطلب : 94243
+
-

از ویروس کرونا باید ترسید؟

محققان می‌گویند ایجاد وحشت درباره نوع جدید ویروس کرونا بدون یادگیری روش‌های پیشگیری می‌تواند وضعیت خطرناکی را برای جهان رقم بزند

از ویروس کرونا باید ترسید؟

 ویروس کرونا که ابتدا از شهر ووهان چین منتشر شد و حالا علاوه بر این شهر بسیاری از کشورها را نیز درگیر کرده است، در مقایسه با سایر ویروس‌های مرگبار و خطرناک آمار مرگ‌ومیر کمتری دارد و بیشتر بیماران مبتلا در یک بازه زمانی نامشخص کاملا بهبود پیدا می‌کنند.

 چرا شیوع این ویروس باعث وحشت جهانی شده است؟ با وجود آماری که درباره تلفات این نوع جدید ویروس کرونا منتشر شده تاکنون، این ویروس به اندازه سارس که 774نفر را در سال‌های 2002و 2003با مرگ روبه‌رو کرد، خطرناک نبوده است. آمار مرگ‌ومیر ویروس سارس 9.6 درصد بود درحالی‌که تاکنون تنها 2درصد افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند از دنیا رفته‌اند. این در حالی است که آمار ابتلا به این بیماری در یک ماه، از ابتلای بیماران به سارس طی 8‌ماه بیشتر است. در واقع ضریب مرگباری این ویروس جدید نسبت به انواع مشابه ‌خود خطرناک‌تر نیست و این رعایت نشدن نکات بهداشتی اولیه است که باعث شده شیوع آن باعث نگرانی شود. بسیاری از بیماران تقریبا به بهبود کامل رسیده‌اند و بیشتر آنهایی که بر اثر کرونا از دنیا رفته‌اند یا مسن  یا دچار بیماری‌های ضعف سیستم ایمنی بوده‌اند.
کارشناسان معتقدند وحشت جهانی از ویروس کرونا در بسیاری از نقاط جهان بی‌دلیل و بی‌جاست. فقط کافی است تا افراد موارد احتیاط را رعایت کنند تا به این بیماری مبتلا نشوند. مؤثرترین اقدامات پیشگیرانه نیز شامل افزایش شست‌وشوی دست‌ها و عدم‌لمس صورت است. یک کارشناس دیگر نیز می‌گوید که ترس، منجر به توقف شیوع این ویروس نمی‌شود و برعکس می‌تواند باعث تأثیرات منفی اجتماعی شود.  آمیرا روسس، پروفسور دانشگاه جورج ماسون به بیزینس اینسایدر گفت: ما هم با شیوع ابتلا به بیماری کرونا روبه‌رو هستیم و هم شیوع وحشت.  اینها مکانیسم کاملا متفاوتی دارند. در مراحل اولیه ابتلا به بیماری، بیشتر وحشت به‌دلیل ترس از ناشناخته بودن نوع بیماری  است.

شیوع بیماری و گسترش ترس
تحقیقات روانشناختی نشان می‌دهد که اضطراب افراد در مواجهه با تهدیدات جدید بیش از تهدیدهای شناخته شده است و به همین دلیل مردم نسبت به تهدیدات شناخته شده کمتر واکنش نشان می‌دهند. برای مثال در آمریکا از هر 7نفر یک نفر براثر بیماری قلبی از دنیا می‌رود، درحالی‌که احتمال مرگ آنها به‌دست یک تروریست خارجی یک به 45هزار و 808نفر است. اما براساس بررسی سال 2016دانشگاه چاپمن در مورد ترس‌های آمریکایی «حمله تروریستی در کشور» و «قربانی تروریسم» هر دو در بین 5نگرانی اول آمریکایی‌ها بوده است. این اتفاق در زمان شیوع ابولا در آفریقای جنوبی از سال 2014تا 2016نیز رخ داد. پل اسلوویچ، روانشناس می‌گوید: آنچه اتفاق افتاد کاملا مطابق چیزی بود که از درک خطر می‌دانیم. از دقایق اولیه‌ای که تهدید ابولا ابلاغ شد و شایعه‌ها درباره آن نیز شروع به انتشار کرد: می‌تواند کشنده باشد، نامرئی است و مقابله با آن سخت است، قرار گرفتن در معرض آن غیرارادی است و مشخص نیست که مقامات می‌توانند شرایط را کنترل کنند یا نه، شیوع ابولا با این حال بیش از سارس مرگ‌ومیر به همراه داشت، ابولا از سال 1967بیش از 33هزار نفر را کشته است.

عواقب نژادپرستانه وحشت
اتباع آسیایی تبار در فرانسه، کانادا و ایالات متحده به‌دلیل ترس عمومی از ویروس کرونا چندین حادثه نژادپرستی را گزارش کرده‌اند. به گزارش گاردین، در تورنتو بیش از 9هزار نفر از والدین طوماری امضا کرده‌اند تا از حضور دانش‌آموزانی که در یک‌ماه گذشته به چین سفر کرده‌اند در مدارس جلوگیری شود. یکی از افرادی که این طومار را امضا کرده است گفت: این کار باید تمام شود، خوردن حیوانات وحشی و آلوده کردن سایرین را باید تمام کنید. یا خودتان را قرنطینه کنید یا به کشورتان برگردید. مشاغلی در هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی و ویتنام نیز در مدت اخیر از ارائه خدمات به مشتریانی که از چین آمده بودند سرباز زدند. دانشجویان چینی در دانشگاه ایالت آریزونا – جایی که یک مورد کرونا ویروس مشاهده شده است- می‌گویند که مورد خنده، تمسخر و حتی انزوا از سوی سایرین قرار گرفته‌اند.

دلایلی برای زنده بودن امید 
کارشناسان می‌گویند چند عامل می‌تواند ترس‌های ما در مواجهه با این ویروس را کم کند: اول اینکه شناخته شده است و خیلی زودتر از قبل مشخص شد که یک ویروس جدید است. یک هفته پس از کشف آن، مقامات چینی توالی آن را با آزمایشگاه‌های سراسر جهان در میان گذاشتند. ریچارد مارتینلو، استادیار بیماری‌های عفونی در مدرسه پزشکی ییل می‌گوید: آنچه در اینجا باعث شگفتی است این است که در طول یک هفته توالی RNA این ویروس روی اینترنت قابل دسترس بود و بسیاری توانستند آن را ببینید و بشناسند. قبل از این هرگز چنین اتفاقی نیفتاده بود. دوم اینکه پیشرفت‌های مختلفی در فناوری از زمان کشف ویروس کرونا در دهه 60میلادی باعث شده است آزمایشگاه‌های بالینی و ویروس‌شناسان بتوانند تحقیقات عمیق‌تری در مورد نحوه کار این ویروس‌های جانوری انجام دهند. برای مثال با اینکه دانشمندان می‌دانستند ویروس کرونا می‌تواند انسان را آلوده کند برای اینکه علت سرماخوردگی معمولی هستند، اما شیوع سارس نخستین باری بود که پای انتقال ویروس کرونا را از جانور به انسان باز کرد. البته به گفته مارتینلو ممکن است پیش از این هم ویروس کرونا انسان را مبتلا کرده باشد.مارتینلو همچنین گفت: موارد پیشگیری برای سرماخوردگی و کرونا یکی است. شستن دست‌ها، لمس نکردن صورت و اجتناب از تماس با افراد بیمار. امیدوارم نگرانی جهانی درباره کرونا سطح ابتلا به سرماخوردگی را به‌دلیل افزایش رعایت نکات ایمنی کم کند.

اضطراب بیشتر
تحقیقات روانشناختی نشان می‌دهد که اضطراب افراد در مواجهه با تهدیدات جدید بیش از تهدیدهای شناخته شده است و به همین دلیل مردم نسبت به تهدیدات شناخته شده کمتر واکنش نشان می‌دهند

این خبر را به اشتراک بگذارید