• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 بهمن 1398
کد مطلب : 94143
+
-

سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره آخرین وضعیت کنترل ویروس کرونا در کشور به همشهری گفت

کنترل مرزها برای مقابله با کرونا

گفت‌وگو
کنترل مرزها برای مقابله با کرونا


معصومه حیدری پارسا ـ خبرنگار

ویروس کرونا با سرعت بسیار در سطح جهان در حال گسترش است و تاکنون حدود 12هزار نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند. بیماری که در برخی از کشورهای همسایه ایران هم دیده شده و حالا نگرانی‌هایی نسبت به ورود آن به کشور هم وجود دارد. مسئولان وزارت بهداشت در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که اقدامات لازم برای پیشگیری از ورود این بیماری به کشور در دستور کار قرار گرفته و آمادگی‌های لازم برای مقابله با این ویروس وجود دارد. با سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره آخرین وضعیت کنترل ویروس کرونا در کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.

برای جلوگیری از ورود بیماری کرونا به کشور چه اقداماتی انجام شده است؛ بسیاری از متخصصان نقد می‌کنند که چرا دولت دیر به فکر ایجاد محدودیت برای ورود مسافران چینی افتاده است.
به‌عنوان متولی نظام سلامت پیگیری کردیم که پروازهای مستقیم به چین و از چین به ایران تا اطلاع ثانوی لغو شود. این درخواست با حضور معاون اول رئیس‌جمهور بررسی و تصویب شده و وزارت راه هم براساس این مصوبه باید به شرکت‌های هواپیمایی و پایانه‌های فرودگاهی اعلام کند که این رفت‌وآمدها لغو شده است و تا زمانی‌که تصمیم‌گیری مجدد انجام شود این پروازها لغو خواهد ماند. در واقع پس از اطلاع از شیوع این بیماری در کشور چین و به‌دلیل اینکه اتباع چینی به کشور ما رفت‌وآمد داشتند، وزارت بهداشت اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار داده است.
آقای وزیر شاهد بروز ترس و نگرانی در بین مردم نسبت به شیوع این بیماری در کشور هستیم و می‌بینیم در اخبار و رسانه‌های مجازی از ویروس کرونا به‌عنوان ویروس مرگ یاد می‌شود، این ویروس چقدر کشنده است؟ 
بدون شک کشندگی این ویروس مانند آنفلوآنزای H1N1 که در کشور ما شایع شد، نیست اما قدرت سرایت بالایی دارد و به سرعت می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود؛ البته ممکن است تهاجم و بیماری‌زایی ویروس با چرخش در بدن افراد مختلف تغییر پیدا کند و حتی شدت یابد اما تا امروزکشندگی این ویروس مانند سرکشی و تهاجم ویروس آنفلوآنزای H1N1 که در کشور ما شایع شد و ما را گرفتار کرد، نیست. اما نگرانی‌هایی داریم؛ چون سرعت افزایش بیماری بالاست. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از این بیماری، شستن دست‌ها و رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم، جدی گرفته شود. همچنین استفاده از ماسک در اماکنی مانند فرودگاه‌ها مدنظر باشد. به هر حال این بیماری در سطح جهانی مشکلاتی را ایجاد کرده و به سرعت در حال شیوع است و ما نسبت به ورود آن به کشور نگرانی داریم.
خبرهای مختلفی درباره ابتلای افراد به ویروس کرونا در روزهای گذشته منتشر شده و گفته می‌شود که 2 نفر در کشور که مبتلا به ویروس کرونا هستند، شناسایی شده‌اند.
خیر تاکنون هیچ فردی که به این بیماری مبتلا شده باشد، در کشور شناسایی نشده است. 2مورد مشکوک در شهر یزد به مراکز درمانی مراجعه کردند که یک نفر از آنها جهانگرد چینی بود و یک نفرشان هم آلمانی و علائم مختصری از سرماخوردگی داشتند. این دو نفر بلافاصله بستری شدند اما جواب آزمایش‌های مکرری که از آنها گرفته شد، منفی بود و به همین دلیل مرخص شدند. دوباره تأکید می‌کنم تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر آلودگی با کرونا ویروس، در توریست‌هایی که به ایران آمده‌اند یا در موارد بومی نداشته‌ایم. همچنین در قم، تهران، تبریز و مشهد هم افراد مشکوکی اعلام شدند که جواب آزمایش صورت گرفته روی آنها نیز منفی بوده و آنها هم مرخص شده‌اند.
نقدهایی نسبت به بررسی‌ها و کنترل‌هایی که در ورودی‌های کشور به‌خصوص فرودگاه امام خمینی(ره) روی مسافران انجام می‌شود، وجود دارد و کارشناسان و مسافران می‌گویند که بررسی کارشناسان بهداشت دقیق نیست.
اصلا اینطور نیست. در تمام مبادی و ورودی‌های کشور اعم از فرودگاه‌ها، ‌راه‌های زمینی و دریایی کارشناسان بهداشت مستقر هستند و تا به این لحظه هیچ موردی از این بیماری در کشور گزارش نشده و به‌صورت دقیق مسافران رصد می‌شوند تا علائم بیماری را نداشته باشند. در تمامی مبادی ورودی ایستگاه‌هایی را تشکیل داده‌ایم و کارشناسان ما مستقر هستند و موارد را ارزیابی می‌کنند. همکاران ما شبانه‌روز در حال انجام تست‌های لازم از افراد هستند. با تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی مکاتبه کرده و دستورالعمل‌های مقابله با ویروس کرونا را نیز ارسال کرده‌ایم و همه مراکز در آمادگی کامل و لازم هستند. البته با اطمینان می‌گویم موردی از آلودگی به کرونا در کشور تاکنون دیده نشده است؛ اما ویروس کرونا نشان داده که مرز نمی‌شناسد ولی حداقل می‌دانم که تمام مرزهای کشور تحت کنترل هستند.
گفتید که آمادگی لازم برای مقابله در کشور وجود دارد، این آمادگی‌ها شامل چه کارهایی است؟
بخش ایزوله راه‌اندازی شده است. بخشی در بیمارستان شهدای یافت‌آباد به‌عنوان بیمارستان معین راه‌اندازی شده است، اما تا به امروز بیماری در این بخش نداشته‌ایم. اما به‌طور مثال، اگر فردی از چین بیاید و یا مراوده با شهروندان و ساکنان چینی داشته و یا مسافر چین باشد و هرگونه علائمی داشته باشد، باید به بخش ایزوله برود تا آزمایش‌های مورد نظر روی او انجام شود؛ اگر نتایج مثبت باشد راه‌های درمان انجام می‌شود اما اگر منفی باشد مریض از مراقبت‌های پزشکی خارج می‌شود. موضوع مهم این است که اگرچه راه درمان و واکسن این بیماری موجود نیست، اما درمان‌های حمایتی وجود دارد. علاوه بر این‌ها هات‌لاین اطلاع‌رسانی شبانه‌روزی و مشاوره برای کرونا ویروس به‌زودی روی سامانه 190فعال خواهد شد و این ساختار تا عبور از این بیماری حفظ می‌شود.
اعلام کرده‌اید که قرار است تعدادی از دانشجویان ایرانی که در شهر ووهان چین (شهری که بیماری برای نخستین بار در آن شناسایی شده) گرفتار شده‌اند، با هماهنگی وزارت بهداشت و وزارت خارجه به کشور بازگردند، چه اقداماتی برای این افراد انجام خواهد شد؟
این دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین با تدابیر بهداشتی مناسب در روزهای آینده به کشور باز می‌گردند و برای اطمینان از ایمنی و سلامت‌شان، 2 هفته در محل مناسبی تحت نظر خواهند بود و با مراقبت‌های کامل، پذیرایی خواهند شد. البته این محل بیمارستان نیست چون این دانشجویان مبتلا به بیماری نیستند که به بیمارستان برده شوند ما فقط برای اینکه فردی در بین آنها مبتلا نشده باشند آنها را تحت کنترل خواهیم داشت و آزمایش‌هایی را انجام می‌دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید