• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 12 بهمن 1398
کد مطلب : 94063
+
-

تشخیص تایر جدید و انباری

    تایر از جمله قطعات مصرفی خودرو است که مالکان خودرو هرچند سال یک‌بار باید نسبت به خرید و تعویض آن اقدام کنند اما علاوه بر نوسان قیمت‌ها و زمان تعویض به‌موقع، خرید تایر با کیفیت مناسب که مشکلات پوسیدگی و تاریخ مصرف آن موجب زیان جانی و مالی صاحبان خودرو نشود، به دغدغه‌ای تبدیل شده است.
    هنگام خرید تایر خودرو توجه داشته باشید که مشاوره فروشندگان، مرجع چندان معتبری برای انتخاب نوع و کیفیت تایر مناسب خودروی شما نیست چرا که علاوه بر تنوع برندهای ایرانی و خارجی تایر، نوسان قیمت‌ها موضوعی است که بر انتخاب تایر مناسب براساس ویژگی‌هایی نظیر اندازه، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر فشار و... سایه انداخته‌است.
    تعدد برندهای تایر وارداتی موجود در بازار کشورمان نه‌تنها قدرت انتخاب مشتریان را افزایش نداده بلکه متأسفانه در بازار کشور تایرهای خارجی بی‌شماری وجود دارد که بیش از 5سال از تاریخ ساخت آنها گذشته است؛ نگرانی‌ای که در مورد تایرهای تولید داخل کمتر است. با توجه به شرایط آب و هوای گرم و جاده‌های پردست‌انداز، رعایت نکردن سرعت مطمئنه و... استفاده از تایرهای به‌اصطلاح عمر‌کرده، می‌تواند باعث به خطر افتادن جان سرنشینان شود.
    توجه داشته باشید که استفاده از تایرهایی که با نام تایرهای انباری شناخته می‌شوند، به دلایل مختلفی نظیر توقیف محموله‌های قاچاق، فروش نرفتن در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آنها به کشور ثالث، تایرهایی که سری ساخت‌آنها در کارخانه مشکل فنی داشته اما توسط تولید‌کنندگان به کشورهای جهان‌سوم قاچاق و با قیمت‌های پایین‌تر نسبت به محصولات برندهای معتبر توسط برخی عمده‌فروشان تایر خریداری و به بازار عرضه می‌شود، منشأ عرضه تایرهای بی‌کیفیت به بازار است.
   گرچه تولید‌کنندگان تایر خودرو برای مشخص کردن زمان تولید این محصول ملزم به ثبت تاریخ ساخت هستند اما متأسفانه این تاریخ به‌گونه‌ای بر تایرها درج شده که توسط مصرف‌کننده به‌راحتی قابل تشخیص نیست. پس هنگام خرید تایر توجه داشته باشید که در جداره بیرونی آن عددی 4رقمی درج شده که مشخص‌کننده زمان تولید است. این عدد براساس سال و هفته تولید مشخص شده و 2 رقم اول تعداد هفته و 2 رقم آخر سال تولید را نشان می‌دهد. به‌طور مثال درج عدد ۲۱۰۶ روی یک تایر به‌معنای آن است که این محصول در بیست و یکمین هفته سال ۲۰۰۶ تولید شده و اگر این عدد 3 رقمی باشد به‌معنای تولید آن قبل از سال ۲۰۰۰ است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید