• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 بهمن 1398
کد مطلب : 94150
+
-

تهران میزبان بزرگ‌ترین رویداد گردشگری‌جهان

مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس آباد، میزبان 158کشور جهان در قالب برگزاری اجلاس جهانی گردشگری شهری 2021است

تهران میزبان بزرگ‌ترین رویداد گردشگری‌جهان

محمد جباری_خبرنگار

کمتر از 6‌ماه پس از عضویت مجموعـه‌ فرهنگــی‌ و ‌گردشگری عباس‌آباد تهران در سازمان‌جهانی گردشگری (UNWTO) حالا مدیران شهری از میزبانی تهران به مرکزیت این مجموعه، از اجلاس جهانی گردشگری شهری ۲۰۲۱ خبر می‌دهند.
پیشنهاد میزبانی تهران از بزرگ‌ترین رویداد گردشگری جهان، اخیرا از سوی هیأتی از طرف شهردار تهران در دیدار از نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا به زوراب پولولیکا شویلی، معاون دبیرکل سازمان ملل و رئیس سازمان جهانی گردشگری ارائه شده و آن‌طور که گفته می‌شود این موضوع با استقبال رئیس سازمان جهانی گردشگری قرار است اجرایی شود. در سفر هیأت شهردار تهران به اسپانیا که برای بازدید از نمایشگاه گردشگری فیتور انجام شد، حسن قشقاوی، سفیر ایران در اسپانیا، حسن خلیل آبادی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران، محمدرضا جوادی یگانه، معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری و مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد حضور داشتند. این هیأت علاوه بر ارائه پیشنهاد برگزاری اجلاس جهانی گردشگری در تهران، دعوتنامه پیروزحناچی را هم به زوراب، رئیس UNWTO تقدیم کرد. با این حساب از حالا می‌توان تهران را میزبان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای گردشگری جهانی در سال 2021دانست. موضوعی که اهمیت این اتفاق بین‌المللی را دوچندان می‌کند، عضویت 158کشور و 500نهاد گردشگری در سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) است؛ ضمن اینکه برگزاری چنین رویدادی در پایتخت می‌تواند راهی که مدیران شهری در سال‌های اخیر برای تبدیل تهران به مقصد گردشگران داخلی و خارجی دنبال کرده‌اند را هموارتر و چراغ پولساز‌ترین صنعت جهان را در پایتخت روشن کند.

تبدیل تهران از معبر به مقصد گردشگری
محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری تهران که عضوی از هیأت شهردار تهران در سفر به فیتور اسپانیا بود دیروز در این‌باره به همشهری گفت:« متأسفانه گردشگری در تهران مغفول مانده و این کلانشهر، بیش از اینکه مقصد گردشگری باشد، معبری برای گردشگران است. از این‌رو تغییر سیاست کلی در گردشگری در سطح شهر تهران، یک ضرورت به شمار می‌آید. در همین راستا در سفری که همراه آقای خلیل آبادی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران و آقای حجازی، رئیس منطقه گردشگری عباس‌آباد به اجلاس فیتور داشتیم، پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر برگزاری اجلاس جهانی گردشگری شهری در سال ۲۰۲۱ را به زوراب پولولیکا شویلی، رئیس سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دادیم و قرار شد که این رویداد مهم بین‌المللی در سال 2020یا 2021در تهران و مجموعه فرهنگی وگردشگری عباس آباد برگزار شود. البته برآورد ما برای سال 2020است که اگر این اتفاق برای امسال رخ ندهد، میزبانی تهران از اجلاس جهانی گردشگری می‌تواند در سال 2021به‌عنوان بخشی از برنامه‌های تهران 1400 باشد.»
معاون شهردار تهران اظهار کرد:«این اجلاس می‌تواند بخشی از گردشگری جهانی را به سمت تهران منتقل کند؛ چراکه معمولا گردشگران داخلی و خارجی از تهران یا به‌عنوان محل عبور و یا محل پرواز استفاده می‌کنند. نکته دیگری هم که به این مسئله دامن زده، این است که تهران در زمان‌های اوج گردشگری خالی از جمعیت می‌شود؛ از این‌رو تقویت گردشگری تهران آن هم با مشارکت بخش خصوصی یکی از راهبردهای مدیریت شهری در این سال‌هاست.»

تقویت کسب و کار برپایه گردشگری
جوادی یگانه در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد:« از سوی دیگر، تلاش مدیریت شهری این است که بخشی از کسب و کار درتهران برپایه گردشگری شکل بگیرد. به همین‌خاطر در سال‌های اخیر، شاهد شکل‌گیری و توسعه راسته‌های فرهنگی در تهران بوده‌ایم و این موضوع، فضای مناسب و امید بخشی را در این شهر ایجاد کرده است.»
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به توسعه زیرساخت‌های توسعه گردشگری در تهران بیان کرد: «شکل‌گیری راسته‌ای فرهنگی، مسیرهای پیاده‌روی، دوچرخه سواری و همه امکانات جانبی آن از موضوعات مهمی است که مدیریت شهری به‌طور جدی پیگیر آن است و این موضوع، گام مهمی در راستای توسعه گردشگری پایتخت خواهد بود. در همین راستا از مدتی پیش با همت شورای شهر و مدیریت شهری تهران برنامه‌هایی شروع شده و در حال راه‌اندازی راسته‌های فرهنگی هستیم. برای مثال، منطقه رودکی که اخیرا به یک محله تبدیل شده از حد فاصل تئاتر شهر تا تالار رودکی، منطقه‌ای است که روزانه ده‌ها اجرای تئاتر را در آن شاهد هستیم و به‌تدریج کافه‌های مختلف دیگر در این منطقه درحال شکل‌گیری است؛ ضمن اینکه راه‌اندازی چند منطقه گردشگری دیگر را در جنوب، شمال و مناطق دیگر شهر دنبال می‌کنیم که این‌ اقدامات، زیرساخت‌های اولیه گسترش گردشگری هستند.»
او اضافه کرد: «تغییر فضای کسب و کار به سمت گردشگری، دومین زیرساخت است و ما در این زمینه به‌دنبال اصلاح قوانین هستیم و امید زیادی داریم که کسب و کار در مناطق گردشگری رونق پیدا کند. پردیس سینمایی ملت تا ساعت‌های انتهایی شب، پذیرای بازدید‌کنندگان و مورد استقبال هم قرار گرفته است؛ بنابراین چنین الگوهای موفقی می‌تواند در بخشی از شهر تهران مثلا در فاصله میدان قدس تا میدان تجریش، بخشی از میدان توحید تا خیابان ستارخان و... هم شکل بگیرد. به هر روی، نکته اصلی این است که شهرداری باید نخست، فضای کسب و کار را آماده کند که اتفاقا ظرفیت بخش خصوصی در تهران آماده حرکت به این سمت است.»

   تغییر سیاست‌های کلی در گردشگری 
محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری تهران، به موانع پیش روی توسعه گردشگری در تهران هم اشاره کرد و دراین باره گفت:« بسیاری از موزه‌های تهران به‌دلیل اینکه مدیریت دولتی دارند، صرفا در ساعات اداری پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان هستند که این، برای گردشگران مناسب نیست؛ به همین‌خاطر است که تغییر سیاست کلی در گردشگری در سطح شهر تهران باید به‌عنوان یک ضرورت دنبال شود.» جوادی یگانه، ترافیک و کمبود هتل‌ها و اقامتگاه‌های استاندارد را یکی دیگر از موانع پیش روی گردشگری تهران عنوان کرد و ادامه داد:« شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه طرحی دارد که در مناطق مرکزی تهران با استفاده از املاکی که شهرداری در اختیار دارد، با همکاری و مشارکت بخش خصوصی هتل‌هایی در مناطق مختلف تهران ساخته شود که پیشنهاد اولیه آن هم توسط شرکت توسعه فضای فرهنگی در حال آماده‌سازی‌ است. به‌طور کلی این اقدامات در مجموع از مواردی است که می‌تواند گردشگری تهران را تقویت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید