• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 12 بهمن 1398
کد مطلب : 94092
+
-

واکنش مقامات ایران به طرح موسوم به معامله قرن ترامپ

بزرگراهی به سوی جهنم

در پی رونمایی از طرح ظالمانه معامله قرن، مقامات کشورمان این طرح را یک توطئه علیه ملت فلسطین دانسته و آن را با طرح‌های مشابه دوران آپارتاید مقایسه کردند. حساب کاربری رهبر معظم انقلاب در توییتر در واکنش به این طرح با بازنشر بخشی از سخنان ایشان در 25تیرماه سال97 نوشت: «قضیه‌ فلسطین از یادها نخواهد رفت و مسلما ملت فلسطین و همه ملت‌های مسلمان در مقابل آنان خواهند ایستاد و نمی‌گذارند معامله قرن اتفاق بیفتد. به‌کوری چشم دولتمردان آمریکا سیاست شیطانی و خبیث آمریکا در مورد فلسطین با نام معامله قرن به توفیق الهی هرگز تحقق نخواهد یافت. در مورد یهودی شدن بیت‌المقدس که می‌گویند باید دست یهود باشد، غلط بیخودی می‌کنند.»
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان هم در توییتی با مقایسه طرح موسوم به «معامله قرن» با «بانتوستان‌های» آفریقای جنوبی زمان آپارتاید، از آن انتقاد و آن را به «بزرگراهی به سوی جهنم» تشبیه کرد.
ظریف در توییتر نوشت: «آیا ماندلا هرگز می‌توانست بازپیدایش «بانتوستان» را چندین دهه بعد از آزادسازی آفریقای جنوبی تصور کند؟ طرح «چشم‌انداز صلح» بیشتر به «بزرگراهی به سوی جهنم» می‌ماند. لازم است ما مسلمانان بیدار شویم؛ آمریکا هیچ‌گاه کوچک‌ترین شباهتی به یک کارگزار صادق نداشته و نمی‌تواند هم‌چنین باشد.»
ظریف 2عکس به توییت خود ضمیمه کرده است: عکس نخست، اراضی موسوم به «بانتوستان» در دوران آپارتاید آفریقای جنوبی را نشان می‌دهد و تصویر دوم نقشه‌ای است که در طرح معامله قرن ترامپ به رژیم صهیونیستی اعطا شده است. «بانتوستان» نام زمین‌هایی بود که در دوران آپارتاید آفریقای جنوبی برای ساکنان سیاهپوست آفریقای جنوبی و جنوب غرب آفریقا درنظر گرفته شده بود. با پایان آپارتاید در سال۱۹۹۴ بانتوستان‌ها منحل شدند و به سرزمین اصلی آفریقای جنوبی بازگشتند.
از سوی دیگر مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در واکنش به این طرح گفت: طرح معامله قرن هرگز به سرانجام نخواهد رسید و همانطوری که انتقال پایتخت از تل‌آویو به بیت‌المقدس و به‌رسمیت شناختن بلندی‌های جولان نتایج عینی و ملموسی را برای ترامپ و نتانیاهو به‌ارمغان نیاورد، رونمایی از طرح معامله قرن، انسجام گروه‌های مبارز فلسطینی، گسترش موج حق‌طلبی و ظلم‌ستیزی، توسعه کمی و کیفی روند مقاومت تا آزادسازی قدس شریف، انسجام امت اسلامی، حمایت آزادی‌خواهان، عدالت‌جویان و جامعه جهانی از ملت مظلوم فلسطین را به‌دنبال خواهد داشت.
سردار سرلشکر پاسدار محمدباقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران، در پیام‌های جداگانه‌ای خطاب به وزرای دفاع و رؤسای ارتش‌ها و نیروهای مسلح کشورهای اسلامی، با محکومیت اقدام رئیس‌جمهور متوهم و تروریست آمریکا در عملیاتی‌کردن این توطئه بزرگ ضد‌آرمان و حقوق ملت فلسطین آورده است: رونمایی از طرح صهیونیستی-آمریکایی موسوم به «معامله قرن»، بی‌شک خطای تاریخی و راهبردی است که اشغال فلسطین را به‌عنوان بخش اصلی پروژه شکست‌خورده 70ساله صهیونیست‌ها در منطقه دنبال می‌کند.
سردار سرلشکر پاسدار محمدباقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران، واگذاری قدس شریف و بخش بزرگی از کرانه باختری به رژیم صهیونیستی، پاره‌پاره کردن سرزمین فلسطین، ممانعت از حق بازگشت آوارگان فلسطینی به وطن خود و خلع سلاح مقاومت و دیگر مفاد این معامله را خلاف عقل، منطق، قواعد و قطعنامه‌های بین‌المللی و مغایر با منشور سازمان ملل متحد توصیف و تصریح کرد: هرگونه موافقت ضمنی، سکوت و یا اهمال و برخورد دوگانه با این طرح ظالمانه که نقض حاکمیت و اعلام جنگ علیه هویت سرزمینی و موجودیت یک ملت مظلوم است، می‌تواند این توطئه بزرگ را فراتر از فلسطین، متوجه استقلال و حاکمیت ملی دیگر کشورهای اسلامی نیز سازد.

   جنایت قرن
سیدحسن خمینی، یادگار امام(ره) در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدای حزب‌الله لبنان که در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، با بیان اینکه «معامله قرن، جنایت غیرقابل توجیه قرن است»، اظهار کرد: این معامله برنامه‌ای یکجانبه و ظالمانه است که فقط می‌تواند از یک اندیشه استثمارگر و فرهنگ طاغوت‌محور ناشی شود و بی‌تردید ملت‌های مسلمان زیر بار این ظلم مضاعف نمی‌روند. به گزارش جماران، وی افزود: متأسفانه آشفتگی دنیای اسلام و وابستگی حاکمان بی‌هویت ایشان به ترامپ و امثال او این زمینه را داده که بتوانند بر مرزهای تمدن اسلامی طمع کنند. یادگار امام تأکید کرد: امروز هیچ‌چیزی به اندازه طرد این طرح اهمیت ندارد و فقط لطف خدا و همت امت اسلامی و غیرت اسلامی می‌تواند این توطئه را خنثی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید