• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 13 بهمن 1398
کد مطلب : 94157
+
-

ظریف در راه مونیخ

وزیر خارجه کشورمان بعد از لغو سفرش به داووس دو هفته دیگر عازم آلمان می‌شود تا در اجلاس امنیتی مونیخ حضور یابد

گزارش
ظریف در راه مونیخ

پس از یک دوره سکون در روابط ایران و کشورهای اروپایی، دور تازه‌ای از مذاکرات دیپلماتیک با اروپایی‌ها در پیش است. کانون رایزنی‌های آتی وزیر امورخارجه شهر مونیخ خواهد بود که ظریف هفته آینده برای شرکت در کنفرانس امنیتی عازم این شهر است.
اجلاس امنیتی مونیخ از روز 25بهمن به‌مدت 3روز در هتل بایریشه هوف شهر مونیخ برپاست و از ایران هم طبق روال معمول به‌جز یک استثنا، از وزیر امور خارجه دعوت شده است. پیش از این یک مرتبه از علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برای شرکت در اجلاس مونیخ دعوت به‌عمل آمده بود اما از آن پس در سالیان اخیر معمولا وزیر خارجه ایران پای ثابت نشست‌های امنیتی مونیخ بوده؛ نشست‌هایی که در سطح عالی برپا می‌شود.
کنفرانس امنیتی مونیخ را می‌توان از مهم‌ترین نشست‌های امنیتی جهان دانست که در آن مقامات، شخصیت‌ها، فعالان سیاسی و امنیتی از کشورهای مختلف دور هم جمع می‌شوند و درباره بحران‌های سیاسی و امنیتی جهان تبادل نظر می‌کنند؛ بحران‌هایی که به‌نظر می‌رسد امسال تمرکز ویژه‌ای روی مباحث منطقه‌ای خلیج‌فارس خواهد داشت، چون پس از خروج آمریکا از برجام منطقه آبستن حوادثی است، از طرفی ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا نیز بر پیچیدگی اوضاع در منطقه افزوده است.
گفته می‌شود در اجلاس امسال برای نخستین‌بار کره‌شمالی هیأتی را برای شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ عازم می‌کند. از وزیر خارجه کره‌شمالی به‌عنوان رئیس این هیأت یادشده است که احتمالا بین وزیران خارجه ایران و کره‌شمالی دیداری در حاشیه نشست مونیخ انجام شود.
از آمریکا هم از مایک پمپئو، وزیر خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع این کشور و نانسی پلوسی رئیس مجلس به‌عنوان شرکت‌کنندگان اجلاس امنیتی مونیخ نام برده شده است.
وانگ‌ای، وزیر خارجه چین هم گفته بود در نشست مونیخ شرکت می‌کند البته این مربوط به پیش از موج فراگیری ویروس کرونا بوده و احتمالا این ویروس حضور هیأت‌های چینی در نشست مونیخ را هم تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
پس از ترور سردار سلیمانی، وزیر خارجه رایزنی‌های تلفنی و حضوری با مقامات 50کشور جهان داشت و پس از یکی دوهفته سکون، ظریف دور تازه‌ای از مذاکرات بین‌المللی را در دستور کار دارد. اهمیت نشست مونیخ از آن جهت است که ظریف پس از امتناع از شرکت در نشست بین‌المللی داووس در هفته قبل رهسپار مونیخ می‌شود. ظریف به‌دلیل آنچه ناهماهنگی از طرف برگزار‌کننده نشست و تغییر در برنامه سخنرانی او عنوان شده از حضور در نشست داووس صرف‌نظر کرد.
وزیر خارجه سال گذشته هم در اجلاس مونیخ شرکت و با مقامات شرکت‌کننده درباره برجام رایزنی کرده بود. از جمله مهم‌ترین موضوعات برجسته در سخنرانی سال گذشته ظریف، دفاع از برنامه موشکی ایران بود.
2سال قبل دیدار ظریف با جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ خبرساز شد و خشم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را برانگیخت.
ظریف 3سال قبل هم در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق آمریکا که هنگام سخنرانی ظریف در سالن حضور داشت، لحظاتی گفت‌وگو کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید